خیز غول‌های فولادی برای خرید شرکت‌های آمریکایی

علی غفوری

فولادسازان بزرگ جهان‌نظیر آرسلورمیتال، تاتااستیل هند، نوکور و گروه EVRAZ از روسیه به شکل دیوانه‌واری به دنبال خرید شرکت‌های فولادی آمریکایی هستند. دو هفته گذشته شرکت SSAB سوئد با خرید موفقیت‌آمیز Ipsco آمریکا رقبای بزرگ‌تر و قدرتمند خود را به تعجب واداشته است.

رقیب‌های اصلی شرکت ساب در این معامله، نوکور آمریکا، گروه EVRAZ روسیه و آرسلور میتال بودند که صنعت فولاد آمریکا حیران و متعجب از این است که چگونه شرکت سوئدی ساب توانست با موفقیت شرکت ایپکو (Ispsco) را که دارای واحدهای فولادسازی در آمریکا و کانادا است را بخرد.

در این مزایده فروش که ماه مه برگزار شد شرکت ساب سوئد توانست رقبای خود در برزیل، روسیه و ارسلور میتال را در این معامله شکست داده و با موفقیت ایپکو را تصاحب کند شرکت سوئدی ساب تولیدکننده ورق (plate) و تسمه با استحکام بالا است.

دفتر مرکزی Ipsco در ایالت ساسکا کانادا قرار دارد و مدت‌ها است تحت نظر خریداران بین‌المللی قرار داشت چون عملکرد این شرکت در آمریکای شمالی بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

داستان Ipsco نشان می‌دهد که پدیده M&A که نشات گرفته از فرآیند ادغام در جهان است شرکت‌های پول‌دار را که مدت‌ها در کمین بوده و عملکرد Ipsco را در گذشته مدنظر داشتند نه تنها می‌خواستند این شرکت را تصاحب کنند بلکه فروشندگان مواداولیه آن را نیز قبضه کنند. اما چیزی که در آمریکا تعجب همگان را برانگیخته این ا ست که شرکت ساب سوئد با ظرفیت ۴میلیون تن در سال و گردش سرمایه‌ای معادل ۶۴/۳میلیارد دلار و با سودی برابر با ۷/۲۳۲میلیون دلار توانست در مزایده خرید این شرکت رقبای بزرگتر خود را که پذیرفته بودند ۷/۷میلیارد دلار برای IPSCO بپردازند شکست داده است. در حقیقت قیمت پیشنهادی نهایی مناسب حدودا ۴۵درصد بیشتر از اولین پیشنهادی است که توسط خریدار دیگری در پاییز ۲۰۰۶ برای آن پیشنهاد شده بود.

طبق شایعات صنعت فولاد آمریکا دیگر شرکت‌کنندگان در این مزایده شرکت نوکور آمریکا Gerdau برزیل، گروه Evraz روسیه بودند ولی سخنگوی ایپسکو در تایید و یا رد آن یعنی نام شرکت‌کنندگان در مزایده صحبتی نکرده گفته می‌شود که ارسلو میتال نیز علاقه‌مند به خرید IPSCO بود.

پیشنهاد قیمت ساب برای خرید IPSCO در آخرین لحظات نتیجه بخش شد که قبل از آن Evraz روسیه بالاترین قیمت را برای خرید آن یعنی هر سهم ۱۵۵ دلار پیشنهاد داده بود که از شرکت‌های نوکور و جردو بالاتر بود. ساب ۱۶۰ دلاری برای هر سهم پیشنهاد کرد که در نهایت برنده شده و موجب تعجب رقبای خود شد چون پیش‌بینی می‌کردند که شرکت سوئدی قیمتی را ارائه ندهد که برنده مزایده شود.

در حقیقت صنعت فولاد آمریکا در یک توهم عمیقی غوطه‌ور است که امواج ادغام و خرید شدیدا تمام سواحل آمریکای شمالی را فرا خواهد گرفت.

در‌حال‌حاضر یک تحلیلگر آمریکایی اینگونه مطرح می‌کند اکثرا شرکت‌های بزرگ فولاد آمریکا این احساس و یا تب و تاب را دارند که ممکن است هدف تیر خریدهای یکی از شرکت‌های OAO serverstal (روسیه)، تاتا استیل هند و یا حتی CSN برزیل قرار گیرند.

ادغام بیشتر

با شرکت‌های خارجی

علاوه بر ادغام دیوانه‌وار در داخل صنعت فولاد آمریکا بعضی از شرکت‌ها به دنبال شرکت‌هایی در خارج از آمریکای شمالی هستند.

شرکت‌های US steel به دنبال فرصت‌هایی که موقعیت خود را در اروپا گسترش داده و تولیدات خود را افزایش دهد تا پاسخگوی نیازهای صنعت خودروسازی در اروپای مرکزی باشد.

این شرکت در نظر دارد تولید انواع محصولات خود را در کارخانه‌هایش در صربستان و اسلواکی افزایش دهد.

مشخص نیست چرا این شرکت می‌خواهد سراسیمه در بازارهای اروپای شرقی نفوذ کند شاید دلیل آن وجود دو خودروساز بزرگ یعنی تویوتا و هیوندایی که دارای کارخانه مونتاژ در اسلواکی می‌باشند.

برای پاسخگویی به نیازهای آتی فولاد اندودکاری شده تقریبا به یکسال زمان نیاز می‌باشد تا یک خط گالوانیزه ۱۶۰میلیون دلاری در کارخانه خود در اسلواکیا نصب شود.

اگرچه این کارخانه در‌حال‌حاضر فولاد گالوانیزه برای بخش ساختمانی تولید می‌کند در نظر دارد فولادهای مورد نیاز صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را نیز تامین کند. این شرکت همچنین علاقه‌مند است به مواد اولیه لازم در روسیه و اگر این دسترس داشته باشد تا نیازهای کارخانه‌هایش را برطرف کند.

تحلیلگران فولاد می‌گویند که احتمالا آمریکا تشخیص داده است که نباید در خرید کارخانجات در اروپا محتاطانه عمل کرد چون آنها بسیار گران هستند، واحدهای این شرکت در اروپا آن را به یکی از بزرگ‌ترین واحدهای مجتمع تولیدکننده فولاد تخت در اروپای مرکزی پس از خرید کارخانه kosice در سال ۲۰۰۰ مبدل خواهد ساخت چون در سال ۲۰۰۳ نیز این شرکت سه کارخانه در صربستان خریده است.

میزان بهره‌برداری از کارخانه‌‌های اروپایی این شرکت در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۹۶/۳میلیارد دلار که گردش مالی آن ۷/۱۵میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۵ که معادل ۳/۳میلیارد بود بیشتر است.

در جبهه دیگری نیز شرکت US Steel Corp ترانت شرکت Lone Star Technologies را پس از تاییدیه مقامات ضدتراست فدرال آمریکا به مبلغ ۱/۲میلیارد دلار برای شرکت Lone Star لوله‌های درزدار یا جوشکاری شده برای صنایع نفت تولید می‌کند که ظرفیت سالانه آن ۸/۲میلیون تن است و به بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله‌های فولادی در آمریکای شمالی مبدل خواهد شد.

دفتر مرکزی Lone Star در دالاس تگزاس است و واحدهای وابسته آن انواع لوله و تجهیزات برای صنایع نفت تولید می‌کند. سهامداران Lone Star هنوز فروش این شرکت را تایید نکرده‌اند.