افزایش مجدد ذخیره احتیاطی بانک‌ها در چین و نگرانی بازار فولاد

مرکز خدمات فولاد ایران- فولادسازان، تجار و مصرف‌کنندگان چینی در انتظارند تا اثرات ناشی از تلاش‌های دولت چین برای کنترل تورم را بر فعالیت‌های تجاری خود مشاهده نمایند. بانک مرکزی چین نرخ ذخیره احتیاطی بانک‌ها را پنج‌شنبه هفته گذشته ۲۱ درصد افزایش داد که این پنجمین افزایش سال جاری است. هفته گذشته تجار چینی افزایش ذخیره احتیاطی بانک‌ها را اجتناب ناپذیر خواندند. این امر آن‌ها را مجبور می‌کند نقدینگی بیشتری برای بازپرداخت وام‌های خود تخصیص دهند و مصرف‌کنندگان فولاد نیز برای حفظ نقدینگی چه بسا مجبور شوند خرید فولاد را کاهش دهند.

با این حال بازار روز جمعه آرام بود و بازار بورس شانگهای اندکی رشد داشت؛ البته روز پنج‌شنبه افت شدید را تجربه کرده بود و قیمت قرارداد میلگرد اکتبر ۷۶۴ دلار ثبت شده است.

به نظر بسیاری، رشد قیمت جمعه تنها به دلیل رشد ارزش دلار بود و قطعی‌های برق تابستان در چین مطمئنا روی تولید فولاد این کشور تاثیرگذار است.

بانک مرکزی چین اعلام کرده تا زمانی که شاخص قیمت مصرف کننده برای سه ماه متوالی کاهش نیابد به افزایش نرخ بهره و ذخیره احتیاطی بانک‌ها ادامه خواهد داد.

بازار فولاد اروپا در هفته‌ای که گذشت

همچنین بر خلاف آنکه انتظار می‌رفت قیمت فولاد در اروپا صعودی شد، ظاهرا قیمت داخلی ورق تخت در ایتالیا مجددا نزولی شده است. فولادسازان ایتالیا قیمت پیشنهادی را ۱۰ تا ۲۰ یورو کاهش داده و قیمت را به ۶۱۰ تا ۶۳۰ یورو رسانده‌اند.

قیمت پیشنهادی ورق گرم ماه ژوئن روسیه ۲۰ دلار رشد داشته به ۵۳۰ یورو در هر تن سی اف آر رسیده است. در بازار ورق گرم تخت نیز شرایط یکسان است. واردکننده‌ها قیمت را بالا برده‌اند و فولادسازان داخلی به دلیل نبود تقاضا تحت فشارند و قیمت‌ها را کاهش داده‌اند.

افت ارزش یورو نسبت به دلار موجب شده قیمت‌های وارداتی به ویژه محصول ترکیه و سی آی اس به صورت اسمی افزایش یابد. در بازار مقاطع اروپا قیمت‌ها همچنان در چالش است. به رغم تلاش فولادسازان برای بالا بردن قیمت، همچنان قیمت در سطح پایینی است و تنها اندکی با قیمت محصولات نیمه تمام اختلاف دارد.