منیـره نظامیوند چگینی: همچنان نوسانات بهای نفت، مهم‌ترین رخدادی است که بر روند بازارهای کالایی اثرگذار است. در روزهای اخیر شاهد ادامه روند ریزشی نفت هستیم. در بازارهای جهانی از آغاز ماه نوامبر شاهد یک رشد یکروزه و در پی آن افت‌های متوالی بهای نفت بوده‌ایم.

در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با ۴۹/ ۲ درصد کاهش معادل ۰۱/ ۱ دلار تا مرز ۴۰ دلار و ۴۷ سنت افت کرد، در همین حال بهای نفت خام برنت نیز کاهشی به اندازه ۵۹/ ۱ درصد را تجربه کرد و تا ۴۴ دلار و ۴۷ سنت پایین آمد. در این راستا بهای محصولات پتروشیمی نیز در بازارهای جهانی به تبع قرابت بالای آنها با نفت، افت قیمت را برای خود به ثبت رساندند. این رفتارهای کاهشی در بازارهای آسیایی و به‌خصوص خاورمیانه به دلیل وجود چندین قدرت بزرگ تولیدکننده پلیمری‌ها، پررنگ‌تر بوده و هست.به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از آی.سی.آی.اس (ICIS)؛ براساس آمارهای رسمی اعلام شده میزان صادرات محصولات پتروشیمی از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در سال ۲۰۱۴ تا رقم ۶۲ میلیارد دلار محاسبه شده است. با توجه به آخرین گزارش انجمن صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس (GPCA)؛ میزان صادرات شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه شورای همکاری خلیج‌فارس در سال گذشته میلادی به رکورد ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مواد شیمیایی به ارزش ۶۲ میلیارد دلار دست یافته است که رقم قابل‌توجهی است. براساس آمارهای اعلام شده مربوط به صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی از سوی شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۴ میلادی، میزان کل درآمد حاصل از صادرات پتروشیمی شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۴ با رشدی در حدود ۵/ ۱۳ درصد به نسبت سال گذشته میلادی به رقمی قابل قبول دست یافته که این میزان به نسبت میزان ثبت شده برای حدود ۱۰ سال پیش، در حدود ۲ برابر محاسبه می‌شود. این میزان برای سال ۲۰۱۳ میلادی به اندازه ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

افزودنی است به گفته تحلیلگران، صنایع شیمیایی شورای همکاری خلیج فارس توانسته با حجم صادرات مواد شیمیایی ۷۷ درصدی در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال گذشته میلادی،‌ از سطح پایین ثبت شده طی بحران اقتصادی و مالی جهان در سال ۲۰۰۸ فاصله بگیرد. این شورا کار اصلی خود را از سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز کرد و تمام تلاش خود را در این راستا به کار بست.با این حال، هر چند تجارت مواد شیمیایی از سوی اعضای شورای همکاری خلیج فارس توانسته به سرعت اثرات بحران جهانی بر خود را بهبود ببخشد، اما در نهایت رشد ملایمی را از سال ۲۰۱۲ تا کنون پشت سر گذاشته است. البته این رشد، به مراتب آهسته تر از آن بود که بتواند خود را با روند ضعیف تقاضای جهانی و نیز کاهش قیمت‌ها در بازارهای کالاهایی تطبیق دهد. اثر این رشد آهسته را تا حدودی می‌توان در روند تولید مواد شیمیایی، مشاهده کرد که حاکی از رشد سالانه ۴ درصدی در بازه زمانی مذکور است. عربستان سعودی و قطر، بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان مواد شیمیایی هستند که جمعا تولید حجمی نزدیک به ۷۵ درصد از کل صادرات مواد شیمیایی شورای همکاری خلیج فارس را به خود اختصاص می‌د‌هند. در سال ۲۰۱۴، عربستان سعودی ۵۳ درصد از حجم کل صادرات منطقه را به نام خود ثبت کرد که میزان آن را در حدود ۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و به ارزش ۳۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده‌اند. همچنین قطر نیز با ۲۰ درصد از حجم کل صادرات مواد شیمیایی شورای همکاری خلیج فارس، به ارزش ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در جایگاه بعدی قرار دارد. امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۰ سهم صادرات خود را تا دو برابر افزایش داده و موفق شده به رقم ۱۰ درصد از صادرات کل منطقه در سال ۲۰۱۴ دست یابد. این میزان،‌ برابر با ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.کویت و عمان هر کدام مسوول ۷ درصد از حجم کل صادرات این شورا بوده و در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. در این رده‌بندی، بحرین با حدود ۳ درصد از حجم کل، در جایگاه آخر قرار دارد.