بهای جهانی طلا رو به کاهش گذاشت
گروه بورس کالا- بهای جهانی طلا طی دو روز پایانی هفته گذشته میلادی و همچنین روز دوشنبه - در آغاز معاملات طلا در هفته جدید - به‌طور مداوم مسیر صعود را پیمود، به طوری که روز دوشنبه تا میانه معاملات به 1979 دلار هم رسید. این قیمتی بود که برای آخرین بار در اواسط نوامبر 2013 که قیمت طلا از 1290 دلار رو به نزول گذاشت، تکرار نشده بود.
به این ترتیب طلا به بالاترین قیمت خود از کمتر از سه ماه گذشته رسید. از طرفی در طول یک ماه گذشته بهای این فلز در بازارهای بین‌المللی در حدود ۱۰۰ دلار افزایش را نشان می‌دهد. اما آنچه که در دو روز گذشته و در آستانه برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا به وقوع پیوست، ریزش بهای طلا بود.
در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ بهای جهانی طلا پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر کاهش خرید اوراق قرضه، کاهش ۴۲ دلاری را به نسبت سطح تثبیت شده آن روزها تجربه کرد و به ۱۱۸۸ دلار رسید و از آن زمان تا روز دوشنبه کمتر از ۱۰۰ دلار صعود کرد. این مساله موجب شد تا بسیاری از تحلیلگران اقتصادی به صعود طلا طی هفته‌های آینده امیدوار شوند. به اعتقاد این گروه با توجه به روند رو به افزایش قیمت طلا و رشد چشمگیر تقاضای فیزیکی در بازارهای جهانی، احتمال افزایش قیمت این فلز به بیش از ۱۳۰۰ دلار در هر اونس برای روزهای پیش رو وجود دارد.
از طرفی میزان فروش سکه طلا در بازار آمریکا نیز به بالاترین حد خود از آوریل گذشته رسیده است و به پیش‌بینی این گروه، اکنون که قیمت طلا توانسته سطح مقاومتی ۱۲۷۵ دلاری را بشکند، می‌تواند بار دیگر وارد کانال ۱۳۰۰ دلاری شود. اما آنچه که بازار طلا در روزهای گذشته پیش رو داشت، نشست فدرال رزرو آمریکا در ۲۸ و ۲۹ ژانویه بود که نتیجه آن بسیاری از معادلات بازار جهانی طلا را حل می‌کرد. اهمیت این جلسه از آنجا بود که تصمیم گیری برای کاهش یا تداوم خرید اوراق قرضه در آن صورت می‌گرفت.
از طرفی آخرین نظرسنجی رویترز از تحلیلگران اقتصادی در روزهای پیش از برگزاری این نشست نشان می‌داد که فدرال رزرو آمریکا بخش دیگری از محرک پولی را کاهش خواهد داد. در حالی که بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه گذشته خود تصمیم گرفت تا محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری را از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی کاهش دهد، این مساله تاثیر منفی زیادی بر ارزش پول ملی و شاخص سهام کشورهای در حال توسعه و نوظهور داشته است.
به گزارش سایت طلا، کاهش ۱۰ میلیارد دلاری محرک پولی فدرال رزرو آمریکا، فشار زیادی را بر ارزش پول ملی و شاخص سهام کشورهای نوظهور داشته است. آرژانتین و ترکیه از جمله کشورهای نوظهوری هستند که با کاهش شدید ارزش پول ملی و افت شاخص سهام روبه‌رو شده‌اند.
این مساله تاثیر زیادی بر رشد فزاینده تقاضای طلا در بازار کشورهای در حال توسعه و نوظهور داشته است. انتشار آمارهای ناامید کننده نسبت به وضعیت درآمد و سود شرکت‌های بزرگ آمریکایی نیز تاثیر زیادی بر افت شاخص سهام بورس وال استریت داشته است. به این ترتیب با کاهش ارزش سهام‌های بازارهای بورس به علت نگرانی از ادامه خروج سرمایه از اقتصاد‌های نوظهور، قیمت طلا (تا اولین روز هفته جاری میلادی) افزایش یافت. بازار طلا معمولا به عنوان یک محل سرمایه‌گذاری جایگزین در زمان افت شاخص‌ها در بازار بورس عمل می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این مساله که نگرانی برای افت اقتصاد کشورهای نوظهور می‌تواند ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی وارد کند، در بیانیه پایانی نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا ذکر شود، بنابراین احتمال کاهش مجدد خرید اوراق قرضه به‌منظور جلوگیری از این بحران بالاتر می‌رود. از طرفی از آنجا که این نگرانی برای کاهش مجدد اوراق طی یک ماه اخیر بیش از گذشته وجود داشته است، برخی تحلیلگران بازار بر این باورند که بازار طلا واکنش شدید و ناگهانی در جهت ریزش قیمت از خود نشان نخواهد داد.
اما از سویی برخی کارشناسان بازار طلا پیش‌بینی می‌کردند که طی روزهای برگزاری این نشست که ممکن است در آن سیاست پولی این بانک ۱۰ میلیارد دلار دیگر تعدیل شود، افزایش قیمت طلا متوقف خواهد شد. این پیش‌بینی البته درست از آب درآمد و روز سه شنبه در آستانه این جلسه که سرمایه‌گذاران بین‌المللی به شدت نگران کاهش احتمالی محرک پولی بودند، شاهد افت بهای طلا در بازارهای بین‌المللی بودیم (هرچند این روند از میانه معاملات دوشنبه آغاز شده بود).
در این روز بهای طلا برای ساعاتی در محدوده ۱۲۶۱دلار هم نوسان کرد، اما طولی نکشید که قیمت طلا زیر سطح تثبیت شده روز دوشنبه معامله شد. بهای فلز زرد در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه به ۱۲۵۷ دلار رسیده بود که کاهش ۱۳ دلاری را به نسبت قیمت پایانی روز جمعه نشان می‌داد. البته روز دوشنبه بیشینه بهای طلا به ۱۲۷۹ دلار هم رسید و پس از آن رو به افول گذاشت.
برخی کارشناسان بازار طلا عنوان می‌کردند که اکنون بهترین زمان برای فروش ذخایر طلا است؛ چراکه با برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا و انتشار آمارهای مربوط به وضعیت اقتصادی این کشور، قیمت جهانی فلز زرد با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. از دیگر دلایل این گروه برای ابراز این نظر پایان یافتن تعطیلات سال نوی چینی که تقاضای طلای کشورهای آسیایی را با کاهش مواجه خواهد کرد بود. از سوی دیگر به باور این عده، در بلند مدت با افزایش مجدد شاخص سهام در بازارهای جهانی، قیمت فلزات گرانبها از جمله طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد؛ اما با این وجود همه این پیش‌بینی‌ها به بیانیه فدرال رزرو بستگی داشت.
از سوی دیگر به گفته کارشناسان اقتصادی، فوریه و مارس همیشه ماه‌های خوبی برای طلا بوده است و معمولا بهای این فلز در این دو ماه تقویت می‌شود. همان‌طور که دسامبر و ژانویه معمولا روزهای بدی را برای فلز زرد به همراه داشته است. دسامبر ۲۰۱۳ هم این نظریه را ثابت کرد. اما به هر ترتیب آنچه که علاوه‌بر تصمیم مهم فدرال رزرو آمریکا، بر نوسانات اونس طلا اثرگذار است، میزان تقاضای کشورهای آسیایی از جمله چین - که به بزرگ ترین مصرف کننده طلا در جهان تبدیل شده است - در کنار نهایی شدن تصمیم مقامات هندی برای کاهش تعرفه واردات طلا از سوی این کشور است.
از طرفی به گزارش سایت طلا، تحلیلگران اقتصادی
اف ایکس امپایر بر این باورند که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در کوتاه مدت، شاخص ارزش دلار خواهد بود و این مساله طی روزهای آینده و پس از برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا مشخص خواهد شد. به همین ترتیب این تحلیل نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در بلندمدت بین ۱۱۸۱ تا ۱۳۶۲ دلار در نوسان خواهد بود. سطح حمایتی طلا در کوتاه مدت ۱۲۵۶ دلار خواهد بود و در صورت حفظ این روند قیمت طلا در کوتاه مدت به بیش از ۱۲۷۱ تا ۱۲۹۳ دلار خواهد رسید. از سوی دیگر در صورت کاهش قیمت طلا به کمتر از ۱۲۵۶ دلار قیمت این فلز زرد می‌تواند به کمتر از ۱۲۴۶ تا ۱۲۴۱ دلار برسد.
به هر ترتیب بیانیه امروز بانک مرکزی آمریکا در صورتی که به پیش‌بینی‌ها از کاهش مجدد میزان خرید اوراق قرضه جامه عمل بپوشاند، سرمایه‌گذاران طلا را با افت شدیدتر بهای این فلز مواجه خواهد کرد. کاستن از میزان خرید این اوراق در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ منجر به ریزش ۴۲ دلاری قیمت طلا طی دو روز شد و بهای این فلز گرانبها را به ۱۱۸۸ دلار رساند. از آن زمان تا روز گذشته، مقداری از این ریزش جبران شد، اما روند آینده به تصمیم امروز فدرال رزرو بستگی دارد.

بهای جهانی طلا رو به کاهش گذاشت