زهرا مسافر

درصورت ایجاد شرایط رقابتی یکسان در صنایع فولاد کشور، ایران با دارا بودن پتانسیل‌های خوب از جمله سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و نیروی کار مناسب توانایی دستیابی به تولید ۵۰ میلیون تن فولاد طی ۵ سال آینده را دارد. بهرام سبحانی که از اعضای کمیته راهبردی همایش چشم‌انداز صنعت فولاد بود که در روزهای ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه جاری برگزار شد، در مورد مزیت‌های نسبی صنعت فولاد گفت: با توجه به مزیت‌های نسبی موجود در کشور از جمله زغال‌سنگ، سنگ آهن و انرژی گاز ارزان، ایران می‌تواند به قطب فولاد منطقه تبدیل شود.

مدیرعامل فولاد سیرجان ایرانیان افزود: هم‌اکنون میزان مصرف فولاد در کشور بالای۲۰ میلیون تن است، از این روتولید کشور پاسخگوی این میزان از مصرف نیست.

به گفته وی، ایران با احتساب ظرفیت‌های نوردی موجود در کشور، هم اکنون در بخش تولید فولاد خام با مشکل روبه‌رو است.

سبحانی تصریح کرد: ایران با برخورداری از مزایای نسبی از جمله مواد اولیه ارزان قیمت و با توجه به نرخ حمل و نقل سنگین بین‌المللی، درصورت افزایش سهم تولید بیش از مصرف‌، حتی می‌تواند به بازارهای صادراتی خوبی دست یابد.

وی با اشاره به جمعیت بالای ۷۵ میلیون نفر و امکانات مناسب برای تولید در کشور خاطرنشان کرد: دستیابی به تولید ۵۰ میلیون تن فولاد باید مورد هدف قرار گیرد؛ زیرا که این عدد در مقایسه با کشوری از جمله کره که بدون برخورداری از مزایای نسبی موجود در ایران بالای ۵۰ میلیون تن تولید دارد، رقم بزرگی نیست.

مدیرعامل فولاد سیرجان ایرانیان گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، برای دستیابی به ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تن فولاد در کشور تشویق و حمایت از بخش خصوصی ضروری است.

وی با بیان اینکه فولاد سازان بزرگ در کشور از امکانات زیربنایی خوبی در زمینه تولید برخوردارند، افزود: از این رو بخش خصوصی نمی‌تواند با آنها رقابت کند.

سبحانی تصریح کرد: تولید کنندگان فولاد در بخش خصوصی برای رقابت با فولادسازان بزرگ دولتی نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه زیربنایی از جمله توسعه شبکه ریلی، گاز و... دارند که تنها با حمایت دولت امکان پذیر خواهد شد.

وی درخصوص هدفمندی یارانه‌ها در صنعت فولاد کشور خاطرنشان کرد: هم اکنون تنها چند کشور تولید کننده فولاد از انرژی یارانه‌ای استفاده می‌کنند و مابقی برای تولید فولاد از انرژی آزاد برخوردارند، از این روحذف یارانه‌ها برای صنایع تولیدکننده فولاد کشور مشکلی محسوب نمی‌شود؛ اما باید از شرایط رقابتی یکسان برخوردار شوند.

مدیر‌عامل سابق ذوب‌آهن اصفهان گفت: در ایران تکنولوژی تولید در صنعت فولاد بیشتر بر پایه انرژی ارزان (‌روش احیای مستقیم و قوس الکتریکی) تعریف شده. این درحالی است که در دنیا ۷۰ درصد این تکنولوژی بر اساس روش کوره بلند است.

به گفته وی، برای ایجاد شرایط یکسان برای رقابت‌پذیری صنایع فولاد کشور، باید در زمینه تامین سنگ‌آهن مزیت‌های خوبی ایجاد شود‌.

سبحانی افزود: برای جبران افزایش قیمت انرژی ناشی از حذف یارانه‌ها، باید منابع ارزان قیمت از جمله سنگ‌آهن در اختیار فولادسازان داخلی قرار گیرد.

وی در خصوص قیمت فولاد در کشور در مقایسه با سایر کشورهای تولیدکننده جهان تصریح کرد: قیمت تمام شده فولاد تابع عوامل زیادی از جمله نوع تکنولوژی تولید، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه انرژی، دستمزد و بهره‌وری نیروی کار است. از این‌رو با توجه با مزیت‌های نسبی خوب در کشور از نظر مواد اولیه، با ایجاد شرایط یکسان در زمینه تولید می‌توان به قیمت تمام شده پایین‌تری در مقایسه با کشورهای تولید‌کننده خارجی دست یافت.