پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): قیمت پیشنهادی اسلب تولید سپتامبر روسیه 5 تا 10 دلار در هر تن نسبت به دو هفته قبل بالا رفته که دلیل آن توقف عرضه دو عرضه‌کننده بزرگ اوکراینی است.

کارخانه اوراز قیمت پیشنهادی را ۴۸۰ دلار در هر تن فوب عرضه داشته و مدت زمان تحویل ۶ تا ۸ هفته است. سایر منابع قیمت اسلب روسیه را در حال حاضر ۴۷۵ تا ۴۸۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه برای فروش‌های سپتامبر می‌بینند. با توجه به عدم حضور اوکراین در بازارعرضه اسلب شاید کارخانه‌های اروپایی نیز قیمت را بالا ببرند. اگر وضعیت عرضه اوکراین بهتر نشود، احتمالا قیمت‌ها در سپتامبر نیز بالاتر می‌رود. قبل از جنگ داخلی در اوکراین دو عرضه‌کننده بزرگ اسلب اوکراین ‌ای‌اس‌دی و متینوست ماهانه به ترتیب ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن و ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن اسلب صادرات داشتند که در جولای این رقم به مجموعا ۱۵۰ هزار تن رسید و در حال حاضر نیز صفر شده است. در این بین برخی از کارشناسان معتقدند وضعیت ناآرام شرق اوکراین رو به بهبود است و تا چند هفته دیگر حل می‌شود و به کارخانه‌ها اجازه می‌دهد به تولید قبلی خود بازگردند.

بازار ورق چین فعلا متوقف

بازار ورق چین در سکوت است و فعالان بازار بعید می‌دانند این ماه یا حتی ماه آینده تغییر خاصی در بازار مشاهده شود. با توجه به افت قیمت در بازار مواد اولیه و روند نزولی بازار مسکن چین، فعالان بازار نگران وضعیت بازار ورق در ماه اکتبر هستند. آخرین قیمت ورق گرم در بازار شانگهای ۵۴۲ تا ۵۴۷ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده که نسبت به جمعه اخیر تنها ۸۰ سنت افت داشته است. آخرین موجودی ورق گرم بازارهای اصلی چین نزولی بوده و ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تن ثبت شد که ۳ درصد از اوج سال جاری در اواخر فوریه پایین‌تر است. چون موجودی بازار کم است به‌رغم نبود تقاضا قیمت در آینده نزدیک با ثبات پیش‌بینی شده است.

بازار بیلت سی‌آی‌اس همچنان در اوج

قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس با توجه به محدودیت عرضه همچنان صعودی است ولی خریداران با پیش‌بینی ریسک‌های احتمالی تمایلی به معامله ندارند. این هفته بیلت تولید سپتامبر روسیه در ۵۱۵ دلار در هر تن فوب معامله شده است. در ۵۳۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر معادل ۵۱۰ تا ۵۱۲ دلار در هر تن فوب نیز فروش داشته‌اند. اغلب عرضه‌کننده‌ها قیمت پیشنهادی را به ۵۱۵ تا ۵۲۵ دلار در هر تن فوب افزایش داده‌اند که نسبت به هفته قبل ۵ تا ۱۰ دلار بالاتر است. در این بین تقاضای بیلت بالا است ولی خریدارها در معامله مستقیم با کارخانه‌ها احتیاط می‌کنند چون برخی خطوط تولید در اوکراین به دلیل درگیری‌های نظامی تعطیل شده‌اند. مشتریان نگران تاخیر احتمالی در تحویل یا حتی عدم تعهد کارخانه‌ها هستند. از طرفی برخی معتقدند تحریم‌های غرب علیه روسیه ممکن است فاینانس قراردادهای کارخانه‌های روس را دچار مشکل سازد. در این بین صادرکننده‌های سی‌آی‌اس نیز که عجله‌ای در فروش ندارند منتظر هفته آینده‌اند.