ادامه رکود در بازار فلزات پایه

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: رکود و ثبات قیمت فلزات پایه تا عصر روز دوشنبه ادامه پیدا کرد و این جریان باعث شد تا روز چهارشنبه نیز بعد از یک روز تعطیلی به مناسبت شب قدر، بازار به همین منوال به معاملات ادامه دهد. به گفته فعالان آگاه ثبات قیمت‌ها تا انتهای هفته ادامه خواهد داشت؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به افت شدید قیمت فلزات در بورس لندن و ثبات نرخ ارز، معاملات در هفته آتی با روند کاهشی مواجه شوند. از طرفی شنیده‌ها حاکی از آن بود که دیروز بارهای موجود در انبارها فقط در بین تجار دست به دست می‌شد و عملا گردش واقعی بازار پایین است و همچنان تجار به دنبال فرصت مناسبی برای واردات محصولات جدید می‌گردند. ضمن اینکه به دلیل کاهشی بودن قیمت فلزات تولیدکننده‌ها نیز تمایل زیادی به فروش محصولات دارند. همچنین در کنار تمام مواردی که باعث شده تا جریان بازار به رکود فرورود، واقعیت این است که فشار مضاعفی که این روزها بر تولیدکنندگان می‌آید از ناحیه میزان تقاضا است. به همین دلیل تجار به دلیل رکود بازار به سمت بازار ارز کشیده می‌شوند به این امید که شاید نوسان‌های ارز بازار را از رکود خارج سازد؛ به طوری که به گفته معامله‌گران با توجه به اینکه برخی از دارندگان کالا طی این مدت که قیمت‌ها روند نزولی داشته دچار ضرر و زیان شده‌اند از هر حرکتی در بازار ارز استفاده می‌کنند تا بازار را از چاله رکود درآورند؛ حتی به صورت ظاهری‌ و صوری، در نتیجه این تلاش‌ها در زمان‌هایی تبدیل به بازارسازی‌های غیر‌طبیعی شده و باعث گمراهی دیگر معامله‌گران می‌شود.

فروشنده‌ها و اقدام به عرضه کالا

به گفته معامله‌گران یکی از دلایلی که باعث شد تا قیمت برخی فلزات پایه بر خلاف جریان بازار، با افزایش در بورس کالا روبه‌رو شود این است که برخی از فروشنده‌ها دست از عرضه کالا برداشته‌اند و برخی دیگر نیز با وجود عرضه بالا ، افزایش قیمت میانگین بازار فلزات جهانی را عامل اصلی رشد قیمت ها اعلام کنند. همچنین تعدادی تجار نیز با این امید که روند ارز بخشی از ضررو زیان‌های آنها را جبران کند در انتظار این نوسان‌ها نشسته و کالاهای خود را عرضه نمی‌کنند؛ در نتیجه قیمت‌ها با افزایش روبه‌رو شده است.

اما واقعیت امر این است که برای تعداد زیادی از واردکننده‌ها، در حال حاضر واردات صرفه اقتصادی ندارد؛ به خصوص که با توجه به نزدیک شدن فاصله بین ارز آزاد و ارز دولتی، صادرات به صرفه نیست و از سوی دیگر با توجه به اینکه ظرفیت تولید داخل کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد؛ در نتیجه بعید نیست که در ماه آینده با افزایش تقاضا روبه‌رو شویم.

پیش‌بینی آینده

در همین حال آنچه از اظهارات فعالان بازار برمی‌آید این است که معامله‌گران فلزات پایه همچنان در تعیین یک آینده مشخص برای بازار دچار تردید هستند. برای مثال برخی معتقد هستند که با توجه به اینکه در حال حاضر بازارهای جهانی هم متاثر از نقدینگی محدود و در نهایت تغییر دستمزدها دچار رکود است، بنابراین فعلا تغییری در روند قیمت‌ها نخواهیم دید، اما برخی نیز معتقد هستند از آنجا که یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار فلزات پایه، قیمت‌های جهانی است و پس از رکود در داخل، بازارها دوباره با تغییراتی جدید در پیشنهاد قیمت از سوی کارخانه‌ها مواجه می‌شوند؛ در نتیجه موج این قیمت‌های جدید به ایران نیز خواهد رسید و باید در انتظار تغییر قیمت تمام شده باشیم.

از سوی دیگر نگاه بدبینانه به تقاضا هم همچنان وجود دارد و معامله‌گران معتقد هستند که تا پایان ماه مبارک رمضان تغییر خاصی در تقاضا به وجود نخواهد آمد. اما در عین حال پیش‌بینی‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهد بازار در بلندمدت مسیر خود را پیدا خواهد کرد و نیاز به فرصت دارد.

ادامه رکود در بازار فلزات پایه