سنا: معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به اهمیت فناوری اطلاعات، یکی از مهم‌ترین‌‌ رسالت‌های سازمان را توسعه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه عنوان کرد.

سید‌احمد عراقچی عنوان کرد: امروز اقتصاد جهانی وابسته به فناوری‌های نوین است و بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست. بر همین اساس موضوع تسهیل دسترسی اقشار جامعه به بازار سرمایه از طریق ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در نقشه راه فناوری اطلاعات سازمان بورس پیش‌بینی شده و در حال پیگیری و اجرا است. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس با بیان اینکه در دنیا تامین مالی بخش زیادی از بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد، گفت: هزینه پایین تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه یک فرصت بی‌بدیل است و باید نسبت به توسعه بیش از پیش آن توجه بیشتری داشت. عراقچی با تاکید بر نقش پررنگ فناوری اطلاعات در دنیا ادامه داد: توسعه بازار سرمایه به فناوری‌های نوین وابسته شده است و در ایران نیز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان بورس و بازار سرمایه به‌طور الکترونیک انجام می‌شود. معاون اجرایی سازمان بورس عنوان کرد: شرایط در دنیای امروز به گونه‌ای رقم خورده که حوزه فناوری اطلاعات به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزانه از جمله تجارت تبدیل‌ شده و با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات، سازمان بورس نیز یک رسالت برای توسعه بلند‌مدت و کوتاه‌مدت این حوزه برای خود تعریف کرده است.

عراقچی تاکید کرد: با توجه به پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات باید همواره به روز بود و هیچ‌گاه نباید نقطه‌ای را برای توقف در این مسیر تصور کرد، بلکه باید همگام با پیشرفت‌های حوزه‌ آی‌تی در این قلمرو حرکت و از فرصت‌ها برای بهبود استفاده کرد. معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات اخیر انجام شده در سازمان بورس اشاره کرد و افزود: به دلیل اهمیت این موضوع به‌روزرسانی نرم‌افزار سامانه اصلی معاملات بورس با هدف حذف حداکثری اشکالات فنی پیگیری و اجرا شد. وی ادامه داد: مذاکره با اپراتورهای بین‌المللی برای به‌روزرسانی نرم‌افزار سامانه معاملات و راه‌اندازی سامانه پشتیبان برای کاهش ناپایداری آن نیز از جمله اقداماتی بود که نتایج مثبتی به همراه داشت.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس با تاکید بر اینکه سامانه معاملاتی بازار سرمایه به‌رغم مشکلات موجود، با همت همکاران فنی سازمان بورس، نه‌تنها فعال ماند، بلکه در بعضی از حوزه‌ها توسعه نیز یافت، گفت: طی ده سال گذشته کارشناسان فنی گسترده‌ای برای بهنگام‌سازی و عملکرد صحیح پایگاه داده‌ها و نرم‌افزار معاملاتی بازار سرمایه انجام دادند، اما بخشی از سامانه معاملاتی بازار سرمایه قابلیت توسعه نداشت، بنابراین مذاکرات با «آتوس» پس از برجام آغاز شد و این شرکت ضمن عذرخواهی رسمی از سازمان بورس به دلیل عملکرد گذشته، پذیرفت غیبت ۱۰ ساله خود را جبران و سامانه معاملاتی بازار سرمایه را به‌روز‌رسانی کند.عراقچی یکی دیگر از راه‌های رشد بازار سرمایه را راه‌اندازی ابزار‌های نوین مالی دانست و گفت: استفاده از ابزار‌های نوین مالی با استفاده از فناوری اطلاعات تسهیل شده و راه‌اندازی معاملات اختیار خرید و فروش به‌عنوان یکی از ابزارهای مبتنی بر این فناوری از دیگر اقدامات مهم اخیر بود.