حسین رییسی *

در شماره ۲۳۴۵ مورخ ۰۷/۰۲/۹۰ صفحه بورس کالای روزنامه دنیای اقتصاد مطلبی تحت عنوان ( در پی انبار شدن /۵۰۰ هزار تن خرما در جنوب کشور و عدم خرید آنها) نظرم را جلب کرد که از قول آقای کاظم فرهمند نماینده محترم مجلس شورای اسلامی‌و نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی‌آمده بود. از این رو با توجه به آمار و ارقامی‌که از سوی وی نقل قول شده بود بر خود دیدم به عنوان رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در شعبه خوزستان و عضو هیات رییسه این اتحادیه در مورد برخی از آنها توضیحاتی را ذکر کنم زیرا باید توجه داشت چنین مطالبی تاثیر منفی روی خرمای ایران در بازار جهانی به جا می‌گذارد.

۱- خوزستان: هیچگونه خرمایی نزد باغداران وجود ندارد. حدود ۸ هزار تن در کارخانه‌ها موجود است که فروش رفته و تدریجا فرآوری، بسته‌بندی و صادر می‌شود.

۲- بوشهر: حدود ۱۰ هزار تن موجودی دارد. باید توجه داشت بازار خرمای کبکاب بیشتر کشور روسیه و کشورهای CIS است، مضاف بر این کشورهای اسلامی‌خریدار این نوع از خرما برای مصرف ماه مبارک رمضان هستند و امسال هم همچون سال‌های گذشته خریداری خواهند کرد.

۳- فارس: خرمای نافروش اگر وجود داشته باشد قابل ملاحظه نیست.

۴- هرمزگان: مقداری خرمای در بسته بندی حصیری برای خوراک دام که مرتبا روزانه به امارات صادر می‌شود و مشکل حادی برای آن مشاهده نمی‌شود.

۵- کرمان: بیشتر خرمای نیمه خشک مناطق کرمان صادر شده و می‌شود. گرفتاری اصلی مقدار رطب مضافتی که بیشتر مصرف داخلی دارد (به ویژه در ماه مبارک رمضان)، صادرات آن نسبت به خرمای نیمه خشک خیلی کمتر است و در حال حاضر مقدار قابل ملاحظه در سردخانه‌های کرمان موجود است که برای این معضل چاره جویی باید کرد.

۶- سیستان و بلوچستان: تمام خرمای نیمه خشک آن فروش رفته، اما مانند باغداران کرمان آنها نیز مشکل خرمای مضافتی را دارند که باید ریشه‌ای حل شود.

قابل ذکر است عملکرد مقطعی و دستوری همچون سال‌های گذشته مثمر ثمر نخواهد بود، بلکه برنامه ریزی میان مدت و دراز مدت با هماهنگی صاحب‌نظران و متخصصان وزارتخانه‌های ذی ربط و صادرکنندگان با تجربه که شناخت کافی از بازارهای جهانی دارند ضروری است و همزمان آموزش باغداران خرمای مضافتی اجرا شود.

این اتحادیه با پیگیری مداوم خود موفق شد در سال ۱۳۸۵ از خرید تضمینی آن هم خریداری فقط ۳۰ درصد خرمای خوزستان توسط دولت که سالانه ۳۵ میلیارد ریال متحمل زیان می‌شود، طرح خرید توافقی خرما را ارائه دهد که مورد استقبال مسوولان ذی‌ربط استان و دولت قرار گرفت و به اجرا در آمد.

در طول این ۵ سال خرید توافقی باعث شده ارتقای کیفیت خرما، ایجاد اشتغال، ازدیاد صادرات به ارزش هر تن ۳۰۰ دلار (دیروز)، امروز به ۱۵۰۰ دلار برسد و در این چند سال مشکلی بنام خرما در دست باغداران در استان خوزستان وجود ندارد.

همچنین به عرض می‌رساند که مقدار صادرات خرما در سال ۱۳۸۹، کل خرمای ایران ۱۰۴ هزار و ۸۵۲ تن به ارزش ۱۳۹ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۱۴۲ دلار بوده است که نسبت به سال ۸۸ از نظر وزنی ۸۹/۱۱ و ارزشی ۳۴/۵۱ درصد افزایش داشتیم و در سال ۹۰ محصول خرما در استان‌های مختلف کشور از ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است.مقام معظم رهبری امسال را سال جهاد اقتصادی نامیده‌اند؛ به همین دلیل باید، دولت، مجلس و بخش خصوصی دست به دست هم داده برای ایجاد اشتغال و ارتقای صادرات تا ۴۰ درصد با ارزش ۲۰ درصد تعاملی به وجود آید. این اتحادیه عزم خود را برای رسیدن به این هدف جزم کرده است.

*رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در استان خوزستان