گروه بورس کالا- سحر نمایشی: نوسان قیمت فلزات پایه و رکود مبادلات در بازار آزاد طی هفته گذشته، تاثیر چندانی بر معاملات روز گذشته و حاشیه سود مصرف‌کنندگان نداشت، با اینکه قیمت‌ها روز شنبه به تاثیر از نرخ ارز به شدت کاهشی شد، اما تغییر زیادی در خرید و فروش این فلزات حاصل نشد؛ چرا که معامله‌گران با توجه به نوسانات سه روز آخر هفته گذشته خود را برای نوسان‌های بیشتر هم آماده کرده بودند. این در حالی است که انتظار می‌‌رفت بازار کلیه فلزات پایه به دلیل کاهش ناگهانی نرخ ارز، شاهد سرازیر شدن سیل سرمایه‌گذاری‌های نقدی باشد؛ اما نه تنها تقاضا افزایش نیافت؛ بلکه معامله‌گران به امید ریزش بیشتر قیمت‌ها حتی دست از خریدهای کوچک نیز کشیدند.
به گفته فعالان آگاه، بازار داخلی فلزات رنگی در بلاتکلیفی مانده و اکنون که قیمت‌ها باز هم با روند نزولی مواجه شده‌اند، این بی‌رونقی شدت بیشتری گرفته است. معامله‌گران و مشتریان مردد هستند و نمی‌توانند با قاطعیت روند آتی بازار و قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند، کسی برای تعیین استراتژی خود عجله ندارد و فعلا همه دست نگه داشته‌اند؛ یعنی نه کسی به فکر خرید می‌افتد و نه کسی قصد فروش دارد. از سوی دیگر نرخ برخی فلزات در بازارهای جهانی نیز روز جمعه با روند افزایشی مواجه شده بود، به طوری که مس در بازار فلزات لندن به میزان یک درصد گران شده و هم اکنون به سطح ۷۱۷۰ دلار رسیده است، اما این موضوع هنوز در بازارهای داخلی اثری نگذاشته و پیش‌بینی می‌شود اثر این افزایش قیمت در معاملات امروز بورس کالا خودنمایی کند.
در این بین، اما قیمت روی با افزایش ۲۸ دلاری در بورس لندن مواجه شده و هم اکنون سطح قیمت این محصول به میزان ۱۸۶۸ دلار در هر تن در این بازار گزارش می‌شود. از طرفی آلومینیوم نیز با رشدی ۷/۰ درصدی مواجه شده و در قراردادهای سه ماهه قیمت این محصول به سطح ۱۸۲۴ دلار رسیده است. همچنین از آنجا که روند بازارهای جهانی از دو هفته اخیر به دلیل اخبار مربوط به وضعیت سوریه و قیمت نفت دائما در نوسان است، به همین دلیل تجار در این مدت ارز را ملاک اصلی محاسبات خود قرار داده اند که البته ارز نیز در نوسان، دست کمی از نرخ فلزات جهانی ندارد، اما قابل پیش‌بینی است. اخبار منتشر شده از بازارهای جهانی احتمال کاهش سطح تولید و در نتیجه افزایش قیمت‌ها را می‌دهد، در حالی که روند مصرف فلزات رو به افزایش بوده و با توجه به محدود بودن منابع و در عین حال رقابتی شدن بازار، کنترل این بازار ضروری است.

بازار فلزات پایه در ابهام