منیـره نظامیوند چگینی: ریزش‌های مجدد و دنباله‌دار بهای نفت همچنان ادامه دارد و کماکان بستر مناسبی را برای ثبت افت در اکثر بازارهای وابسته به خود ایجاد کرده است. قیمت نفت پیش از این ریزش‌های اخیر، با رشدهایی که داشت بسیاری از فعالان را به خود امیدوار کرد، اما چندی است که با درگیر شدن در روند ریزشی، نه تنها سرمایه‌گذاران خود را نگران کرده، بلکه موجبات افت جذابیت بسیاری از بازارها از جمله محصولات پتروشیمی را فراهم آورده است. چند روزی است که بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با شکستن مقاومت 48 دلاری تا سطوح پایین‌تر ریزش داشته، همچنین بهای نفت برنت نیز از کف 54 دلاری رد شده و در همان محدوده در نوسان است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلیمرآپدیت، در روزهای اخیر ریزش‌ها در بازار محصولات پتروشیمی در آسیا شدت بیشتری داشته است. براساس گزارش این مجله خبری تحلیلی، بهای پلی‌اتیلن سبک، پاراکسیلین، ایزومر زایلین مخلوط، بنزن و آکریلونیتریل در مسیر کاهشی حرکت کرده است. قیمت فنول نیز به‌رغم ثبات نرخ استون با افت به کار خود ادامه داده است. براساس گزارش‌ها، در بازارهای اروپا نیز شاهد افت بهای سه محصول مهم استایرن منومر، بنزن و آکریلونیتریل بودیم که محصول آخر در بازارهای ایالات متحده نیز ریزش را تجربه کرده است. در این میان و با توجه به نوسانات نگران‌کننده بازار محصولات پتروشیمی، یقیناً بیشترین ضرر متوجه شرکت‌ها و کشورهایی است که حرف بیشتری را در سال‌های اخیر در این صنعت زده‌اند. به جرات می‌توان گفت منطقه خاورمیانه و در راس آن شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در صدر قدرت‌های فعال در زمینه پتروشیمی قرار دارند. براساس گزارش‌های رسمی موجود، بهای محصولات پتروشیمی شورای همکاری خلیج فارس در طول ماه ژوئن و اوایل ماه جولای در مسیر کاهشی قرار داشته است. این افت‌ها که عمدتا ناشی از تضعیف قیمت نفت از یکسو و نیز از سوی دیگر رشد میزان عرضه در پی به خط تولید بازگشتن کراکرهایی که در آسیا و به‌خصوص منطقه GCC به دلیل فصل تعمیر و نگهداری تجهیزات خاموش شدند بوده، بسیاری از تولیدکنندگان را برآن داشته تا درصدد تغییر برنامه‌های تولید خود برآیند.


براساس گزارش ماهانه منتشر شده از سوی موسسه سرمایه‌گذاری SICO در مورد بخش پتروشیمی شورای همکاری خلیج فارس، قیمت معاملات اکثر کالاها در بازار محصولات شیمیایی در ماه ژوئن و اویل جولای به نسبت ماه مه ‌و اوایل ژوئن ریزش‌های چشمگیری داشته است. در این میان بهای اتیلن ۱۵ درصد، پلی‌اتیلن سنگین ۶ درصد، پلی‌اتیلن سبک ۱۰ درصد، پلی‌اتیلن سبک خطی ۹ درصد، پلی‌پروپیلن ۱۰ درصد، بنزن ۱۰ درصد، استایرن ۱۸ درصد، پلی‌استایرن ۶ درصد و اتیلن گلیکول ۱۴ درصد افت به ثبت رسانده‌اند.


همچنین آمارها نشان می‌دهد شاخص بخش پتروشیمی عربستان (SASEPETR) در ماه ژوئن حدود 2/ 6 درصد کاهش یافته است. سهام پتروشیمی عربستان سعودی به‌طور گسترده در ماه مزبور کاملا منفی کار خود را به پایان رسانده؛ البته بسیاری از تحلیلگران با توجه به اینکه عربستان در مدت اخیر چندین قرارداد و توافق‌نامه در زمینه صنعت پتروشیمی امضا کرده، انتظار دارند در سه ماه سوم (Q3)، شاهد رشد و بهبود شرایط پلیمری‌ها در بازار داخلی سعودی و نیز جهانی باشیم. ایجاد تغییرات در برنامه‌ریزی‌های صاحبان صنایع پتروشیمی، می‌تواند سرنوشت بازار این محصولات را در ماه‌های پایانی سال 2015 میلادی و نیز سال 2016 متحول کند و احتمال تقویت این بازار دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اقتصاددانان منطقه‌ای به آینده بخش پتروشیمی GCC بسیار امیدوار و مثبت‌نگر هستند.


به گزارش موسسه پلاتس، شرکت آرامکو عربستان در نظر دارد قیمت قراردادهای ماه آگوست پروپان و بوتان خود را کاهش می‌دهد. براساس گفته منابع آگاه صنعت پتروشیمی، شرکت آرامکو عربستان به احتمال زیاد و در پی افت بهای نفت خام به زیر ۵۵ دلار، قیمت قراردادهای ماه آگوست هردو محصول پروپان و بوتان را به اندازه ۳۵ دلار بر هر تن کاهش می‌دهد. عوامل دیگر دخیل در این تصمیم عبارتند از: وجود مازاد تولید و عرضه در منطقه خاور میانه و نیز هزینه‌های حمل‌ونقل‌ نسبتا بالا. براساس اعلام کارشناسان، انتظار می‌رود بهای جدید پروپان در حدود بین ۳۵۰ تا ۳۷۰ دلار بر هر تن اعلام شود؛ در حالی که قیمت احتمالی بوتان در محدوده بین ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار بر هرتن پیش‌بینی می‌شود.