فلز نقره‌ای با سیگنال نفت ریخت

منیره نظامیوند چگینی: بازارهای جهانی تحت تاثیر شوک ناشی از ریزش قیمت نفت دچار سردرگمی و در روندی نزولی گرفتار شده‌اند. در این میان، بازار فلزات اساسی هم از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد افت و خیزهای فراوانی در این گروه هستیم. با نگاهی به روند هفته اخیر ۶ فلز مورد معامله در بازارهای جهانی به وضوح می‌بینیم که همگی آنها دستخوش روند نزولی بوده‌اند که از میان این فلزات، آلومینیوم در معاملات انجام شده طی هفته اخیر حدود ۶۶/۱ درصد کاهش را ثبت کرده است. همچنین مس با ۵۰/۵ درصد افت، نیکل با حدود ۶۴/۱ درصد ریزش و روی با ۶۹/۱ درصد کاهش، هفته گذشته را به پایان رساندند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلاتس، افت اخیر بهای نفت که در پی انتشار سیگنال‌های منفی ناشی از اعلام نتیجه نشست اخیر اوپک رخ داد، زمینه‌ساز کاهش هزینه‌های تولید ومواد اولیه برای آلومینیوم شد که در پی آن شاهد کاهش نرخ این فلز استراتژیک بودیم. تحلیلگران بر این باورند که در میان‌مدت در صورتی که هیچ‌گونه تغییری در روند قیمتی نفت یا اوضاع اقتصادی جهان مشاهده نشود، باید منتظر ریزش‌های بیشتر در بازار فلزات پایه باشیم. در نشست ۱۶۶ اوپک، تصمیم بر این شد تا اعضای این اتحادیه میزان تولید نفت خود را بدون تغییر ثابت نگه دارند. در پی این تصمیم اوپک، قیمت جهانی نفت به حرکت خود در مسیر سراشیبی ادامه داد؛ تصمیمی که در نخستین واکنش به افت حدود هفت دلاری قیمت نفت برنت دریای شمال به‌عنوان یک شاخص تعیین‌کننده انجامید.

بالا رفتن ارزش دلار نیز فاکتور مهم دیگری است که به کمک سایر عوامل به ریزش هرچه بیشتر بهای فلزات پایه دامن زده است. در این میان، انتشار آمارهای ضعیف از شرایط اقتصادی چین نیز موجی از نگرانی‌ها را در میان فعالان و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده که به کاهش قیمت‌ها در بازار فلزات اساسی دامن زده است. افت هرچه بیشتر نرخ رشد اقتصادی این کشور، بازارها را بیش از پیش در رکود فرو خواهد برد.

پس از کاهش بهای نفت، قیمت آلومینیوم به پایین‌ترین سطح خود از چهار سال گذشته تا‌کنون افت کرده است. این فلز نقره‌ای در آخرین معاملات انجام‌شده در بازارهای جهانی در محدوده ۲ هزار دلار مورد دادوستد قرار گرفت. در حالی که نفت خام به‌عنوان منبع اصلی انرژی برای تولید آلومینیوم محسوب نمی‌شود، اما حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های خروجی و کاهش قیمت تمام شده نفت ممکن است تاثیرات تورمی بر بازارهای مختلف داشته باشد. قیمت نفت خام از ماه ژوئن تاکنون به دلیل افزایش تولید نفت شیل آمریکا و کاهش تقاضای جهانی ۳۰ درصد کاهش یافته و به زیر ۸۰ دلار در هربشکه رسیده است.

بارت ملک، مدیر استراتژیک کالا در بورس تورنتو در این رابطه گفت: کل مجموعه بازارهای کالایی در واکنش به افت بهای نفت خام و رشد ارزش دلار آمریکا، دچار ریزش قیمتی شده است. این موضوع به‌طور بالقوه و روزافزون از جذابیت سرمایه‌گذاری در فضای این بازارها می‌کاهد. هرچند با استناد به برخی شواهد از رفتارهای گذشته بازارها، می‌توان گفت که پیش از این هربار که قیمت نفت دچار افت شده، در نهایت به کاهش نرخ در بازارهای کالایی و مخصوصا فلزات انجامیده است، اما به تدریج و در میان‌مدت اثرات این شوک قیمتی از بین رفته و بازارها مجدد روند خود را اصلاح کرده‌اند. این بار هم این احتمال وجود دارد که شاهد کاهش تاثیرات سوء افت بهای نفت بر بازارهای موازی باشیم.

بر اساس آمارهای موجود، نمودار یکساله اخیر قیمت آلومینیوم حاکی از رشد ۷۴/۱۸ درصدی بهای این فلز اساسی است. اما ارقام ثبت شده برای مدت یک ماهه اخیر آلومینیوم حاکی از افت ۶۶/۰ درصدی قیمت آن است. در همین مدت اما میزان ذخایر موجود در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن نیز کاهش داشته است.