پلیمرها در مسیر سقوط آزاد؟

منیره نظامیوند چگینی: طی مدت اخیر قیمت نفت همچنان به‌عنوان اهرم تعیین‌کننده، بازارهای جهانی را وادار به افت و خیزهای مداوم کرده است. رشد ارزش دلار، ضعف اقتصاد جهان و اقدام عربستان به کاستن از قیمت نفت صادراتی از جمله عوامل مهم دخیل در کاهش بهای نفت و نفتا هستند. طی ماه‌های گذشته عوامل متعددی به‌طور همزمان زمینه‌ساز ریزش قیمت‌های اکثر بازارهای جهانی به‌خصوص کالایی بوده‌اند که افت بهای نفت و نفتا، کاهش تقاضا، میزان رشد موجودی انبارها، کاسته شدن از دمای زمین و نیز تعطیلات آغاز سال نو میلادی از جمله این فاکتورها هستند. در این میان، بازار محصولات پتروشیمی به دلیل ارتباط نزدیک با نفت و مشتقات وابسته به آن، به نوسانات آن واکنش بیشتری نشان می‌دهد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از آی‌سی‌آی‌اس، بنا به اعلام موسسه پلاتس، در پی ادامه روند افول قیمت نفتا و حامل‌های انرژی در ماه نوامبر قیمت محصولات اصلی پتروشیمی در بازار سه هزار میلیارد دلاری آن تا حدود بیش از ۹ درصد کاهش داشته است. بر‌اساس گزارش ماهانه PGPI (که یک سبد معیار شامل هفت محصول اصلی پتروشیمی است) بهای محصولات پتروشیمی در ماه گذشته میلادی تا حدود ۱۲۰۵ دلار افت ثبت کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی حدود ۱۱ درصد ریزش داشته است. این رقم در ماه اکتبر نیز با ۴ درصد کاهش همراه بوده است. مادامی که نفت در مسیری نزولی قرار داشته باشد، باید منتظر ریزش هرچه بیشتر قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی باشیم، کما اینکه در ماه جاری میلای که آخرین روز آن را پشت سر می‌گذاریم همچنان ریزش‌ها در این بازار ادامه دارد.

کاهش واردات پلیمر چین

براساس گزارش موسسه پلاتس، واردات محصولات پلیمری چین در ماه نوامبر برای سومین ماه متوالی کاهش داشته که به عقیده تحلیلگران منعکس‌کننده میزان افت تقاضا در این کشور و نیز ادامه نگران‌کننده روند کند شدن رشد اقتصادی آن است که پیش‌بینی شده بود با سرعت کمتری نزول داشته باشد. اگرچه واردات ماهانه برخی محصولات خاص رشد داشته، اما در مجموع آمارها نشان می‌دهد که میزان سالانه واردات این محصولات با روندی نزولی همراه بوده است. به گفته کارشناسان، در ماه جاری میلادی نیز همچون ماه نوامبر، تقاضای کلی برای پلیمرها بالا نبوده است، کما اینکه بسیاری از تحلیلگران در مورد چشم‌انداز ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی نیز خوشبین نیستند و همچنین انتظار ندارند حتی تا بعد از تعطیلات سال نو چینی در اواخر ماه فوریه نیز امکان احیای تقاضا برای محصولات پتروشیمی فراهم شود. برخی بر این باورند که کاهش روند واردات پلیمرها در واقع انعکاس افت گسترده میزان حجم تجارت چین و نیز کاهش نرخ رشد اقتصادی آن است. مضمون و محتوای گزارش‌های رسانه‌ها که بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین اعلام شده اند؛ در مورد کاهش حجم تجارت این کشور در سال جاری میلادی تا ۵/۳ درصد بوده که البته از میزان ۵/۷ درصدی که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، فاصله زیادی دارد. علاوه بر این، وزارت بازرگانی کشور چین همچنین پیش‌بینی رشد تجارت خود را برای سال ۲۰۱۵ میلادی به حدود ۶ درصد کاهش داده است. این در حالی است که پیش از این هدف رشد تجارت چین برای سال ۲۰۱۴ میلادی روی ۵/۷درصد تنظیم شده بود. این وزارتخانه به سرعت رشد رقبای قوی خود و بازارهای در حال توسعه مانند هند و ویتنام اشاره کرده و آنها را از جمله دلایل اصلی خود برای کاستن از انتظارات رشد چین اعلام کرده است.

۲۰۱۵، سالی پر از افت و خیز برای چین

چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ اقتصادهای جهان، نقش بسزایی در ایجاد تغییر در مسیر بازارهای جهانی دارد و به تبع آن، هرگونه تحولی در آمارهای آن، بازارها را دستخوش نوسان خواهد کرد. در همین حال، یک آکادمی مطرح علوم اجتماعی در چین، پیش‌بینی کرده است که سال ۲۰۱۵ میلادی سالی پر از افت و خیز در بازارها به‌طور عام و در بازار مسکن به‌طور خاص خواهد بود. بر‌اساس اعلام این آکادمی؛ سال آینده میلادی شاهد کاهش هرچه بیشتر قیمت املاک و مستغلات شهری خواهیم بود که پیش‌بینی می‌شود شهرها و شهرستان‌های منطقه سه و چهار این کشور شدیدترین صدمه‌ها را از این کاهش‌ها متحمل شوند. در این گزارش پیش‌بینی شده که اقتصاد کشور چین در پی اتخاذ تصمیمات و اقدامات دولت برای حمایت از بازار، به احتمال زیاد تدریجا در یک روند نزولی آرام گرفتار خواهد شد. تمام این عوامل به کاهش نرخ رشد اقتصادی گسترده‌تر در چین اشاره دارد که ممکن است میزان رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس اعلام اداره گمرک چین، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که کل واردات ماهانه محصولات پلیمری کشور چین در ماه نوامبر تا حدود یک درصد کاهش داشته و به حدود یک میلیون و ۲۶۶ هزار تن رسیده است در حالی که در ماه اکتبر این رقم تا حدود ۷/۷درصد افت ثبت کرده است. همچنین این میزان در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۱۳ میلادی، تا ۱۹ درصد پایین‌تر اعلام شده است.

براساس گزارش‌ها؛ میزان واردات پلی اتیلن سبک چین در ماه گذشته میلادی کاهشی حدود ۱/۵ درصد داشته و به ۱۵۶ هزار و ۵۰۱ تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حدود ۴/۱۲ درصد افت دارد. بنابر آمارها، ایران با حدود ۴۸ هزار و ۸۱۱ تن پس از آن کره جنوبی با حدود ۱۸ هزار و ۸۷۸ تن، بزرگترین منابع وارداتی این محصول برای چین بوده‌اند. به‌رغم این کاهش‌ها و بر اساس اطلاعات موجود؛ میزان واردات پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) در ماه نوامبر با رشدی در حدود ۴/۲ درصد به ۱۵۸ هزار و ۷۵۱ تن رسیده که سنگاپور با ۴۴ هزار و ۸۳۸ تن در صدر جدول منابع تامین‌کننده این محصول برای چین قرار دارد. این در حالی است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد پایین‌تر اعلام شده است.

از سوی دیگر، میزان واردات ماهانه پلی اتیلن سنگین این کشور، در ماه نوامبر با ثبت افزایش ۸/۲ درصدی به ۳۵۸ هزار و ۱۲۴ تن رسیده است. در این میان؛ به ترتیب ایران با ۸۶ هزار و ۳۵ تن، عربستان سعودی با ۷۷ هزار و ۵۹ تن، امارات متحده عربی با ۵۲ هزار تن و پس از آن کره جنوبی با حدود ۴۱ هزار و ۸۳۸ تن تامین‌کنندگان اصلی پلی اتیلن سنگین برای چین بوده‌اند. البته این رقم برای مدت مشابه در سال گذشته میلادی در حدود ۲۲ درصد افت داشته است.

بر‌اساس گزارش‌ها؛ واردات پی وی سی چین در ماه نوامبر با ۱۲ درصد کاهش به حدود ۵۵ هزار و ۴۸۳ تن رسیده است. این در حالی است که این رقم در مقیاس سالانه ۶/۲ درصد پایین‌تر است. در این میان، ایالات متحده با ۲۲ هزار و ۴۶۴ تن، تایوان با ۱۸ هزار و ۷۴۳ تن و ژاپن با ۱۰ هزار و ۱۸۹ تن صادر‌کنندگان برتر پی وی سی به چین بوده‌اند.

به‌طور کلی پنج صادرکننده اصلی محصولات پلیمری به چین در ماه نوامبر به ترتیب کره جنوبی با ۲۱۲ هزار و ۶۷۸ تن، عربستان سعودی با ۱۸۲ هزار و ۹۸۳ تن، تایوان با ۱۵۴ هزار و ۲۶۲ تن، ایران با ۱۳۷ هزار و ۸۷۰ تن و سنگاپور با ۱۰۶ هزار و ۷۳۳ تن اعلام شده‌اند.