گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز به رشد خود ادامه داد و توانست با اتکا به نمادهای بزرگ بازار به رشد ۶۵/ ۱ درصدی دست پیدا کند. در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار شاهد خبرهای مثبتی از سفر رئیس‌جمهوری به رم و حضور تیم اقتصادی پر‌تعداد کشورمان در این سفر بودند. دیروز در تحولات مهم دیگر بازگشایی بازارهای جهانی دارای اهمیت بود که در این بخش بهای نفت با کاهش مواجه شد و ۳۱ دلار برای نفت برنت و وست تگزاس رسید، در بازار جهانی فلزات نیز بهای مس به ۴هزار و ۴۶۸دلار رسید؛ بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۴۹۷دلار، یک هزار و ۵۲۷دلار و یک هزار و ۶۶۵ دلار بالغ شد.

به‌رغم این شرایط دیروز بازار روند انتقال از گروه پیشرو خودرویی به شرکت‌های بزرگ را در پیش گرفت و با وجود نگرانی شدید از عرضه‌های حقوقی‌ها در این نمادها به اتکا به رشد نمادهای نظیر تاپیکو، غدیر، فولاد، مپنا، فملی، امید ومخابرات توانست به رشد هزار و ۱۱۷واحدی شاخص کل معادل ۶۵/ ۱ درصد دست پیدا کند و در پایان معاملات به رقم ۶۸هزار و ۸۵۷واحد برسد. در بازار دیروز در حاشیه سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا معاون وزیر صنعت از رویدادهای مثبت در پیش رو برای دو صنعت معدن و فلزات اساسی در سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و آماده شدن تفاهم‌نامه‌های ۵ میلیارد یورویی و تفاهم‌نامه فولاد مبارکه با ایرتیک خبر داد که دیروز در نماد فولاد مبارکه ۲۱۹میلیون سهم معامله شد و در نهایت با صف خرید به کار خود پایان داد. در این گروه شرکت فولاد خوزستان براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که قیمت‌های داخلی و خارجی فروش در سه ماه چهارم سال جاری از میانگین ۹ ماهه کمتر شده به‌نحوی که قیمت‌های فروش، قیمت تمام شده کالای فروش رفته را پوشش نخواهد داد و منجر به تعدیل سود هر سهم نسبت به عملکرد تحقق یافته ۹ ماهه شده است، بنابراین نیازی به تعدیل سود هر سهم براساس عملکرد ۹ ماهه نیست. در نماد ذوب نیز مدیرعامل ذوب آهن از برنامه ساخت دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در فولادشهر و ورود به پروژه‌های عظیم از جمله تعریض پل فلزی نصف جهان با مشارکت شهرداری اصفهان خبر داد.

در گروه خودرویی در حالی که نماد سایپا همچنان متوقف است شایعات از احتمال خروج شرکت از زیان و عزم مدیریت برای تغییر اساسی در شرایط این شرکت دارد. در این گروه زامیاد نیز برای استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین در سال جاری برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است. در گروه خودرویی رفت و آمد مدیران ایران خودرو و پژو طی روزهای اخیر آنقدر زیاد شده که گاهی مدت این سفرها به کمتر از ۴۸ ساعت می‌رسد و نمایندگان دو شرکت مرتب در حال دید و بازدید ازیکدیگر هستند. در این شرایط و با وجود خسارت ۸۰۰ میلیون یورویی (۲/ ۳ تریلیون تومانی) وارد شده از سوی پژو به ایران، مدیرعامل ایران خودرو از سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی پژو در ایران خبر داده است؛ گفته می‌شود این خسارت از سوی پژو با واگذاری تولید پژو ۳۰۷ جبران خواهد شد. در گروه بانکی دیروز عرضه‌های چند روز اخیر در نمادهای بانکی به استراحت این گروه منجر شد. در گروه لاستیکی شرکت صنایع لاستیکی سهند براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص دلایل تعدیل بودجه سال ۹۴ نسبت به آخرین بودجه ارسالی حسابرسی شده ۶ ماهه خاطر نشان کرد با توجه به رکود شدید فعالیت اغلب شرکت‌های فولادی، سیمانی و معادن در سال جاری و همچنین کاهش قابل ملاحظه تقاضا جهت خرید انواع نوار نقاله، این شرکت با مشکلاتی درخصوص فروش انواع نوار نقاله مواجه بوده که این موضوع منجر به تعدیل فروش تعدادی از ۲۵۵۸ تن در سال به ۲۲۰۸تن شده است.

همچنین شرکت صنایع لاستیکی سهند به دلیل کاهش تقاضا، ناگزیر به کاهش نرخ فروش محصولات خود بوده که این موضوع نیز منجر به تعدیل ۲۱ درصدی فروش ریالی شده است. در همین حال پیش‌بینی مبلغی حدود ۷ میلیارد ریال سایر درآمد‌های عملیاتی شامل مبلغ ۵۶۸۵میلیون ریال مربوط به بازیافت ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت آزمایش و پیام، مبلغ ۱۱۶۰ میلیون سود حاصل از فروش ضایعات و همچنین ۴۷۹ میلیون ریال سود سپرده بانکی است بنابراین با توجه به توضیحات فوق، تعدیل سود هر سهم برای سال ۱۳۹۴ از مبلغ ۶۸۷ ریال به مبلغ ۵۵۴ ریال منطقی به نظر می‌رسد. در گروه غذایی شرکت لبنیات پاستوریزه پاک براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که عمده دلیل کاهش پیش‌بینی درآمد هر سهم براساس عملکرد واقعی ۹ ماهه بالا رفتن قیمت خرید خامه و سایر مواد اولیه طی سه ماهه سوم سال ۹۴ است که علت افزایش بهای تمام شده پیش‌بینی شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۴۵۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۷۰میلیارد تومان بالغ شد.