دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته به‌رغم کمبود نقدینگی شرایط مناسبی را به نمایش گذاشت. شاخص کل این بازار در پایان هفته منتهی به یکم شهریور در ورای نیمه کانال ۸۲هزار واحدی تثبیت شد.در هفته گذشته بازار سهام تحت تاثیر دو اتفاق مهم بود. در یک سمت حرکت بازار جهانی و رکورد‌شکنی قیمت فلزات قرار داشت و در سمت دیگر تعیین تکلیف کابینه دولت دوازدهم. در این شرایط شاخص سهام رشدی نزدیک به ۸۰۰واحد را ثبت کرد و در پایان معاملات روز چهارشنبه در سطح ۸۲هزار و ۵۴۲واحدی قرار گرفت.

هفته گذشته بازار با خبرهای مهم دیگری نیز مواجه بود. در مهم‌ترین‌ خبر بحث کاهش سود بانکی قرار داشت. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ سود بانکی به ۱۵درصد کاهش خواهد یافت. این کاهش در صورت عملی شدن می‌تواند سه پیامد مثبت برای بورس تهران به دنبال داشته باشد. اول آنکه کاهش نرخ سود می‌تواند تاثیرات مهمی بر توان جذب نقدینگی بازار سهام داشته باشد. در همین حال کاهش نرخ سود بانکی تاثیرات مناسبی بروضعیت بانک‌های فعال در بورس خواهد داشت و از فشار هزینه‌های آنها می‌کاهد، ضمن اینکه اگر کاهش سود بانکی بتواند در فاصله کوتاهی به کاهش نرخ تسهیلات نیز منجر شود، می‌تواند به‌صورت عمومی به افزایش سود‌آوری شرکت‌ها نیز کمک کند.در مورد کاهش سود بانکی رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از اقدام‌های موثر، تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز بود و امروز دیگر موسسه غیرمجاز فعال دیگری وجود ندارد. این موسسات در گذشته رقابت‌های غلطی در بازار ایجاد می‌کردند که سبب می‌شد سیاست‌های ابلاغی بانک‌مرکزی نتواند به درستی اجرا شود. وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که در گذشته ایجاد اشکال می‌کرد، این بود که بانک‌ها با فشار تقاضای تسهیلات‌دهی رو‌به‌رو بودند که بخشی از آن از ناحیه دولت و تسهیلات تکلیفی بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه فشار تقاضا سبب می‌شود بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار شوند و جریمه‌های بالایی به آنها تحمیل شود، افزود: این رویه انگیزه بانک‌ها برای جذب منابع با نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب را فراهم می‌کرد تا بتوانند هزینه‌ها را پوشش دهند. برای رفع این مشکل، بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی حضور یافت و بخشی از نقدینگی مورد‌نیاز بانک‌ها را تامین و اضافه برداشت بانک‌ها را که مشمول جریمه‌های بالا می‌شدند به خطوط اعتباری تبدیل کرد.

در همین حال در اقدام دیگری برای کنترل بازار پول و نرخ سود، وزیر اقتصاد در گام اول پس از معارفه، معاملات اوراق مشارکت شامل اوراق مشارکت بانکی و خزانه را در خارج از بورس ممنوع کرد تا این اوراق در چند هفته آینده راهی بازار سهام شود. این تصمیم درست علاوه بر تقویت بازار بدهی و بورس می‌تواند گام موثری در بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه باشد. در همین رابطه وزیر امور اقتصادی و دارایی به اهمیت عرضه اوراق خزانه از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در گفت‌وگو با رئیس سازمان بورس مقرر شد، هر گونه اوراق خزانه با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه عرضه شده و از انتشار این اوراق خارج از بازار سرمایه جلوگیری ‌شود.

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم در مراسم معارفه‌اش گفت: اقتصاد کشور با توجه به گستردگى به تدبیر جمعی نیاز دارد و بدون هماهنگى و همکاری همه نهاد‌ها توسعه آن امکان‌پذیر نیست.وی به اهمیت عرضه اوراق خزانه از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در گفت‌وگو با رئیس سازمان بورس مقرر شد، هر گونه اوراق خزانه باید با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه عرضه شود و از انتشار این اوراق خارج از بازار سرمایه به جد جلوگیری می‌شود، همچنین از هفته آینده اجازه نقل‌و انتقال این اوراق در بازار ثانویه صادر خواهد شد.این عضو کابینه دولت عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه را ابزاری برای کاهش نرخ بهره بانکی دانست و اصلاح نظام بانکی را از اولویت‌های اصلی وزارت اقتصاد برشمرد.

در تحولات اقتصادی مهم همچنین وضعیت بازار ارز و افزایش یک درصدی نرخ دلار در هفته گذشته مورد توجه بود. در همین حال هفته گذشته اعلام شد بزرگ‌ترین‌ قرارداد وام خارجی پسابرجام امضا شد. این قرارداد که بزرگ‌ترین‌ وام خارجی پسابرجام است از سوی معاون وزیر اقتصاد و مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش تقریبی بیش از ۸ میلیارد یورو در سئول به امضا رسید. در کنار این تحولات در بازار جهانی معامله‌گران در هفته گذشته سقف‌شکنی قیمت اکثر فلزات را شاهد بودند. در مهم‌ترین‌ تحول بهای هر تن مس به بیش از ۶هزار و ۷۰۰دلار رسید. بهای فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۳هزار و ۱۰۷دلار و ۲هزار و ۳۷۰دلار گزارش شد (در هرتن).

در بازار روز چهارشنبه چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن حرکت قیمتی اکثر نمادهای بزرگ موجب شد شاخص با رشد ۱۶۹واحدی مواجه شود. در بازار روز چهارشنبه اعلام کاهش نرخ سود بانکی موجب جهش قیمت اکثر نمادها شد. در این شرایط شاخص سهام با رشد بیش از ۲۱/ ۰ درصدی به رقم ۸۲هزار و ۵۴۲واحد رسید. نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات، چادرملو، ملی مس، عبیدی، گل‌گهر، پترول و همراه اول بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشت. در بازار روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، نورد و تولید قطعات فولادی با تقسیم سود ۴۰ریالی، گروه مپنا بعد از تقسیم سود ۱۶۰ریالی، سیمان کردستان بعد از کاهش زیان، قند نیشابور با کاهش سود از ۲۹۰ریال به ۱۰۵ریال، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان پس از اعلام سود، قند نقش جهان، بیمه کوثر، مهندسی فیروزا، اوراق مشارکت شهرداری کرج، بیمه دی، بیمه رازی، ورزیران، صنعتی و شیمیایی رنگین و سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند.

در بازار روز چهارشنبه در گروه پتروشیمی وزیر نفت از احداث فاز دوم پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) خبر داد. در گروه خودرویی ایران خودرو در ابلاغیه جدید خود به نمایندگی‌های فروش قیمت ۲۲ محصول خود را گران کرد. در ابلاغیه جدید ایران خودرو به نمایندگی‌های فروش این شرکت قیمت ۲۲ محصول افزایش یافته است.بر این اساس، قیمت اکثر محصولات ایران خودرو بیش از یک میلیون تومان افزایش یافته است. شورای رقابت تیر امسال مصوبه افزایش ۶۹/ ۲درصدی قیمت خانواده سمند و پژو را صادر کرد. این شورا همچنین با افزایش ۵۷/ ۱ درصدی قیمت تندر ۹۰ با گیربکس دستی موافقت کرد. در گروه تصفیه نفت سود هر سهم پالایشگاه بندرعباس در عملکرد واقعی ۳ ماهه، ۸/ ۱۵ درصد افزایش یافت.در گروه ساختمانی نوسازی و مسکن تهران در گزارشی ازکسب توافق بر سر پروژه ظفر پس از سال‌ها خبر داد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۳۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۸میلیارد تومان رسید.