گروه بورس کالا- سحر نمایشی: طی هفته گذشته با اینکه قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی با روند صعودی مواجه بود، اما بازار داخلی این محصولات با ثبات و رکود معاملات دست و پنجه نرم ‌کرد. این در حالی است که طی این مدت مس نسبت به سایر فلزات پایه افت و خیزهای بیشتری را تجربه کرد، به طوری که از محدوده 21 هزار و 150 تومان تا 21 هزارو 300 تومان در هر کیلو تا پایان هفته در نوسان بود.
از سوی دیگر نیز به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه اگر مجلس با رقم بودجه ارائه شده توسط دولت موافقت کند، احتمالا قیمت مس نیز رشد اندکی را نسبت به قبل تجربه خواهد کرد که این موضوع باعث خواهد شد نظم به وجود آمده در بازار این محصول مجددا به هم بریزد، مگر اینکه مسوولان فرمول قیمت‌گذاری مس را تغییر دهند. همچنین فعالان بازار معتقدند، در حال حاضر قیمت مس مناسب است و تنها مشکل کمبود تقاضا در این بازار مطرح است، بنابراین اگر کوچک‌ترین تغییری در قیمت مس به وجود بیاید بورس و بازار مجددا شاهد همان بی‌نظمی‌های گذشته در بازار رسمی و غیر‌رسمی این فلز خواهند بود.
از طرفی هم به عقیده فعالان بازار یکسان‌سازی نرخ ارز مبادله‌ای و ارز آزاد تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت، چرا که از اشتیاق تجار برای صادرات محصولات داخلی کم خواهد کرد و در نتیجه بورس و بازار به مقدار بیشتری پاسخگوی تقاضای معامله‌گران خواهد بود.
به این ترتیب با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان حوزه فلزات پایه با افزایش امیدواری‌ها و بالا رفتن نرخ رشد تولید در اقتصاد کشور مطمئنا تغییرات محسوسی در بازار بروز خواهد کرد که این موضوع بستگی به تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت خواهد داشت. بنابراین نوسان قیمت‌ها و تغییرات محسوس در بازار فلزات پایه تا مدتی به دلیل جو روانی ایجاد‌شده ناشی از اتفاقات و اخبار جدید اقتصادی در بازار دور از انتظار نیست، اما امید به بهبود این بازار در ماه‌های بعدی قوی‌تر است.
از سوی دیگر معاملات فلزات پایه در بازارهای جهانی نیز طی هفته گذشته با روند صعودی همراه شد، اما این در حالی است که آلومینیوم و نیکل در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با روند نزولی قیمت‌ها مواجه شدند. همچنین کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که نوسان فلزات به خصوص برای مس و قلع ادامه‌‌دار و بلندمدت نباشد و باقی ماندن قیمت‌های جهانی این فلزات در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی در چشم‌انداز میان مدت بیشتر احتمال دارد، این نکته را نباید فراموش کرد که اقتصاد جهانی تا حد زیادی دوران رکود و بحران را پشت سر گذاشته و روندی رو به رشد اما همراه با نوسانات مقطعی را پیش رو دارد؛ بنابراین ممکن است قیمت فلزات به تبع آن، نوسانات متناقضی را تجربه کند.

مقاومت بازار به‌رغم رشد قیمت‌های جهانی