گام‌های مهم برای آغاز مبادلات  بورس کالا با هفت بورس کالایی دنیا

سنا: حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص عضویت بورس‌‌کالا در اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی (IEU) گفت: با عضویت بورس کالا در اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی که متشکل از هفت بورس کالایی از پنج کشور جهان بوده، صفحه جدیدی در پرونده کاری بورس کالا باز شده است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: عضویت و همکاری بورس‌ها و سایر نهادهای مالی کشور با اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیر شایان توجهی در ارتقای سطح دانش و آشنایی مدیران ارشد و میانی شرکت‌ها با تحولات بورس‌های مختلف و همچنین انتقال تکنولوژی‌های مالی در جهت استانداردسازی فرآیند‌های مبادلاتی دارد که این موضوع باید از مطالبات ما فعالان بازار سرمایه و همچنین رسانه‌ها باشد.

خرازی اظهار کرد: به عنوان مثال بورس تهران سال‌ها است عضو اتحادیه بورس‌های آسیایی و اروپایی (FEAS) است البته عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها در چند سال اخیر به تعلیق درآمده است. همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی علاوه‌بر عضویت در FEAS دارای توافق‌نامه همکاری با شرکت‌های سپرده‌گذاری از کشورهای مختلفی همچون کره‌جنوبی، عمان و پاکستان بوده و باید روند عضویت بورس‌های کشور در سایر بورس‌ها و مجامع و اتحادیه‌های مشابه ادامه یابد. در این بین بورس کالای ایران نیز روند عضویت و همکاری‌های خود با بورس‌های منطقه‌ای را آغاز کرده است.

خرازی اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما در بازار سرمایه، قوانین، دستورالعمل‌ها و نرم‌افزارها بوده که تا حدود زیادی خودساخته و در داخل ایران بومی شده است، به عبارت دیگر قوانین متناسب با نیازهای ما طراحی شده‌اند، اما برای بین‌المللی شدن در حوزه بازار سرمایه و معاملات، باید مجموعه محیط حاکم بر بازار سرمایه از جمله قوانین، رفتارها و نرم‌افزارها تا ۷۰درصد رنگ و بوی بین‌المللی به خود بگیرد؛ از این جهت باید عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی را به فال نیک گرفت.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر یکی از مزیت‌های بزرگ بین‌المللی شدن ارکان بازار سرمایه از جمله بورس کالا این است که براساس روال بین‌المللی و استانداردهای جهانی حرکت خواهیم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود یک آفت بزرگ در عضویت‌های برخی نهادهای مختلف در مراکز بین‌المللی گفت: آفتی که در عضویت برخی نهادها در اتحادیه‌های بین‌المللی وجود دارد، این است که معمولا ارتباط این مراکز و تبادل اطلاعات و دانش، به سالی یک‌بار و حضور نفر اول شرکت در کنفرانس و همایش‌ها ختم می‌شود، در صورتی‌که باید در توافق‌نامه‌ها تعاملات جدی وجود داشته باشد و بدنه شرکت‌ها و مدیران میانی نیز برای کسب تجربیات مختلف در این همایش‌ها شرکت کنند. به بیان دیگر می‌توان گفت اگر عضویت‌ها به دیدار سالی یک‌بار محدود شود، امضای توافق‌نامه‌ها و عضویت‌ها صوری است.

خرازی با بیان اینکه برای آغاز مبادلات بین بورسی میان بورس کالای ایران با بورس‌های کالایی منطقه برداشتن چند گام اساسی لازم است، گفت: در گام نخست باید مقامات ناظر بورس‌های کالایی باهم قرارداد همکاری امضا کنند. برای مثال سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان مقام ناظر بر بورس کالا با نهادهای نظارتی بورس‌های عضو اتحادیه IEU در ارتباط باشد.

وی در خصوص گام بعدی پیش روی بورس کالا گفت: در مرحله بعد اتاق پایاپای که زیرمجموعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است باید طی قراردادی با نهادهای همسو در بورس‌های دیگر مرتبط شوند تا عملیات تسویه، پایاپای و تهاتر در مبادلات بین‌المللی به سهولت انجام شود.