سنا: در حالی که طی روزهای اخیر اختصاص اعتبار لازم برای اجرای ماده ۳۳ قانون بهره‌وری کشاورزی که به درج قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا به جای خرید تضمینی دولت مربوط می‌شود، به بحث اول نمایندگان کمیسیون کشاورزی و برنامه و بودجه مجلس مبدل شده است، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از احتمال قرار گرفتن مصوبه دولت مبنی بر کشف قیمت محصولات غیر‌انحصاری در بورس کالا به لایحه بودجه خبر می‌دهند. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، این مباحث نشان‌دهنده توجه ویژه نمایندگان مجلس به بازار سرمایه به خصوص بورس کالای ایران است.

ایرج ندیمی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است، گفت: کمیسیون‌های تخصصی می‌توانند نظرات خود را در رابطه با موضوعات تخصصی خود در بودجه اعلام کنند.

ندیمی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مطرح شده در کمیسیون اقتصادی در رابطه با مصوبه دولت مبنی بر کشف قیمت محصولات غیر‌انحصاری در بورس کالا بوده که به اعتقاد اعضای کمیسیون اقتصادی بهتر است به لایحه بودجه سال آینده اضافه شود، تصریح کرد: به این منظور نمایندگان کمیسیون اقتصادی نظرات خود را در این زمینه بیان خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس از مصوبه عرضه محصولات غیر‌انحصاری در بورس کالا حمایت کامل و همه‌جانبه به عمل خواهد آورد، ادامه داد: اجرای این مصوبه به شفافیت اقتصادی و حذف رانت در بازار کالا منجر می‌شود، بنابراین اعضای کمیسیون اقتصادی خواستار گنجاندن آن در بودجه و تسریع در اجرای این مصوبه شده‌اند.

عضو کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: با این تفاسیر اضافه شدن مصوبه مرداد ماه دولت مبنی بر کشف قیمت کالاهای مختلف در بورس کالا به جز کالاهای انحصاری به متن لایحه بودجه سال آینده، در کمیسیون تلفیق مطرح خواهد شد و اگر لازم باشد مسوولان بورس کالا را برای تبیین و تشریح جزئیات و فواید این مصوبه به کمیسیون تلفیق دعوت خواهیم کرد.

بنابراین گزارش، هیأت دولت در مردادماه امسال در مصوبه‌ای به دستگاه‌های اجرایی یک سال مهلت داد تا نسبت به پذیرش و عرضه محصولاتشان فقط از طریق بورس کالا اقدام کنند. براساس این مصوبه هرگونه قیمت‌گذاری کالاهایی که امکان انجام معاملاتشان در بورس کالا وجود دارد، ممنوع است و مرجع تشخیص قابلیت پذیرش کالاها در بورس‌ها هیأت پذیرش بورس‌ کالا است.