سحر نمایشی: پس از رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران همچون ذرت و برنج، اکنون شکر با رشد 407 درصدی حجم معاملات از ابتدای سال تا کنون نسبت به یک سال گذشته به رینگ محصولات کشاورزی رونق بخشیده است.

بر‌اساس آمار معاملات حجم فروش شکر سفید در بورس کالا از ابتدای فروردین تا 20 تیرماه سال جاری 39 هزار و 130 تن بوده است که به گفته کارشناسان حجم زیادی از آن به سه هفته ماه مبارک رمضان مربوط می‌شود.


به گفته یکی از کارشناسان محصولات کشاورزی بیش از سه ماه است که معاملات شکر در تالار محصولات کشاورزی رونق گرفته و تقریبا روزی یک هزار تن از این محصول در این بورس معامله می‌شود؛ نکته قابل‌توجه رقابت خریداران شکر در تالار کشاورزی است و این محصول در بیشتر روزها با سقف رقابت ٥ درصدی معامله می‌شود، بنابراین عرضه‌های منظم و مناسب شکر در این بازار معاملاتی موجب شده تا رونق به معاملات محصولات کشاورزی برگردد، به‌طوری که کل سال گذشته حجم معاملات شکر ۷ هزار و ۷۱۰ تن بوده است، اما از ابتدای سال جاری تاکنون این رقم با رشد ۴۰۷ درصدی به بیش از ۳۹ هزار تن رسیده است.


مرتضی مشایخی در ادامه افزود: عرضه شکر در بورس کالای ایران توسط شرکت بازرگانی توسعه نیشکر صورت می‌گیرد که واسطه ۷ تولیدکننده شکر برای انجام معاملات در بورس است.


وی در ادامه به میزان تولیدات شکر داخلی اشاره کرد و افزود: میزان تولید داخلی شکر در ایران در حدود یک میلیون و ۷۰ هزار تن است که ۵۳۰ هزار تن از آن توسط کارخانه‌های چغندری و ۵۴۰ هزار تن دیگر توسط کارخانه‌های نیشکری تولید می‌شود. طبق آمارهای موجود کل تقاضای شکر در ایران در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که به این ترتیب مابقی نیاز جامعه توسط واردات تامین می‌شود.


این کارشناس اظهار کرد: بیش از دو ماه است که معاملات شکر در تالار محصولات کشاورزی رونق گرفته و تقریبا روزی یک هزار تن از این محصول در بورس معامله می‌شود؛ نکته قابل‌توجه رقابت خریداران شکر در تالار کشاورزی است، به‌طوری که این محصول در بیشتر روزها با سقف رقابت ۵ درصدی معامله می‌شود.


مشایخی با بیان اینکه شکر در بورس کالای ایران با قیمت کیلویی ۲۱۰۰‌تومان عرضه می‌شود، گفت: در ماه مبارک رمضان، تقاضا برای این محصول به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از نوسان قیمتی، نرخ این محصول را ۲۱۰۰ تومان در هر کیلوگرم اعلام کرده که با سقف رقابتی ۵ درصدی قیمت شکر در معاملات به ۲۱۳۶ تومان نیز می‌رسد، بنابراین اعلام قیمت شکر و معاملات این محصول در بازار رقابتی بورس کالا سبب خواهد شد که در هفته‌های آتی شاهد رشد قیمت این محصول در بازار نباشیم.


وی گفت: با توجه به اینکه دست‌اندرکاران صنعت قند و شکر سالی یک‌بار با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت می‌دهند، بنابراین اگر افزایش قیمتی در بازار آزاد طی ماه رمضان صورت گیرد، تخلف بوده و مورد تایید انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر نیست.


او در ادامه از واردات دولتی ۳۰۰ هزار تن شکر به کشور طی هفته‌های گذشته خبر داد و افزود: با توجه به میزان موجودی شکر خام در انبارهای داخلی و افزایش حجم تقاضا، برای کنترل قیمت‌ها در ماه رمضان شاهد واردات ۳۰۰ هزار تنی شکر بودیم که میزان حجم واردات به افزایش عرضه و در نهایت تعادل بازار کمک می‌کند.


مشایخی با بیان ضرورت تنظیم بازار کالاهای اساسی از طریق عرضه مناسب در بورس کالا در زمان‌های اوج تقاضا گفت: برحسب تصمیم ستاد تنظیم بازار، به مناسبت حلول ماه رمضان، تنظیم بازار کالای شکر به شرکت بازرگانی دولتی ایران واگذار شده و به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، شکر ذخیره‌سازی‌شده این شرکت با نرخ مصوب در بازار و بورس عرضه می‌شود. از سویی در معاملات دیروز تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران، یک هزار و 60 تن شکر به فروش رسید.