نخستین کارخانه تولید پتاس در کشور ظهر امروز چهارشنبه با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو و استاندار اصفهان در منطقه خور و بیابانک راه‌اندازی شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، این کارخانه از ظرفیت تولید ۵۰هزار تن پتاس در سال برخوردار است و با استفاده از شورابه‌های کویر مرکزی ایران در استان اصفهان فعالیت می‌کند.

در این کارخانه در مجموع ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده و نقطه‌ای برای رشد درآمد و تغییر چهره اقتصادی در منطقه کم برخوردار خور و بیابانک به شمار می‌آید. در مراسم راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید پتاس کشور مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، فرماندار خور، نماینده مردم نایین و خور و جمعی از مدیران ایمیدرو و مسوولان محلی حضور داشتند، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: راه‌اندازی این کارخانه یکی از عینی‌ترین مصداق‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه این طرح در سال‌های اخیر در انتظار راه‌اندازی قرار داشت، گفت: به‌رغم اینکه نیاز بارزی برای استفاده از فناوری روز وجود داشت خوشبختانه این امر با همت مدیران ایمیدرو، شرکت‌های داخلی و همکاری مشاور خارجی برطرف شد.

وی با تاکید بر این نکته که اکنون نیازی به حضور کارشناسان خارجی برای طرح‌های مشابه نداریم، گفت: توجه جدی به توسعه بخش معدن و صنایع معدنی از وظایف سازمانی ایمیدرو محسوب می‌شود که در سطح کشور به آن همت می‌گمارد و در این مسیر همکاری بخش خصوصی نیز سبب تسریع در توسعه این حوزه می‌شود. وی نیاز کشور به پتاس را حدود ۲۵۰هزار تن اعلام کرد و گفت: این امر نشان می‌دهد برای برطرف کردن نیاز کشور به این ماده معدنی باید به توسعه طرح‌های شورابه‌ای پرداخت. کرباسیان همچنین تاکید کرد: طرح‌های این بخش زمانی راه‌اندازی می‌شوند که یک دوره موفقیت‌آمیز تولید را پشت سرگذاشته باشند و این امر در مدت فعالیت ۴۵روزه کارخانه پتاس به‌طور عملی نشان داده شد.