گروه بورس کالا- حدیث موسوی: خبر پیشنهاد نعمت‌زاده برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت از همان ابتدای امر با استقبال فراوانی از سوی فعالان صنعتی مواجه شد، به گونه‌ای که اعضای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور طی نامه‌ای خطاب به مجلس و شخص لاریجانی حمایت خود را از این انتصاب اعلام کردند. این حمایت که شامل فعالان صنعت فولاد نیز می‌شود حاوی چند نکته اساسی است. طی سال‌های اخیر، به واسطه تشدید تحریم‌ها بر مشکلات صنعت فولاد افزوده شده و این در حالی است که گاه به گاه با سیاست‌‌گذاری‌های گوناگون از سوی دولت که اغلب آنها نیز قابل پیش‌بینی نبوده‌ و بسیاری از آنها بعضا در تقابل با یکدیگر عمل کرده‌اند فولادی‌ها به دفعات تحت شرایط نااطمینانی و ریسک‌ قرار گرفته‌اند.

در این میان طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و در پس آن عدم حمایت‌های کارآ از صنعت فولاد به خصوص خصوصی‌ها بار دیگری بوده که بر دوش فعالان این حوزه سنگینی کرده است. از سوی دیگر رکود تقاضا و کمبود نقدینگی ناشی از آن هم چالش دیگری است که نه تنها تولید‌کننده‌ها، بلکه بازاری‌ها را هم با خود درگیر کرده است.

در این میان تعریف پروژه‌های متعدد فولادی و نیمه‌کاره ماندن آنها را هم به مشکلات این بخش باید افزود که البته رفع همگی این موارد و کاستی‌ها عزم جدی دولت و همکاری وزارتخانه‌های مربوطه از جمله وزارت اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت را می‌طلبد، اما باید خاطرنشان کرد، همین که فعالان صنعت فولاد با انتصاب‌های اخیر به برطرف شدن موانع و مشکلات حوزه کاری خود خوشبین و امیدوارند خود نکته مثبتی است؛ چرا که اعتماد و اطمینان به نقشه راهی که یک وزارتخانه کلیدی توسط متولیان آن برای صنعتی همچون فولاد تدوین می‌کند و همسویی با این برنامه‌ها رسیدن به نتیجه مورد انتظار را ممکن‌تر از قبل می‌کند.

در حال حاضر از جمله فوری‌ترین مشکلاتی که تولید‌کننده‌ها بر آن تاکید دارند و به نظر می‌رسد، هر چه سریع‌تر در کوتاه‌مدت برای آن باید چاره‌ای اندیشید، تحریم‌ها و مشکل تامین قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز واحد‌های تولیدی، کمبود نقدینگی، انقباضی عمل کردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و مشکل در تامین مواد اولیه مورد نیاز به ویژه آهن قراضه برای استفاده در خطوط تولیدی کارخانه‌ها است.

البته این مسائل در حالی است که قیمت فروش کالاهای تولیدی کارخانه‌ها هم در پی افت قیمت ارز از اوایل تیرماه با کاهش روبه‌رو شده، اما در مقابل بهای خرید تجهیزات موردنیاز همچنان سیر صعودی دارد، بنابراین صنعت فولاد در شرایط اخیر نیازمند مدیریت کارآ و نظام‌مندی است تا در بعد توزیع محصولات فولادی و قیمت‌گذاری آنها نیز به نحو صحیحی ورود کند.

در بررسی روز گذشته معاملات انواع مقاطع نیز باید افزود در بازار آزاد و معاملات تالار شیشه‌ای بورس کالا، بی‌رمقی و سردی همچنان به چشم می‌خورد، به گونه‌ای که قیمت‌ها در بازار همگام با رکود تقاضا کاهش یافت و سبد میلگرد گروه ملی صنعتی فولاد ایران و نبشی شاخه ۱۲ شرکت نورد آریان فولاد که به ترتیب در حجم‌های ۱۱۰۰ و ۶۶۰۰ تن در رینگ فولاد عرضه شده بودند بدون ‌خریدار ماندند. بنابراین به نظر می‌رسد تا سیاست‌های تشویق تقاضا اعمال نشود، این روند کماکان تداوم می‌یابد.