گروه بورس کالا- سحر نمایشی: معاملات ۶ماه ابتدایی سال گذشته بازار مس نشان می‌دهد که این فلز طی این مدت با نوسان‌های زیادی رو به رو بوده است. فلز سرخ هم در بورس کالا و هم در بازار آزاد، طی نیمه ابتدایی سال ۹۲ با نوسانات غیر‌منطقی‌تری نسبت به نیمه دوم سال مواجه بود، که آن هم به دلیل افت و خیزهای شدیدتر نرخ ارز در سه ماه ابتدایی سال گذشته بوده است. به این ترتیب افت و خیزهای نامرتب جای خود را به افزایش قیمت‌ها دراین دوره داد.

از طرفی نیز یکی از مهم‌ترین تحولاتی که در این دوره در بخش محصولات صنعتی به‌خصوص برای فلزی همچون مس رخ داد، تغییر روش قیمت‌گذاری این فلز بود. مس از ابتدای سال با فرمول ثابتی که از میانگین بورس لندن کشف می‌شد، عرضه شد تا اینکه ارز در بازار داخل با نوسانات شدیدی روبه‌رو شد و همزمان با آن مس در بورس لندن نیز افزایش یافت؛ در نتیجه این عوامل سبب رشد بی‌رویه قیمت مس شد. به همین دلیل مسوولان نیز برای اینکه این اتفاقات را سامان دهند به فکر تغییر روش قیمت‌گذاری این فلز افتادند، غافل از اینکه این تغییر روش اوضاع را از قبل ملتهب‌تر خواهد کرد.

به‌این‌ترتیب با توافق تولیدکنندگان و وزارت صنایع فرمول از بورس لندن به شانگهای تغییر کرد، اما قیمت‌ها نه تنها سامان نیافت، بلکه روزبه‌روز غیرمنطقی‌تر شد تا اینکه دوباره مسوولان تصمیم گرفتند با توجه به ثبات نرخ ارز فرمول را به حالت سابق برگردانند تا بازار به روال گذشته منطقی پیش رود. این تصمیم به بروز اختلاف بین تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار و عدم عرضه تولیدکنندگان به نشانه اعتراض منجر شد، تا اینکه شرکت ملی صنایع مس تصمیم گرفت فرمول را به حالت قبل بازگرداند. برگشت این فرمول تغییری در قیمت این فلز ایجاد نمی‌کرد، اما ثبات در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تولیدکنندگان را تسهیل می‌کرد. به‌این‌ترتیب فرمول مجددا به حالت قبل بازگشت و تنها رقم پریمیوم ۱۰۰دلاری به ۸۰ دلار تغییر کرد.

بهار فصل ریزش مس

قیمت مس در نخستین ماه از سال ۹۲ نسبت به آخرین معاملات در سال قبل از آن با روند نزولی کار خود را آغاز کرد. ناگفته نماند این فلز از ۱۸ فروردین‌ماه وارد رینگ صادراتی بورس کالا شد و تا قبل از این، عرضه دیگری برای آن‌ ثبت نشده است. به‌این‌ترتیب مبادلات مس در بورس کالا در اولین عرضه از فروردین‌ماه با روند نزولی رو به رو شد که به گفته فعالان بازار این سرازیری قیمت نسبت به آخرین معامله در سال گذشته به دلیل ثبات نسبی نرخ ارز و کاهش تقاضا در بازار آزاد بوده است. از طرفی در اواخر این ماه نیز کاهش التهاب بازار و کاهش تقاضای ارز و همچنین افت بهای جهانی مس سبب کاهش نرخ مس در ابتدای فصل اول سال شد.

با این حال خرید و فروش‌ها در بازار آزاد بعد از تعطیلات نوروز رونق بیشتری گرفته بود، چرا که با توجه به رکود آخر سال ۹۱ و انتشار شایعاتی مبنی بر کاهش قیمت‌ها در سال ۹۲ معامله‌گران ترجیح می‌دادند در سال جدید خریدهایشان را انجام دهند.

در ماه دوم نیز که روند معاملات اندکی بهبود یافته بود، قیمت مس با کاهش رو به رو شد، چرا که نرخ این فلز در بورس لندن نیز با افت مواجه شده بود. البته روند نزولی فلزات پایه در این روز تنها به دلیل کاهش آنها در بورس لندن نبود بلکه کاهش نرخ ارز به‌کلی بازار فلزات را تحت تاثیر قرار داده بود.

طی این مدت بازار این محصول نوسان‌های مثبتی را نیز تجربه کرد اما این افزایش قیمت‌ نسبت به روند نزولی بسیار اندک بوده است. این در شرایطی است که روند قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه از موقعیت بهتری برخوردار بود و فلزات پایه با قدرت بیشتری به سمت صعود پیش ‌رفتند که به گفته فعالان بازار، تقاضای بالا در بازارهای جهانی عامل مهم رشد مجدد قیمت‌ها بوده است، به‌طوری که پس از افزایش نرخ ارز و افزایش یکسری از محدودیت‌های بین‌المللی و به دنبال آن کمبود عرضه این فلزات در بازار آزاد، کالاها با رشد غیرمنطقی قیمت‌ها در این ماه مواجه شدند تا جایی که با قیمت فلزات پایه جهانی نیز تفاوت قیمتی زیادی داشتند.

این در حالی است که در آخرین روز از اردیبهشت‌ماه پس از انتشار شایعاتی مبنی بر رد صلاحیت برخی نامزدهای ریاست جمهوری قیمت‌ها دوباره افزایش یافت.

در میانه نوسان قیمت‌های داخلی برخی شنیده‌ها در بازار از احتمال افزایش قیمت‌ها پس از برگزاری انتخابات حکایت داشت که عده زیادی را برای خرید راهی بازار کرده بود.

از طرفی نیز بحث داغ انتخابات در روزهای آغازین این ماه باعث شد تا قیمت فلزات از جمله مس رشد قابل‌توجهی را نسبت به ماه قبل از آن تجربه کند و فروشندگان به دلیل ترس از التهاب بازار اجناس خود را انبار کرده و از فروش آن خودداری کنند. اما طولی نکشید که بازار تحت تاثیر افت بورس لندن قرار گرفت و در اواخر خردادماه قیمت‌ها متعادل شد.

کاهش حدود ۱۸۰ تومانی نرخ ارز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و واکنش مثبت بازار به این نتایج در افت قیمت مس نیز تاثیر بسزایی داشت. البته برخی از فعالان آگاه معتقدند که افت نرخ ارز طی هفته انتخابات تاثیر زیادی بر کاهش قیمت این فلز نداشته است و تنها دلیل روند نزولی بازار همزمانی آن با کاهش قیمت‌های جهانی بوده است.

تمام این عوامل دست‌به‌دست هم داد تا بازار مس فصل بهار را با نوسان زیادی پشت سر بگذارد.

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند قیمتی مس طی فصل اول سال ۹۲ علاوه‌بر نتایج انتخابات و موج مثبت به وجود آمده در بازارهای کالایی، عبارت بود از انتشار اخباری مربوط به عملکرد مطلوب در بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا و چین، افزایش امیدواری به تقویت رشد اقتصادی کشورهای مزبور، تداوم کاهش موجودی مس در بورس فلزات شانگهای، انتشار اخبار مربوط به عدم تصمیم‌گیری بانک مرکزی آمریکا در خصوص حمایت بیشتر از رشد اقتصادی این کشور، آمار ناامیدکننده اقتصاد فرانسه مبنی بر افزایش میزان کسری تجاری آن، کاهش قیمت نفت و افزایش موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن. در نتیجه اثر عوامل مذکور، میزان تقاضای سرمایه‌گذاری در فلزات اساسی مانند مس را در بازارهای جهانی با کاهش همراه کرد و در نتیجه قیمت مس با نوسان مواجه شد.

رشد قیمت‌های مس در تابستان؛ واقعی یا کاذب؟

در اولین عرضه از ماه تیر بر خلاف آخرین عرضه در ماه خرداد، مس با افت ۲۰۰۰ تومانی همراه شد. در این روز معاملات بدون رقابت انجام شد و عرضه‌ها پاسخگوی بازار بود. به گفته فعالان بازار دلیل این افت نرخ، علاوه‌بر جو مثبت به وجود آمده در بازار این فلزات رکودی بود که از عدم خرید معامله گران در بازار آزاد این محصولات به دلیل خوش‌بینی از ریزش بیشتر قیمت‌ها به وجود آمده بود.

همچنین قیمت مس جهانی در بازار فلزات لندن (LME) نیز نسبت به آخرین هفته از ماه خرداد ۱۰۰ دلار کاهش داشت و در بازارهای جهانی با نرخ ۷ هزار و ۳۲۰ دلار معامله شد. ناگفته نماند که قیمت نفت نیز که یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت مس است، با افت شدیدی روبه‌رو شد که در آن دوره به اوج خود رسیده بود. در هفته‌های بعد نیز این فلز سرخ با همین روند به معاملات خود ادامه داد، حتی این فلز در هفته آخر این ماه با قیمت ۱۹ هزار تومان در هر تن معامله شد.

در این دوره آمارها از افزایش تولید مس در کشور حکایت داشت، به طوری که از ابتدای سال تا پایان ماه مرداد تولید مس به بیش از ۹۳ هزار تن رسید؛ که معادل ۴/۱۹ هزار تن آن مربوط به ماه مرداد بود. در همین حال رقم تولید مس کاتدی در مدت پنج‌ماه ابتدای سال۹۲ برابر با مدت مشابه سال قبل بود. به جرات می‌توان گفت که نوسان‌های مس جهانی در این ماه تاثیر زیادی در معاملات بازار آزاد گذاشت و این فلز در عرضه‌های مرداد در بورس کالا با نوسان‌های زیادی مواجه شد و به تبع آن نیز بازار آزاد با افزایش قیمت‌ همراه شد، البته این روند در میانه مرداد تعدیل شد. با این حال مردادماه نوسانات بازار و بورس مس میل به افزایش داشت تا کاهش که نتیجه آن رسیدن قیمت به ۲۰ هزار تومان بود. به عقیده فعالان آگاه تمام این نوسانات ناشی از افت و خیزهای نرخ ارز بود. در مجموع آنچه از معاملات مس از ابتدای سال تا شهریور مشخص بود، نشان می‌داد که این فلز در ۶ ماه نخست سال با افت و خیزهای نرخ ارز و تغییر قیمت جهانی مس تغییرات قابل توجهی را تجربه کرد. البته در اولین عرضه در شهریورماه نیز روند مثبت قیمت‌ها ادامه داشت و مس در رینگ معاملاتی بورس کالا با افزایش مواجه شد. این در شرایطی است که این روند مثبت در اواخر تابستان به دلیل ثبات نرخ ارز خیلی دوام نداشت و مجددا قیمت‌ها با ریزش مواجه شدند، به‌طوری که در هفته دوم این ماه مس مجددا به زیر ۲۰ هزار تومان بازگشت.

ادامه دارد

نوسان پی‌در‌پی مس در نیمه اول 92