«وغدیر» 2 میلیارد دلاری می‌شود

گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر درباره اثر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر بازار سرمایه کشور بر این باور است که با اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور هیچ تغییری در دنیا نمی‌تواند بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد. غلامرضا سلیمانی در نشست خبری روز گذشته در محل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اعلام این مطلب از افزایش سرمایه که دوشنبه (امروز) در مجمع فوق‌العاده به تصویب می‌رسد خبر داد و گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم در برابر اثرات بیرونی بر بازار سرمایه مقاوم شویم، توجه به اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند توان ما را در برابر تغییرات افزایش دهد و افزایش سرمایه پیش روی غدیر نیز در راستای همین امر شکل می‌گیرد. سلیمانی افزود: سرمایه غدیر از مبلغ چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ۷ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: معادل ۸۷۵ میلیارد تومان از این افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران و ۱۷۱۷ میلیارد تومان دیگر از محل اندوخته است که در قالب سهام جایزه به سهامدارانی که تا امروز سهامدار غدیر هستند تعلق می‌گیرد. وی از ۲ میلیارد دلاری شدن سرمایه‌گذاری غدیر خبر داد و گفت: با افزایش سرمایه‌هایی که صورت گرفته امروز غدیر میان شرکت‌های بزرگ دنیا قرار دارد.

الزامات پیوستن به بورس لندن

وی درباره پذیرش غدیر در بورس لندن خاطرنشان کرد: ما برای دو بازار فرعی و بازار اصلی بورس لندن اقدام کرده‌ایم که پس از بررسی بازار فرعی که شرکت‌های با اندازه‌های ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون دلار را در خود می‌پذیرد، اطلاع دادند که غدیر برای این بازار بزرگ است و اکنون در حال انجام و تکمیل مراحل پذیرش در بازار اصلی بورس لندن هستیم. وی الزامات پیوستن به بورس لندن را مجهز شدن صورت‌های مالی به IFRS دانست و گفت: بر این اساس تمامی صورت‌های مالی را مطابق با این استاندارد تنظیم کرده‌ایم و در ادامه نیز اطلاعات غدیر باید از نظر بانک‌های بین‌المللی قابل قبول باشد که برای این امر نیز با دو موسسه بزرگ جلساتی برگزار کرده‌ایم و پس از انتخاب یکی از آنها، ارزیابی کیفی صورت‌های مالی را برای مرحله پذیرش به جریان خواهیم انداخت.

تنوع‌بخشی در سرمایه‌گذاری‌ها

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر پروژه‌های این شرکت سرمایه‌گذاری را تشریح کرد و در ضمن آن به رقم سرمایه‌گذاری که معادل ۱۳ میلیارد یورو است، اشاره کرد. وی پروژه‌های در دست اجرا را در حوزه‌های مختلف پتروشیمی، معدن، نیروگاه، آی‌سی‌تی و کشتیرانی اعلام کرد و گفت: از طریق افزایش سرمایه، منابع بانکی و بازار سرمایه و بخشی از منابع شرکت‌های خارجی و فاینانس اقدام به تامین مالی این پروژه‌ها می‌کنیم.

اقدامات غدیر در برابر بحران آب

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که اقتصاد کشور ما در حال حاضر با بحران آب روبه‌رو است و صنایع مختلف برای تامین آن با چالش مواجهند و آیا غدیر به این مساله ورود کرده است، پاسخ داد: این مساله‌ای است که کشور در حال حاضر با آن مواجه است و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری باید به آن ورود کنند چه در زمینه آب‌شیرین‌کن، چه تبدیل پساب‌ها به آب‌های صنعتی و چه در زمینه انتقال آب جملگی باید فعالیت صورت پذیرد و در این حرکت ملی که با بازدهی بالایی نیز همراه است، مشارکت داشته باشند. وی افزود: غدیر نیز با هدف حل مشکلات و مسائل صنعت در کشور و در راستای افزایش سود صاحبان سهام خود در این عرصه ورود کرده و هلدینگ انرژی غدیر در این مبحث فعال شده است. وی افزود: ما جزو اولین شرکت‌هایی هستیم که در زمینه رفع بحران آب پیش‌قدم شده‌ایم. این گام‌ها در زمینه وارد کردن تکنولوژی‌های روز دنیا نیز برداشته شده است. وی در پاسخ دیگر «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه شایع شده که چند شرکت پتروشیمی متعلق به هلدینگ پتروشیمی غدیر به سرمایه‌گذاری در کشور عمان ورود کرده‌اند، تصریح کرد: غدیر هیچ سرمایه‌گذاری در مناطق صُهار و «دوقم» نداشته ولی قصد مذاکره برای انتقال گاز به عمان را دارد که گفت‌وگوهایی را به انجام رسانده‌ایم.

شعاع اثر تک‌نرخی شدن ارز

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر درباره صنعت فولاد در بخش معدن نیز در پاسخ به این پرسش که تاکنون هلدینگ معدن چه میزان صادرات داشته است، افزود: ما در سطح کشور بیشترین اشتغال‌زایی را در بخش معدن و فولاد داشته و معتقدیم که نباید سنگ‌آهن را به‌صورت خام صادر کرد. از این رو در طرح‌های توسعه‌ای غدیر شاهد آن هستیم که از مرحله استخراج سنگ‌آهن، تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد را در زنجیره تولید کامل کرده‌ایم و محصول با ارزش افزوده بالا را تولید و صادر می‌کنیم. سلیمانی درباره تک‌نرخی شدن ارز نیز یادآور شد: تک‌نرخی شدن ارز فقط بر بخش پتروشیمی اثر دارد به دلیل اینکه نرخ خوراک گاز براساس ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شود اثر دارد و با تک‌نرخی شدن ارز، نرخ بهای تمام‌شده محصولات پتروشیمی افزایش می‌یابد و از این رو بر سود ناویژه اثر گذاشته و سود خالص را کاهش می‌دهد؛ ولی این امر در بخش‌هایی نظیر معدن و نیروگاه بی‌تاثیر خواهد بود.

هواشناسی پروژه‌های جدید غدیر

وی از به بهره‌برداری رسیدن چند پروژه نظیر پروژه نیروگاه خورشیدی اصفهان، فولاد نی‌ریز در بخش آهن اسفنجی، بخش گازی نیروگاه بهبهان و بخش اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس در عسلویه اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از طرح پردیس که با سرمایه‌گذاری ۱۸۰۰ میلیارد تومان به اجرا درآمده است، سالانه یک میلیون تن به تولید اوره و آمونیاک کشور افزوده می‌شود و البته تولید ایران در منطقه بالاتر از کشور قطر خواهد بود. سلیمانی از ۵/ ۱ میلیارد یورو قرارداد فی‌مابین غدیر و شرکت‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: این قراردادها در بحث فاینانس است. همچنین حدود یک میلیارد یوروی دیگر نیز در دستور کار مذاکره قرار دارد که در مجموع ۵/ ۲ میلیارد یورو جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه‌های غدیر در پیش است. عمده این سرمایه‌گذاران از کشورهای آلمان، ایتالیا، یونان، اسپانیا و چک است.

آماده‌باش زیرمجموعه‌ها برای سهامی شدن

وی در همین حال درباره واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه غدیر توضیحاتی داد و گفت: در انتظار تغییر قیمت سیمان هستیم که هلدینگ سیمان را وارد بورس کنیم. تمام مقدمات آماده است و به محض بهتر شدن شرایط این اقدام صورت می‌گیرد. وی درباره عرضه گهرزمین نیز افزود: این معدن از ذخایر بزرگی برخوردار است و پروژه‌های کنسانتره و گندله آن در حال اجراست و با انجام مقدمات لازم این شرکت نیز به بورس راه خواهد یافت. وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان گفت توان تولید در مجموعه غدیر با توان سرمایه‌گذاری برابری دارد، تصریح کرد: در برخی شرکت‌های زیرمجموعه بالاتر از توان اسمی آنها تولید صورت می‌گیرد و در برخی صنایع نیز به دلیل شرایط بازار محصولات آنها از توان کامل بهره گرفته نمی‌شود همان طور که اشاره شد صنعت سیمان می‌تواند در این زمینه مثال خوبی باشد. سلیمانی از ورود غدیر به بخش بالادستی صنعت نفت خبر داد و خاطرنشان کرد: این موضوع در هیات‌مدیره طرح شد و به تصویب اکثریت رسید. موارد اجرایی آن در وزارت نفت نیز سپری شده و در نهایت مجوز ESP را دریافت کرده‌ایم و غدیر رسما دارای مجوز موردنیاز برای ورود به بخش بالادستی صنعت نفت است. در همین راستا و همزمان با شرکت‌های بزرگ نفتی آسیایی در مورد میادین نفتی در سطح کشور مذاکراتی را انجام داده‌ایم که با همکاری شرکت‌های بزرگ نفتی داخلی وارد خواهیم شد. این همکاری‌ها هم در حوزه خشکی و هم حوزه آبی است.