گروه بنگاه‌ها - مهتاب رحمتعلی: شرکت «گز سکه» به‌عنوان نخستین شرکت درج شده در بازار شرکت‌های کوچک و بزرگ فرابورس(SME) در هفته جاری ٥درصد از سهام خود را در این بازار عرضه می‌کند. محمد گوهریان، مدیرعامل این شرکت در مراسمی به منظورتشریح عملکرد، معرفی پتانسیل‌ها و اهداف پیش‌روی مهم‌ترین انگیزه و عامل برای ورود و پذیرش در بازار سرمایه را تامین مالی دانست و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین‌ چالش پیش روی شرکت، تامین نقدینگی مورد نیاز در راستای خرید نقدی مواد اولیه و پایان یافتن هزینه‌های تسهیلات بانکی است. به گفته وی، تامین مالی از طریق بورس به کاهش ۳۰ تا ۴۰درصدی هزینه‌های شرکت می‌انجامد.

مدیرعامل گز سکه در ادامه با اشاره به صادرات ۵۰ درصدی محصولات شرکت گفت:تا کنون یک میلیون دلار درآمد صادراتی داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود با حذف تحریم‌ها این رقم به دو برابر برسد. وی همچنین فروش شرکت را بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در سال گذشته دانست و گفت: این رقم در سال جاری به ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی بازار صادرات شرکت را کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق دانست و گفت: نمایندگان غیر‌رسمی نیز در اروپای شمالی، انگلستان، سوئد، سوئیس و فرانسه داریم و دستیابی به بازار هدف آمریکا را نیز در برنامه خود داریم که در حال حاضر به فروشگاه های ٣ ایالت آمریکا راه یافته‌ایم. وی اضافه کرد:طی سال‌های اخیر با توسعه سیستم‌های تولید و استقرار استانداردهای مورد نظر در مدیریت کیفیت، بهداشت و ایمنی غذایی HACCPدر تولید گز، در عرصه‌های تجارت جهانی به تجربه‌های موفق دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین شرکت گز سکه با تاسیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی عتیق اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با صنعت شرینی و شکلات کرده تا با دریافت مجوز مرکز رشد خوشه فناوری‌های گز، شیرینی، شکلات و صنایع وابسته زیر نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام به جذب شرکت‌ها و هسته‌های نوپا با زمینه فعالیت در صنعت گز، شیرینی و شکلات داشته تا بر این اساس عرصه فعالیت‌های خود را در این صنعت روز‌به‌روز گسترش ‌دهد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات این شرکت گفت: تولید و ثبت اختراع انواع گز بدون شکر و همچنین تلاش برای تولید محصولات جدید که ضمن تامین نیازهای حیاتی بدن ذائقه مشکل‌پسند مصرف‌کنندگان را راضی کند از دیگر فعالیت‌های شرکت گز سکه در سال‌های اخیر است. به گفته وی شرکت در حال حاضر مجوز تولید گز ضد سرطان را دریافت کرده و به دنبال مجوز گزهای دارویی است. گوهریان درخصوص استراتژی شرکت برای ورود ۱۵ شرکت زیرمجموعه «گز سکه» به بازار سرمایه نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ شرکت در مرکز رشد گز سکه فعالیت دارند که ۱۰ شرکت از این مجموعه مشکل برندینگ ندارند و ۵ شرکت نیز در آینده نزدیک وارد فرابورس خواهند شد. به گفته وی از ابتکارات شرکت در طراحی و تولید محصولات جدید تولید انواع گز پسته‌ای، فندقی، گردویی و بادامی با روکش شکلات و انواع محصولات فراسودمند مانند گز پروبیوتیک (پروگز)، سین بیوتیک، گز ویتامینه و آنتی اکسیدان است. مدیرعامل گز سکه آمادگی خود را برای افزایش عرضه تا ۲۰ درصد اعلام کرد.