گروه بنگاه‌ها: سهامدار بزرگ شرکت کارتن پارس متقاضی مساعدت دولت برای بازگشت به مدار تولید است. پرویز علیپور در جمع خبرنگاران خواستار اجرای قرارداد ارفاقی برای احیای فعالیت کارتن پارس شد و گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی این شرکت زیان‌ده اعلام شده است. این در حالی است که اینجانب به‌عنوان سهامدار عمده این شرکت سهمی در بدهی‌ها نداشته و شرکت را با بدهی خریداری کرده‌ام. حال با توجه به وجود قرارداد ارفاقی خواستار اجرای آن برای احیای فعالیت شرکت هستم.

قائم‌مقام شرکت کارتن پارس تصریح کرد: با مساعدت دولت در بازگشایی مجدد کارخانه برای ۳۷۰ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد. در همین رابطه نامه‌ای نیز برای رئیس‌جمهور تهیه شده که به‌زودی تقدیم ایشان می‌شود. وی ادامه داد: این شرکت از جمله واحدهای تولیدی متعلق به یکی از بانک‌ها است که همین بانک حدود ۵ میلیارد تومان وام در سال ۸۴ دریافت می‌کند که بدون پرداخت ریالی از بازپرداخت وام، آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. وی با اشاره به اینکه از تاریخ خرید این واحد با کوهی از مشکلات مواجه شده، افزود: به‌رغم تمام تلاش‌ها و جمع‌آوری تمام چک‌های برگشتی و بازگشت تعادل به شرکت به دلیل عدم مساعدت بانک سرانجام به ورشکستگی رسیدیم.

عضو انجمن صنایع همگن کاغذ و مقوا افزود: برخی از صنایع کشور به‌رغم اینکه اعلام ورشکستگی کرده‌اند، اما بدون حمایت دولت هم می‌توانند دوباره راه‌اندازی شوند، تنها کافی است که دولت شرایط را برایشان مهیا کند و از دخالت در امور آنها جلوگیری کند. از سوی دیگر قراردادهای ارفاقی اگر اجرایی شوند، به صنایعی که اعلام ورشکستگی کرده اما قدرت بازگشت به عرصه اقتصادی را دارند، اجازه داده می‌شود که طی شرایطی فعال شوند. علیپور تاکید کرد: از این رو با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و تاکید دولت محترم تدبیر و امید مبنی بر حمایت از تولید داخل و تولیدکنندگان داخلی،حال که بر جام به سرانجام نشسته از دولت تقاضا می‌شود ترتیبی اتخاذ شود تا مطالبات تایید‌شده بانک توسط مدیر تسویه شرکت با ۶ ماه تنفس و پرداخت اقساط در ۵۴ ماه به‌صورت پلکانی برای اجرا به این شرکت ابلاغ شود،ضمنا وثایق بیش از سه برابر مطالبات تصدیق شده را بانک در اختیار دارد.

علیپور تصریح کرد: در سال‌های گذشته ستاد تسهیل، مصوباتی را برای این شرکت داشت که اجرایی شدن آن می‌توانست ما را از ورشکستگی نجات دهد؛ اما در‌حالی‌که امضای نمایندگان بانک پای این مصوبات نشسته است، از اجرایی شدن آن خودداری و همین امر سبب شد تا به سمت ورشکستگی پیش برویم. به هرحال دولت باید تدبیری بیندیشد که در شرایط کنونی، با توجه به اینکه راه‌اندازی یک کارخانه از احیای آن هزینه بیشتری بر می‌دارد، کارخانه‌هایی که ورشکسته شده ولی توانایی بازگشت به عرصه تولید را دارند، مورد حمایت واقع شوند.