حدیث موسوی: بازار محصولات میانی و نهایی فولاد روز گذشته در آرامش نسبی به‌سر برد. در حالی که روز شنبه قیمت برخی انواع ساختمانی فولاد با نوسانات کاهشی روبه‌رو شد، اما یکشنبه ثبات قیمت‌ها بر بازار فولاد حکمفرما بود و معاملات نیز مانند گذشته تکاپو و تحرکی نداشت. روز گذشته اما در بازار رسمی محصولات فولادی، رینگ فولاد بورس کالا به طور کامل در انحصار محصولات ذوب‌آهن اصفهان قرار داشت و دادوستد بهتری روی این محصولات در مقایسه با بازار آزاد صورت گرفت.

این شرکت ۵ هزار تن سلف شمش را با قیمت ۱۵۵۵ تومان عرضه کرد که به فروش نرسید. اما همین محصول را به میزان ۴۰ هزار تن با قیمت ۱۵۴۱ تومان با شرایط بازپرداخت ۱۰ درصد وجه کالا به صورت نقد و ۹۰ درصد آن ال سی

(یک ماهه یک درصد ماهانه، دو ماهه ۵/۱ درصد ماهانه و ۳ ماهه ۲ درصد ماهانه به قیمت معامله شده برای بخش ال‌سی اضافه می‌شود) به تابلو آورد که در دو تناژ ۲۰ هزار تنی از سوی دو کارخانه فولادی خریداری شد.

سبد میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۲ تا ۱۶ با قیمت ۱۷۰۵ تومان در هر کیلو، دیگر عرضه ذوب‌آهن در این روز بود که در حجم ۷۷۰ تن خریداری شد. سبد میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۲، ۱۴ و ۲۰ نیز در حجم ۱۱۸۸ تن با قیمت ۱۷۱۰ تومان از سوی این شرکت به تابلو معاملات آمد که به همان میزان نیز مورد مبادله قرار گرفت. به گفته یکی از کارگزاران ماهیت خرید این دو سبد میلگرد پروژه‌ای بوده است.

در این روز ذوب‌آهن البته دو عرضه سلف دیگر هم داشت. سبد تیرآهن طول کوتاه در شاخه‌های ۱۴ تا ۲۷ با قیمت ۱۵۹۰ تومان در حجم ۴۴۰ تن از سوی این شرکت عرضه شد که ۱۹۸۰ تن تقاضا داشت. این محصول بار دیگر در شاخه‌های ۱۴ تا ۳۰ و در حجم ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن هم معاملات آمد که با ۲۶ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا روبه‌رو شد اما همه خریداران قیمت ۱۵۴۰ تومانی این سبد را نپذیرفتند و در حجم ارائه شده این محصول به فروش رسید.

با بررسی برخی فاکتورهای موثر بر بازار فولاد باید گفت هم‌اکنون پیش‌بینی از مسیر آینده قیمت‌ها بیشتر متمایل به کاهش نرخ است؛ چراکه جذابیت خرید فولادهای ساختمانی به خصوص در آستانه فصل سرما کاهش بیشتری یافته و به تبعیت از فضای رکودی حاکم بر معاملات، حجم تولید برخی واحدهای ذوب و نورد نیز کمتر شده است، از سوی دیگر به دلیل همین عامل نیز تقاضای شمش وارداتی و برخی تولیدات شمش داخلی به شدت افت کرده که در نتیجه به نظر می‌رسد قیمت‌های پایه شمش در بورس کالا تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته است. اگر این روند در بورس کالا تداوم یابد، در هفته‌های پیش رو نیز باید به انتظار کاهش قیمت‌های پایه فولادهای ساختمانی در بورس بود.