فعالان صنعت سنگ‌آهن با توجه به تجربه موفق بورس کالا در صادرات سنگ‌آهن، خواسته‌ای از دولت تدبیر و امید و متولیان صنعت کشور دارند که با آغاز معاملات داخلی سنگ‌آهن در بورس کالا، مقدمات آزادسازی نرخ این محصول را در فضای شفاف و رقابتی بورس فراهم کنند که شاید فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بهترین زمان برای انجام این کار باشد. احمدزاده اصل، مدیرعامل هلدینگ معدنی امید در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به اینکه سنگ‌آهن یکی از بهترین محصولات صادراتی بورس کالای ایران در سال ۹۲ بود و استقبال خریداران خارجی از این محصول، رشد بیش از ۸۰ درصدی حجم و ارزش مبادلات به نسبت سال ۹۱ و صادرات ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تنی را به همراه داشت، گفت: در سال گذشته حجم مازاد سنگ‌آهن دانه بندی شده کارخانه‌ها از طریق رینگ صادراتی بورس کالا به بهترین قیمت صادر شد که این اتفاق به نفع شرکت‌های تولیدی بود.

محمد‌علی احمدزاده اصل در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌های کشف شده سنگ‌آهن در بورس کالا منطقی بود، گفت: نرخ سنگ‌آهن در رینگ صادراتی بورس کالا کاملا منطبق بر نرخ‌های جهانی کشف می‌شود، حتی به دلیل کیفیت بالای محصول ایرانی در بیشتر نوبت‌های معاملاتی رقابت سنگینی میان خریداران صورت گرفته که این موضوع رضایت عرضه کنندگان را به دنبال داشت.

احمدزاده اصل با بیان اینکه اگر معاملات داخلی سنگ‌آهن هم در بورس کالای ایران انجام شود، بزرگ‌ترین معضل صنعت سنگ‌آهن کشور حل می‌شود، افزود: صنعت سنگ‌آهن چندین سال است که در برابر صنعت فولاد کشور مظلوم واقع شده به طوری‌که نرخ گذاری سنگ‌آهن کماکان با نظر سازمان‌های دولتی به‌منظور حمایت از صنعت فولاد تعیین می‌شود و در این بین حمایت از سنگ‌آهنی‌ها جایگاهی ندارد. به گفته مدیرعامل هلدینگ معدنی امید، همین حمایت‌های غیر‌منطقی باعث شده تا صنعت فولاد به سراغ تکنولوژی‌های روز نرود و از همان فرمول قدیمی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه روند فعلی در نرخ‌گذاری سنگ‌آهن و فولاد به زیان هر ۲ صنعت است اظهار کرد: تعیین نرخ‌های غیر‌کارشناسی برای سنگ‌آهن نه تنها به زیان تولیدکنندگان سنگ‌آهن است بلکه در بلندمدت باعث عقب ماندگی صنعت فولاد کشور می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ معدنی امید با طرح این پرسش که «چرا باید فولاد کشور براساس نرخ‌های جهانی معامله شود اما سنگ‌آهن به عنوان مواد اولیه فولاد نصف قیمت‌های جهانی به فروش برسد؟» از مسوولان خواست که مقدمات انجام معاملات سنگ‌آهن داخلی کشور در بورس کالای ایران را فراهم کنند تا سنگ‌آهن نیز همچون شمش، تختال، ورق، میلگرد و تیرآهن در شرایطی رقابتی مورد معامله قرار گیرد. وی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر با توجه به نوسان نرخ‌های جهانی ما سنگ‌آهن را حدود ۵۰ درصد زیر قیمت‌های جهانی به کارخانه‌های فولاد فروخته ایم که معتقدیم قرار گرفتن سنگ‌آهن بر تابلوی رینگ داخلی بورس کالا به معضلات ما پایان می‌دهد.

امیدواری به بازشدن بن بست ۸ ساله

احمدزاده‌اصل معتقد است: اگر معاملات داخلی سنگ‌آهن در بورس کالا آغاز شود، خونی تازه در رگ‌های این صنعت به جریان می‌افتد و شک نکنید که به دلیل نرخ‌های منطقی، سرمایه‌گذاری در این بخش به چندین برابر افزایش می‌یابد؛ در طرف مقابل شرکت‌های فولادی نیز به خودشان می‌آیند و از تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کنند که نتیجه این رویداد به نفع هر دو صنعت است.

او با اشاره به اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت‌های فولادی دیگر بهانه ای برای استفاده نکردن از تکنولوژی‌های روز دنیا نخواهند داشت، گفت: صنعت سنگ‌آهن از هشت سال پیش به دنبال آزادسازی قیمت سنگ‌آهن است، اما در این مدت تمام تقاضاها به بن بست رسیده است. به هر طریق اما باور داریم که در دولت تدبیر و امید می‌توانیم به خواسته منطقی خود دست یابیم که با توجه به فراهم بودن سازوکار شفاف بورس کالا برای کشف عادلانه قیمت محصولات و همچنین اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، به نظر می‌رسد که فقط تصمیم و اراده‌ای جدی برای انجام این کار باقی مانده است.