نقشه راه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور

گروه بنگاه‌ها: مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، به ارائه گزارشی از عملکرد این کارخانه در تولید انواع محصولات فولادی پرداخت و طرح‌های توسعه ای و برنامه‌های این شرکت را برای رشد تولید و بهبود روند صادرات در سال جاری و سال‌های آینده تشریح کرد. به گزارش «ایسنا»، بهرام سبحانی در این نشست مطبوعاتی گفت: در سال ۱۳۹۵ باید به ظرفیت تولید ۳/۱۰ میلیون تن فولاد دست یابیم و در صورتی که در کل کشور از ۷/۱۴ میلیون تن فعلی به ۲۰ تن برسیم سهم ۵۰ درصدی این شرکت را حفظ کرده‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته هفت میلیون و ۱۴۰ هزار تن گندله، شش میلیون و ۷۸۰ هزار تن آهن اسفنجی، شش میلیون و ۱۰۱ هزار تن تختال، پنج میلیون و ۱۵۳ هزار تن کلاف گرم و ۷۱۱ هزار تن نورد گرم در فولاد سبا تولید شد که به ترتیب ۱۰۲ درصد، ۹۷ درصد، ۱۰۱ درصد، ۱۰۵ درصد و ۱۰۳ درصد از برنامه پیش‌بینی شده محقق شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته یک میلیون و ۳۳۸ هزار تن کلاف سرد، ۲۰۱ هزار تن ورق گالوانیزه، ۱۰۵ هزار تن ورق قلع اندود، ۱۰۳ هزار تن ورق رنگی تولید شد که به ترتیب ۹۰ درصد، ۹۸ درصد، ۱۰۲ درصد و ۱۰۰ درصد برنامه تعیین شده محقق شد.

سبحانی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۷ هزار تن محصولات ویژه نیز در سال گذشته تولید شد، ادامه داد: در مجموع در سال گذشته، پنج میلیون و ۱۶۰ هزار تن انواع ورق به بازار عرضه شد که این رقم شامل ۱۰۳درصد برنامه تعیین شده در سال گذشته بوده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه، تولید یک میلیون و ۴۷۰ هزار تن کلاف سرد، ۱۰۵ هزار تن ورق قلع اندود، ۱۷۴ هزار تن ورق گالوانیزه و ۱۰۰ هزار تن ورق رنگی را از تولیدات این شرکت در سال جاری اعلام کرد و گفت: میزان تولید محصولات ویژه نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است و ۵ میلیون و ۷۲۰ هزار تن انواع محصول نیز باید در سال جاری در بازار عرضه شود که این رقم به همراه تولیدات فولاد هرمزگان شامل ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تن تولید فولاد در سال جاری است.

فولاد مبارکه ۳۶۰۰ متر‌مکعب آب دریافت می‌کند

سبحانی با بیان اینکه فولاد مبارکه با ۵/۵۰ درصد تولید بالاترین سهم تولید فولاد کشور را دارد، گفت: فولاد خوزستان و ذوب آهن و سایر مجموعه‌های فولادی کشور نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. وی اضافه کرد: در حال حاضر فولاد مبارکه با شش میلیون تن تولید یعنی ۵/۲ برابر افزایش ظرفیت و همچنین اضافه شدن خطوط پایین دست ۳۶۰۰ متر‌مکعب آب دریافت می‌کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه سهم آب مصرفی فولاد مبارکه از زاینده رود ۸/۰ درصد کل ظرفیت اسمی این رودخانه است، ادامه داد: مصرف آب صنعتی به ازای هر یک تن فولاد، ۶۶/۱ متر‌مکعب است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه فولاد از شش سال گذشته شروع شده است، افزود: بخشی از این طرح‌ها تاکنون به ثمر رسیده و بخشی نیز ظرف شش ماه آینده به ثمر خواهد نشست و همچنین بخش دیگر نیز بین دو تا سه سال آینده محقق خواهد شد.

افزایش ظرفیت در واحدهای فولادسازی

سبحانی گفت: کارگاه کروم کاری غلتک در نورد سرد نیز سال گذشته نصب و موجب کاهش هزینه‌های مصرف غلتک شد. همچنین در خط بسته‌بندی محصولات، تجهیزات جدیدی نصب شده است. در واحد سبا نیز پروژه جدیدی راه‌اندازی شد که دارای پیشرفت ۹۷ درصدی است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه واحد تامین و توزیع آب و سیالات با پیشرفت ۹۰ درصدی در آستانه راه‌اندازی است، ادامه داد: پنج کوره قوس الکتریکی در فولادسازی به روز رسانی شده و سه کوره دیگر نیز تا پایان سال به روزرسانی خواهد شد. سبحانی با بیان اینکه خط سولفورزدایی در مهرماه آماده بهره‌برداری است، گفت: در واحدهای فولادسازی افزایش ظرفیت خواهیم داشت و همچنین برای تعدادی از واحدها، در حال خرید تجهیزات هستیم که یکی از آنها گلوگاه‌های نورد گرم است که خط شماره ۲ نورد گرم، در حال مناقصه است تا برای اجرای یک واحد نورد راه‌اندازی شود.

یکی از راه‌های کاهش هزینه بومی‌سازی است

وی با بیان اینکه طرح ۸۰۰ هزار تنی از طرح‌های استانی فولاد در سفید دشت از دیگر سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه است، ادامه داد: این طرح نیز توسط شرکت فولاد مبارکه خریداری می‌شود تا تکمیل و راه‌اندازی شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه ظرفیت ۵/۱ تن فولاد هرمزگان به سه میلیون تن در دوره پنج ساله افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ باید به ظرفیت تولید ۳/۱۰ میلیون تن فولاد دست یابیم و در صورتی که در کل کشور از ۷/۱۴ میلیون تن فعلی به ۲۰ تن برسیم سهم ۵۰ درصدی این شرکت را حفظ کرده‌ایم.

او با بیان اینکه با افزایش هزینه‌های انرژی، قیمت محصولات نیز افزایش می‌یابد، ادامه داد: یکی از راه‌های کاهش هزینه بومی‌سازی است، زیرا با بومی‌سازی می‌توان ضمن ایجاد اشتغال و درآمد ملی و جلوگیری از خروج ارز، در کاهش قیمت تمام شده محصول نیز موثر بود. مدیر عامل فولاد مبارکه افزود: با سرما‌یه‌گذاری سنگینی که تا‌کنون شده و همچنین هزینه‌های انرژی نباید به دنبال تولید محصولات با ارزش افزوده پایین بود و اگر به دلیل نیاز بازار داخلی نبود حتی یک کیلو از محصولات فولاد مبارکه در کشور باقی نمی‌ماند. سبحانی افزود: برای حضور در بازارهای جهانی باید صادرات داشته باشیم و برای تامین بازار داخل نیز باید در این دو بخش موازنه انجام دهیم.

رکوردزنی صادرات در سال گذشته

وی با بیان اینکه در سال گذشته به کشور عراق ۱۳۰ هزار تن و به بازار اروپا نیز ۲۰ هزار تن محصول در ماه صادرات داشته‌ایم، گفت: یکی از سیاست‌های شرکت پیشرو بودن در امر صادرات است، زیرا صادرات فولاد می‌تواند با توجه به مزیت‌های کشور جایگزین صادرات نفت شود.

او تصریح کرد: در سال گذشته در مجموع یک میلیون و ۱۹ هزار تن صادرات به نقاط مختلف شامل اروپا، خاورمیانه، عراق و... داشته‌ایم که این رقم یک رکورد است، زیرا تاکنون در محصول نهایی چنین رکوردی نداشته‌ایم.

سبحانی با بیان اینکه حضور در بازارهای جهانی استراتژی جدید فولاد مبارکه است، خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد صادرات ما به آسیا، ۲۸ درصد به اروپا و آمریکای جنوبی و مابقی نیز به کشورهای عراق، عمان، افغانستان، امارات و هندوستان بوده است و ارزش کل فروش محصولات در سال گذشته ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

فولاد مبارکه آلاینده نیست!

وی با بیان اینکه این کارخانه در لیست صنایع آلاینده قرار ندارد افزود: اگرچه در هر کارخانه‌ای که سنگ ذوب شده و فولاد تولید می‌شود، گاز و گرد و غبار وجود دارد، اما آلایندگی تعریف مشخص دارد و در راستای توجه به مسائل‌ زیست محیطی یک هزار و ۶۰۰ هکتار فضای سبز مصنوعی در شرکت وجود دارد.

سبحانی با بیان اینکه در کشور سازمان حفاظت محیط زیست داریم اما ممکن است آن را به عنوان متولی قبول داشته باشیم یا نه ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست چنان سخت گیرانه عمل می‌کند که صدای صنعتی‌ها در آمده است.

وی با بیان اینکه این سازمان به طور کامل همه موارد را بررسی می‌کند، اضافه کرد: محیط زیست اعلام کرده است که فولاد مبارکه آلاینده نیست.

چه کسی خسارت فولاد را می‌دهد که ما خسارت کشاورزان را بدهیم؟

سبحانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص پرداخت خسارت به کشاورزان اطراف زاینده‌رود اظهار کرد: فولاد مبارکه و ذوب آهن را به دلیل زاینده رود در این منطقه ایجاد کردند اما امروز ما به جای آب از پساب فاضلاب با کیفیت نامناسب و هزینه سنگین استفاده می‌کنیم. بنابراین چه کسی خسارت فولاد را پرداخت می‌کند که ما خسارت کشاورزان را بدهیم؟

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه یک بنگاه اقتصادی است، گفت: فولاد، متولی جبران خسارت نیست و تصور غلطی است که اگر فولاد مبارکه و ذوب‌آهن نبودند رودخانه خشک نمی‌شد و کشاورزان به حقشان می‌رسیدند،چرا که فولاد مبارکه کمتر از یک درصد از آب زاینده‌رود استفاده می‌کند. مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد کاهش مصرف آب به ازای هر تن فولاد داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ظرفیت و نیاز برق و گاز کشور مشخص است و باید به گونه‌ای عمل کرد که با کمبود این منابع مواجه نشویم، اما اگر ظرفیت گاز یا برق به اندازه نیاز نبود نباید به یک دفعه آن را قطع کرد زیرا خسارت زیادی به مجموعه‌های صنعتی وارد می‌شود.

هشت طرح فولادی در دولت قبل به جایی نرسید

مدیر‌عامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: دولت قبل هشت طرح فولادی ۸۰۰ تنی در هشت استان در بخش‌های محروم شروع کرد، اما به دلایل مختلف تا به امروز و با گذشت هشت سال هنوز این طرح‌ها به جایی نرسیده‌اند، سفید شهر چهارمحال نیز از همین طرح‌ها است که فولاد مبارکه در حال خریداری آن از ایمیدرو است و امیدواریم با پتانسل سخت افزاری، نیروی انسانی و دانش فولاد بتوانیم این طرح را راه‌اندازی کنیم.

سبحانی با بیان اینکه سیاست ایمیدرو واگذاری طرح‌ها به صورت مشارکتی به بخش خصوصی است، اضافه کرد: البته هدف از شروع این طرح‌ها توسط دولت مشخص بود، زیرا دولت موظف به سرمایه‌گذاری بود، اما در حال حاضر تداوم آن به شکل قبل مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: در حال حاضر نباید دریافت پول از محل این سرمایه‌گذاری‌های غیر‌اقتصادی برای دولت هدف باشد، در عین حال نمی‌توان این طرح‌ها را تعطیل کرد، زیرا سرمایه ملی خوب است و توقع منطقه‌ای نیز ایجاد شده است به همین دلیل هدف ایمیدرو باید بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این طرح‌ها باشد.