حضور شرکت‌های خارجی در طرح‌های ایمیدرو

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در نشست هم اندیشی با جمعی از خبرنگاران مطبوعات کشور از امضای قرارداد توسعه معدن سرب و روی مهد‌ی‌آباد با یک شرکت استرالیایی- عمانی تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: به زودی عملیات اجرایی توسعه این معدن آغاز می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در‌خصوص پروژه سرب و روی انگوران نیز خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ سال است که این پروژه اجرایی شده و قرارداد آن رو به اتمام است که این موضوع نگرانی‌هایی را برای صنایع پایین دستی به‌وجود آورده که بر این اساس، تلاش داریم که معدن سرب و روی مهدی‌آباد را جایگزین آن کنیم. وی ادامه داد: البته بخشی از مشکل اجرای پروژه‌های نیمه تمام به تحریم برمی‌گردد که امیدواریم بتوانیم با همکاری نزدیک با بخش خصوصی این پروژه‌ها را اجرا کنیم. کرباسیان با اشاره به اینکه برای اجرای هفت طرح فولادی به دنبال مشارکت با شرکای بخش خصوصی هستیم، گفت: متاسفانه در دولت قبل تصمیم‌های غیرکارشناسی زیادی گرفته شد. به عنوان مثال در اواخر سال قبل تصمیم به انحلال شرکت ملی فولاد گرفتند تا ساختمان این شرکت به یک وزارتخانه تحویل شود، در حالی که ما به دنبال لغو این تصمیم و احیای دوباره شرکت ملی فولاد هستیم.

رییس ایمیدرو با اشاره به اینکه بهترین حالت برای پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی تبدیل آنها به شرکت‌های سهامی عام و ورود به بورس است، گفت: امیدواریم پروژه فاز نخست طلای زرشوران از نیمه دوم امسال به بهره‌برداری برسد که تولید آن سه تن در سال خواهد بود. به گفته وی، فاز دوم این پروژه با تولید سالانه سه تن به زودی اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: در اسفندماه سال ۹۱ دولت قبل در یک نشست کوتاه تصمیم گرفت تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های ایمیدرو را به عنوان رد دیون به برخی سازمان‌ها واگذار کند که از جمله آن، واگذاری ایرالکو، شرکت مس و آلومینیوم بود، این در حالی است که این واگذاری‌ها عموما به شرکت‌هایی صورت گرفته است که خود دچار مشکل پرداخت و دارای بدهی هستند. به این ترتیب درخواست ما این است که وام‌هایی که به ما داده می‌شود بازپرداخت آن چهار سال بعد از دریافت وام آغاز شود تا بتوانیم طی مدت زمان چند ساله ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای صورت دهیم.

از سوی دیگر، رییس هیات عامل ایمیدرو جایگاه ایران برای توسعه معدن و صنایع معدنی را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ دسترسی به آب‌های آزاد،‌ انرژی فراوان،‌ وجود دانش فنی، بازار رو به رشد کشورهای همسایه و ذخایر غنی و دست‌نخورده کشورهای شرق ایران‌ که فضای مطلوبی برای فعالیت شرکت‌های ایرانی فراهم کرده است از جمله، مزیت‌های نسبی توسعه و افزایش درآمد سرانه در کشورمان به شمار می‌آید.

به گفته کرباسیان، هم‌اکنون به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف هستیم تا بتوانیم حجم سرمایه‌گذاری‌ها را توسعه دهیم. این در شرایطی است که بعد از سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از طرح‌ها آنها را واگذار خواهیم کرد، به طور مثال در‌خصوص طرح الکترود گرافیتی، یک شرکت اتریشی - سوئیسی این پروژه را اجرا خواهد کرد که قرارداد آن نیز نهایی شد و پیش پرداخت نیز به آنها داده شده است.

وی افزود: برای هشت سال آینده ۲۱ میلیارد دلار طرح در حوزه معادن و صنایع معدنی تعریف کرده‌ایم که این طرح‌ها موجب اشتغالزایی ۵۴ هزار نفری به صورت مستقیم و ۳۵۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم خواهد شد. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه ایران رتبه اول گاز و رتبه سوم نفتی دنیا را دارد و در تامین انرژی چالشی نخواهد داشت، گفت: برای توسعه اشتغال باید به دنبال راه‌های کسب درآمدی در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه معدن و صنایع معدنی باشیم تا وابستگی ما به نفت کم شود.

در حاشیه این نشست نیز صباغ، مدیر برنامه‌ریزی سازمان ایمیدرو از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن سخن گفت و اظهار کرد: ذخایر معدنی ایران ۷۰۰ میلیارد دلار است که در زنجیره معدن ۶۲۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی صادرات این بخش را ۵/۷ میلیارد دلار عنوان کرد که سهم ۴۱ درصدی صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است. وی سهم معدنی‌ها از بورس را ۲۵ درصد یعنی یک‌چهارم بورس اعلام کرد.

صباغ در ادامه اشاره کرد: با توجه به مصرف فعلی دنیا، عمر ذخایر معدنی کشف شده بسیار محدود است و راهکار پیش روی دنیا در افزایش عمر ذخایر به سرمایه‌گذاری در امر اکتشافات- ذخایر جدید و همچنین بازیافت مواد یا استفاده از مواد اولیه جایگزین محدود می‌شود. وی در ادامه افزود: البته در داخل کشور این ذخایر محدودترند، به طور مثال موجودی ذخیره فلزی همچون مس ۳۹ سال و برای منابع سرب و روی به ترتیب ۲۰ و ۲۱ سال است.

واگذاری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، غیر کارشناسی است

معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: واگذاری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران غیر‌کارشناسی است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در جمع هیات اجرایی جدید مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، با بیان این مطلب گفت: تصمیم به واگذاری این مرکز، تصمیمی اشتباه، غیرکارشناسی و خلاف منافع توسعه و سرمایه‌گذاری در معادن است و درنتیجه، تقاضا شده این مرکز مهم، واگذار نشود.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به اینکه توسعه حوزه پژوهش از جمله وظایف حاکمیتی ایمیدرو بوده و به همین دلیل، مصلحت نیست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران واگذار شود، گفت: توسعه این مرکز از جمله تکالیف ما است و این مرکز ملی با برخورداری از تجهیزات مدرن و نیروی متخصص، باید فعال تر شود و ظرفیت بالای موجود، ایجاب می کند که فعالیت‌های پژوهشی کاربردی آن در حوزه داخلی و منطقه‌ای گسترش یابد.

وی افزود: از این رو، تدوین برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای تجهیز امکانات و ارتقای جایگاه این مرکز ضروری بوده و برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی آن، باید برنامه ریزی جامعی صورت گیرد. همچنین، استفاده از فناوری‌های روز دنیا، جزو وظایف اصلی این مرکز قرار گیرد. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع برقراری ارتباط مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با خارج، تصریح کرد: برقراری ارتباط با مراکز پژوهشی بین‌المللی با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین ارتباطی، دعوت از دانشجویان و پژوهشگران داخلی و خارجی برای همکاری با مرکز یاد شده و نیز برقراری ارتباط با ژورنال‌های بین‌المللی، موجب بالابردن سطح علمی و پژوهشی این مرکز خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برقراری سیستم بهره‌وری و ایجاد محیطی مناسب برای افزایش انگیزه کار در چنین مراکزی ضروری است. همچنین، حسین عسگرزاده، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، در این جلسه با اشاره به ظرفیت بالای این مرکز برای توسعه خدمات پژوهشی، گفت: برای توسعه فعالیت‌ها، برنامه ایجاد نمایندگی در ۳۰ استان را به تصویب رسانده ایم و در بخش خارجی نیز، با کشورهایی نظیر افغانستان و عمان مذاکراتی انجام شده است.

وی در ادامه به برنامه‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه زغال‌سنگ، واحد تحقیقات فلزات استراتژیک، بخش تحقیقات عناصر نادر و نادر خاکی و نیز راه‌اندازی بخش تحقیقات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله این برنامه‌ها است. علی اصغر خدایاری، عضو هیات علمی دانشگاه پردیس فنی دانشگاه تهران و عضو هیات اجرایی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران نیز با بیان اینکه این مرکز نباید محدود به خدمات پژوهشی به شرکت‌های خاص باشد، اظهار کرد: این مرکز باید به عنوان بخشی از استراتژی توسعه معدن و صنایع معدنی کشور تلقی شود و ایمیدرو باید برای آن، جایگاه مناسبی در نظر گیرد. وی افزود: در صورت نیاز، باید در سیاست‌های اولیه آن بازنگری و مدل‌های جدیدی برای توسعه این مرکز طراحی شود.