حدیث موسوی: طی چند روز گذشته، فضای عمومی حاکم بر معاملات و قیمت‌ها در بسیاری از بازارهای کالایی تحت تاثیر اخبار منتشر شده از شصت‌و‌نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و برگزاری نشست‌های هسته‌ای ایران و غرب در نیویورک قرار داشت. به دنبال انتشار اخبار مثبت و منفی از روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و حواشی مربوط به آن، نرخ ارز در بازار غیررسمی دوباره وارد کانال ۳۲۰۰ تومان شد و حتی روز گذشته هر دلار آمریکا تا محدوده ۳۲۷۰ تومان بالا رفت که به همین دلیل در بازاری همچون فولاد نیز که روند قیمت‌ها تا حدودی تابع نوسانات نرخ ارز قرار دارد، شاهد رشد قیمت فولادهای ساختمانی در بازار آزاد بودیم. به گزارش «دنیای اقتصاد» روز یکشنبه در شرایطی که برخی محصولات فولادی وارداتی به کشور مانند شمش و کلاف ۵/۶ ساده روس و چینی با ثبات قیمت همراه بودند، اما در بازار مقاطع ساختمانی نشانه‌هایی از بهبود نرخ‌های اعلامی دیده شد که البته معامله‌‌گران اثر آن را بر تحرک معاملات مقطعی و کوتاه‌مدت ارزیابی کردند. به گفته برخی فعالان بازار و معامله‌گران طی دو روز گذشته در بازار فولاد به این دلیل که میانگین قیمت‌ها در مقایسه با آخرین نرخ ثبت شده برای انواع فولاد در هفته قبل اندکی بالاتر بود، خریداران تا حدودی به بازار بازگشته و بر حجم معاملات خود افزودند، اما به این دلیل که کفه عوامل تشدید‌کننده رکود در بازار فولاد کماکان سنگین‌تر است، به نظر می‌رسدپیش‌بینی تداوم روند رو‌به رشد معاملات برآورد صحیحی از شرایط اخیر نخواهد بود. یکشنبه در اولین روز از عرضه‌های فولادی تالار صنعتی نیز فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان در معاملات بورس کالا شرکت کردند. در این روز فولاد خوزستان به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ عرضه‌کننده شمش کشور ۱۱ هزار تن سلف شمش را با قیمت پایه ۱۵۴۰ تومان به گروه ملی صنعتی فولاد ایران فروخت. ذوب آهن اصفهان نیز تیرآهن ۱۶ را یکبار با قیمت ۱۶۶۱ تومان و در حجم ۴۴۰ تن و بار دیگر به میزان ۲۰ هزار تن با بهای ۱۶۴۱ تومان به تابلو آورد که عرضه اول در زمان رسمی معاملات و مچینگ در حجم ۴۴۰ تن و عرضه دوم هم به‌طور کامل خریداری شدند. موعد تحویل این محموله‌ها از سوی ذوب‌آهن پایان آبان‌ماه سال جاری است.

این شرکت همچنین سبد میلگرد مخلوط را با قیمت پایه ۱۷۰۵ تومان در حجم ۱۰۷۶ تن در روز یکشنبه فروخت. طبق اطلاعیه عرضه بورس کالا، روز دوشنبه فولاد خوزستان شمش را با قیمت پایه ۱۵۲۹ تومان با همان شرایط پیشین به خریداران عرضه خواهد کرد. قیمت پایه مذکور نشان دهنده کاهش ۲۷ تومانی قیمت شمش در کمتر از یک هفته در بورس کالا است که از اصلاح نرخ محصولات میانی در بازار رسمی محصولات فولادی متناسب با بازار آزاد حکایت می‌کند.

در این میان، هرچند به گفته برخی کارگزاران قیمت تمام شده شمش ذوبی و فولاد خوزستان حتی با فرض کاهش قیمت‌های اخیر باز هم ارزنده و متناسب با توان خرید متقاضیان در شرایط رکود نیست، اما نباید از کنار این روند اصلاحی در قیمت‌های پایه عرضه‌های سلف که این روزها جذابیت معاملات آنها نیز تاحدودی نسبت به قبل کمرنگ شده بی‌تفاوت گذشت.