گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: این روزها آنقدر فاکتورهای متنوع و متفاوتی از تحولات منطقه، تصمیمات مقامات غربی در خصوص ایران و سوریه و همچنین برنامه‌های مسوولان تیم اقتصادی دولت یازدهم مطرح است که بازار تحلیل‌های فاندامنتال از روند قیمتی طلا، سکه و ارز، را داغ کرده است. دیروز در آغازین روز هفته، همچون چهارشنبه گذشته، پارامترهای متنوعی وجود داشت که بازارهای طلا و ارز را تحت تاثیر قرار داد، اما تفاوت در این بود که این بار برخلاف چهارشنبه، این خبرها، به کاهش قیمت‌ها منجر شد.
در حالی که بهای جهانی طلا در واپسین ساعات روز جمعه، به دنبال انتشار آماری که کندی روند رشد اشتغال در آمریکا را نشان داده و باعث افزایش تردیدها نسبت به زمان آغاز محدودیت برنامه خرید اوراق قرضه در این کشور شد، افزایش یافت، روز گذشته بازار تهران از قیمت سکه و دلار خود کاست. در این روز همچنین به تبع بازار نقدی، معاملات سکه آتی در بورس کالا نیز با کاهش قیمت آغاز شد، به‌طوری که تمام سررسیدها نزدیک به ۴ درصد ریزش داشتند.
در همین حال، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بحران سوریه تاثیر چندانی بر قیمت جهانی طلا نخواهد داشت، که این امر البته در چند روز اخیر که سمت و سوی برگزیده برای روند قیمتی طلا، بیشتر از تصمیمات فدرال رزرو تبعیت کرد تا تحولات سوریه، موید این نظریه بود و نشان داد که سرمایه‌گذاران بین‌المللی بیشتر از آنکه نگران وضعیت سوریه و اقدام نظامی آمریکا باشند، نگران نشست آتی فدرال رزرو هستند. از جمله اخباری که روز گذشته به گوش رسید و به کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی انجامید، درخواست دادگاه اتحادیه اروپا پیرامون لغو تحریم 7 شرکت ایرانی از سوی این اتحادیه، تمدید ۱۸۰ روزه معافیت یازده کشور از تحریم علیه ایران از سوی آمریکا و آمادگی ایران و اروپا برای آغاز دیپلماسی هسته‌ای در نشست سازمان ملل بود؛ در این مورد کاترین اشتون روز جمعه با وزیر خارجه ایران صحبت و موافقت خود را برای برگزاری نشست دو جانبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد. روز گذشته، در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، پس از یک ریزش نسبتا شدید در پی خبرهای منتشر شده، از شدت کاهش قیمت‌ها کاسته شد و سررسیدهای دورتر (آبان و آذر) زیر 2 درصد منفی نوسان کردند. (البته این روند تا پایان ادامه پیدا نکرد). دلیل این امر همچنین تغییر در میزان وجه تضمین این بازار بود. بازار آتی سکه از روز پنج‌شنبه تا امروز، بسیار تحت‌تاثیر تصمیم اخیر بورس کالا مبنی بر بازگشت وجه‌تضمین اضافی به این بازار است. به اعتقاد برخی کارگزاران این بازار، زمانی که بورس کالا در شرایط افزایش قیمت‌ها، اقدام به بالا بردن وجه تضمین اولیه و اضافی می‌کند، سود آربیتراژ مناسب ایجاد شده، منجر به افزایش خریداران سکه نقدی هم می‌شود. این مساله روز پنج‌شنبه، سکه آتی را تا 4 درصد مثبت هم پیش برد. در چنین شرایطی فروشندگان این بازار، در پی فشار ایجاد شده، مجبور به بستن موقعیت‌های خود شده و کال مارجین می‌شوند. روز گذشته هم پیش‌بینی می‌شد چنانچه سررسیدهای آتی به ریزش خود ادامه دهند، امروز شرایط کال مارجین ایجاد شود. با افزایش وجه تضمین، اختلاف بین سررسیدها کم می‌شود، اما تا بازار این مساله را هضم کند، کمی زمان لازم است. روز سه‌شنبه هفته جاری، قرار است اوباما در کنگره آمریکا حضور یافته و با مردم و نمایندگان کنگره گفت‌وگو کند. این در حالی است که این روزها، مخالفت مردم آمریکا با حمله به سوریه، از حالت منفعل، به فعال تبدیل شده است و این امر، تصمیم کنگره را سخت‌تر می‌کند؛ اما در این میان به گفته برخی تحلیلگران، رای منفی کنگره، به معنی لغو کامل جنگ نیست. برخی تحلیل‌های فاندامنتال از این وضعیت، گویای این مطلب است که در صورت وقوع این جنگ، یک ریزش قیمتی در سکه نقدی و آتی رخ خواهد داد، اما تا آن زمان خبرهایی که احتمال این حمله را افزایش دهد، به افزایش قیمت‌ها
می‌انجامد.