گروه بنگاه‌های اقتصادی: درپی افزایش قدرت تولید و کاهش تقاضای فولاد در داخل کشور، نیاز به واردات ۱۱ میلیون تنی این محصول به سه میلیون تن رسیده که به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، این میزان کمبود به زودی از طریق کارخانه‌های داخلی تامین می‌شود و طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تا هفت سال دیگر می‌توانیم ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن فولاد صادر کنیم. به گزارش «ایسنا»، با توجه به اینکه تاکنون ایران در صادرات فولاد سابقه چشمگیری نداشته، در تدوین برنامه ششم توسعه قرار شده چراغ سبزی مبنی بر افزایش صادرات این حوزه روشن شود؛ به‌طوری که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است میزان صادرات فولاد ایران تا سال ۱۴۰۰ به چندین برابر

برسد. در همین راستا خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه رشد ۵۰ درصدی صادرات فولاد کشور ظرف دو سال آینده ضروری است تا طرح‌های توسعه این بخش به اجرا گذاشته شود، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط صادرات فولاد کشور مناسب است و براساس آمار در شش ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی ثبت شده است. به گفته وی نرخ تولیدات فولادی در حالی به میزان یک درصد رشد ثبت شده که افزایش قیمت ۲۴ تا ۲۷ درصدی را در اغلب کالاها ظرف سال گذشته و امسال شاهد هستیم.

رشد تولید فولاد خام به بالاترین میزان در سطح جهان

علاوه بر این احمد خوروش، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم معتقد است: ایران به‌رغم وجود تحریم‌ها توانسته رشد تولید فولاد خام را به بالاترین میزان در سطح جهان در نیمه نخست امسال برساند.

وی با بیان اینکه امروز با توجه به رشد تولید، ضرورتی برای واردات این فلز راهبردی نیست و صادرات فولاد می‌تواند بخشی از نیاز ارزی واحدهای تولیدی را فراهم کند، اظهار کرد: مجموع تولید فولاد خام کشور در پایان ۱۳۹۲ به بیش از ۱۵/۶ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۱۳۹۱ افزایش ۸/۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میزان محصولات فولادی تولید شده در سال گذشته نیز افزون بر ۱۶/۵ میلیون تن شد.