گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: توسعه صنعت پتروشیمی مستلزم فراهم‌آمدن چشم‌انداز مناسب از وضعیت پیرامون آن از جمله دستیابی به فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر ضمن بیان مطلب فوق به خبرنگار ما گفت: نرخ خوراک به‌عنوان کلیدی‌ترین مولفه در بهای تمام‌شده تولید محصولات پتروشیمی مطرح است. سلیمانی افزود: فعالان اقتصادی این حوزه در جریان هستند که این موضوع به‌عنوان دغدغه مشترک سرمایه‌گذاران نهادی صنعت پتروشیمی پیگیری می‌شود. وی افزود: دغدغه سرمایه‌گذاران دلسوز این صنعت، نه از باب قیمت‌گذاری پایین نرخ خوراک که دستیابی به سازوکاری برای امکان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بلندمدت برای فعالان این صنعت است.

سلیمانی درخصوص تغییر در نرخ برابری ارز که در سال ۹۲ رخ داد، خاطرنشان کرد: این اتفاق نه مطلوب است و نه قابل انتظار برای تکرار مجدد. الگوی ترجیح فعالان اقتصادی امکان و قابلیت پیش‌بینی متغیرهای معطوف به عملکرد و بازده به منظور برنامه‌ریزی برای رشد مستمر و پایدار بنگاه است. وی تصریح کرد: به‌طور طبیعی برای سرمایه‌گذاران نهادی که حضور تصدی‌گرانه در سهامداری شرکت‌های سرمایه‌پذیر دارد نیز آنچه اهمیت و اولویت دارد برخورداری از بازده مطمئن و مستمر عملیاتی و قابل اتکاست. وی تاکید کرد: آنچه به واسطه تغییر در نرخ پایه ارزی در صورت‌های مالی شرکت‌های صادراتی محور به‌ویژه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی رخ داد قابل تکرار نیست.

وی گفت: نکته حائز اهمیت آن است که تغییر قابل اتکا در حاشیه سود عملیاتی باید از مسیر بهبود فرآیندهای تولید، افزایش بهره‌وری و کارآیی رخ دهد. این مسیر همان چیزی است که هر سرمایه‌گذار نهادی دنبال می‌کند و پایداری سودآوری بنگاه را تضمین می‌کند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر درباره سود عملیاتی این شرکت و نصف شدن رقم آن در پیش‌بینی امسال نسبت به سال قبل اظهار کرد: حدود نیمی از سود سال قبل مربوط به فروش سهام نفت و گاز پارسیان بوده است. چنانچه رقم یادشده که ماهیت غیرمستمر دارد را از سود سال قبل کسر کنیم، سود عملیاتی پیش‌بینی شده برای امسال حدود ۱۹درصد رشد دارد. در شرکت‌های هلدینگ چندرشته‌ای، سود پایدار که حاصل از سود دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر می‌باشد ملاک بررسی است. وی درباره استراتژی غدیر و حضور و توسعه سرمایه‌گذاری آن در بخش صنایع معدنی گفت: شناسایی پهنه‌های معدنی و انجام اقدامات لازم در جریان کار است. گستردگی فعالیت در این حوزه زیاد بوده و در کل روند شناسایی و انجام کار مطلوب و مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

سلیمانی درباره حضور غدیر در فولاد آلیاژی خاطرنشان کرد: غدیر ترکیب صنایع هدف راهبردی خود برای یک دوره ۵ساله منتهی به سال ۱۳۹۸ را معین کرده است. زنجیره ارزش صنعت آهن و فولاد از سنگ‌آهن تا مقاطع فولادی و آهن آلیاژی به‌عنوان بخشی از صنایع هدف راهبردی غدیر شناخته شده و برنامه‌های توسعه‌ای در این زمینه تدوین و در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته است.

سلیمانی با اشاره به اینکه درحال حاضر ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌های تحت مدیریت و کنترل غدیر بالغ بر ۲۷۰ هزار میلیارد ریال می‌شود که بالغ بر ۱۱۴ هزار میلیارد ریال آن متعلق به پروژه‌ای بزرگ در ابعاد ملی است، گفت: یکی از این پروژه‌ها احداث یک واحد پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت فرآوری ۱۲۰ هزار بشکه در روز با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد ریال است که انتظار داریم در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسد. وی تصریح کرد: یک مجتمع آلومینیوم به ظرفیت تقریبی یک میلیون تن آلومینیوم اولیه و آلیاژی در سال به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال نیز در دست احداث قرار دارد. علاوه بر این سومین پروژه بزرگ غدیر اجرای پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۵۰ مگاواتی با هدف تامین برق مجتمع آلومینیوم و برق سایر صنایع منطقه به ارزش ۴۵۰ میلیون یورو است. مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر درباره گزارش ۳ ماهه این شرکت و کاهش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه خاطرنشان کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری (هلدینگ) از دو محل فروش سهام یا دارایی خود و دریافت سود نقدی، شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود را شناسایی می‌کنند. در سال مالی منتهی به آذرماه ۹۳، غدیر مبلغ ۲۲هزار و ۹۵۶ میلیارد ریال سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری ( که بیشتر آن مربوط به فروش حدود ۱۳ درصد از سهام نفت و گاز پارسیان است) و مبلغ ۲۲هزار و ۷۷۹میلیارد ریال سود حاصل از سرمایه‌گذاری ( که مربوط به سود نقدی دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر است) شناسایی درآمد داشته است. وی گفت: در بودجه سال مالی منتهی به آذرماه ۹۴ سود حاصل از سرمایه‌گذاری ۲۴هزار و ۴۴ میلیارد ریال و سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری ۲هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.این مدیر ارشد بازار سرمایه درباره وضعیت هلدینگ‌ها گفت: موضوع صنایع هدف برای هلدینگ‌های چندمحصولی یک سوال بنیادین و تعیین‌کننده ماهیت متمایزکننده است. برای این دست شرکت‌ها پاسخ این سوال در افق زمانی بیش از یکسال تعریف و تبیین می‌شود چرا‌که باید خود را برای رویارویی با فردا مهیا کنند. به عبارت بهتر، آنچه هلدینگ‌های چند محصولی را از دیگر فعالان اقصادی و سرمایه‌گذاران کوتاه مدت متمایز می‌سازد، قابلیت ترسیم تصویر نزدیک به واقع از قابلیت‌های درونی از یکسو و برخورداری از شناخت از سرنوشت بلندمدت صنایع به معنی زمینه‌های کسب بازدهی مستمر، پایدار و قابل اتکا از سوی دیگر است. وی ادامه داد: از این‌رو و به‌منظور ایجاد تصویر روشن از صنایع هدف نیاز به بررسی و شناخت مولفه‌هایی بیش از ریسک و بازده احساس می‌شود. ساختار رقابتی و میزان همکاری در صنعت، مولفه‌های اثرگذار محیطی چه از باب فرصت و چه از منظر تهدید، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت، شناخت از زنجیره ارزش صنعت و مکان‌یابی بهینه در زنجیره و... مولفه‌هایی هستند که در کنار بازدهی و حاشیه سود در الگوی انتخاب نقش می‌گیرند.

میزبانی غدیر از سرمایه‌گذاران خارجی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، با اشاره به خوش‌بینی موجود در حصول توافق هسته‌ای در تیرماه امسال، از کاهش هزینه نقل و انتقال مبادلات و از میان رفتن هزینه‌های صرافی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های فضای اقتصادی کشور در دوران پساتحریم نام برد. غلامرضا سلیمانی امیری همچنین به تسهیل فاینانس و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در کشور اشاره کرد که به واسطه این امر، سرمایه‌گذاران خارجی قادر به تامین مالی و اجرای پروژه‌ها در داخل کشور خواهند بود. وی تصریح کرد: درحال حاضر تامین مالی در کشور تنها از طریق فاینانس چین و صندوق توسعه و با هزینه‌های بالا انجام می‌شود که با فراهم آمدن امکان مهندسی، تجهیزات و تامین مالی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی در کشور شاهد کاهش هزینه‌های مالی خواهیم بود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین مزیت صادراتی کشور را مربوط به صنایع نفت و گاز، نیروگاهی، معدنی و ICT دانست که به این منظور نیز تقاضاهای بسیاری از سوی سرمایه‌گذاران خارجی به فعالان این صنعت ارائه شده است. بر این اساس وی به میزبانی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد که صنایع پتروشیمی و پالایشی از مراجعات و تقاضاهای بالای سرمایه‌گذاران خارجی برخوردارند. به گفته بالاترین مقام اجرایی غدیر، پالایشگاه شیراز به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی ۸۰۰ میلیون دلاری برخوردار و پتروشیمی کیان نیز با تقاضای سرمایه‌گذاری ۳.۲ میلیارد دلاری همراه است. سلیمانی در ادامه اظهارات خود، به سرمایه‌گذاری‌های غدیر در صنایع اشاره کرد که بر این اساس «وغدیر» در راستای استراتژی‌های تعریف شده خود، در نیکل، آلومینیوم، مس، فلورید و زغال‌سنگ کک به‌صورت گسترده وارد شده است. همچنین در بخش فولاد، سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و نورد نیز این شرکت سرمایه‌گذاری‌های زیادی را صورت داده است. مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر حجم سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه در بخش معدن به غیر از آلومینیوم را تقریبا ۴ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.