عرضه محصولات پتروشیمی‌همچنان ادامه دارد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌در حالی روز گذشته برگزار شد که در هفته جاری نرخ نفت به مرز ۹۰ دلار رسید، اما با‌این حال همچنان محصولات پتروشیمی ‌با نرخ فوب مردادماه عرضه و با ۵ درصد بالای فوب توسط کارگزاران خریداری شدند. در‌ این روز، جو متشنج رینگ پتروشیمی ‌با اظهارنظرهای متفاوتی همراه بود و ناظر تالار سعی کرد تا با سختگیری‌های بیشتر در خصوص نامه وزارت صنایع و معادن، خرید کارگزاران را محدود کند. با ‌این حال، بیشتر کارگزاران در خصوص نظارت به تناژهای اعلام شده شرکت‌ها در نامه وزارت صنایع و معادن معترض بوده و‌این موضوع را وظیفه خود و بورس کالا نمی‌دانستند.

برخی از آگاهان بازار نظارت بر خرید تناژهای اعلام شده شرکت‌ها در نامه وزارت صنایع را وظیفه مجتمع‌های پتروشیمی ‌و یا بازرگانی پتروشیمی‌ می‌دانند و معتقدند بورس کالا و کارگزاری‌ها نمی‌توانند به میزان خریدهای شرکت‌ها نظارت داشته باشند. این در حالی است که در نامه‌های ارسال شده از سوی وزارت صنایع و معادن استان‌ها، نام شرکت‌های تولیدکننده و همچنین میزان نیاز آنها به مواد اولیه در ماه و سال عنوان شده است و کارگزاران موظف هستند به همان مقدار محصولات پتروشیمی ‌را برای مشتریان خود خریداری کنند. البته موضوع عدم درج گریدهای محصولات پتروشیمی ‌در نامه وزارت صنایع و معادن روز گذشته نیز مشکلاتی را برای کارگزاران و خریداران‌ایجاد کرد و اعتراض کارگزاران را برانگیخت، چرا که در رینگ پتروشیمی‌ و روز دوشنبه ناظر تالار به کارگزاران اجازه خرید گریدهای هم خانواده‌ای که در نامه وزارت صنایع به آن اشاره شده بود را داد، اما روز سه شنبه ناظر تالار اعلام کرد که باید در نامه وزارت صنایع گریدهای مورد نیاز تولیدکنندگان ذکر شده باشد و به‌این ترتیب، بسیاری از خریداران نتوانستند کالاهای مورد نیاز کارخانه‌های خود را تامین کنند.

شایعه خروج محصولات از بورس کالا همچنان ادامه دارد

اگر چه در هفته‌های اخیر خروج محصولات از رینگ پتروشیمی ‌منتفی اعلام شده بود، اما روز گذشته برخی از آگاهان بازار بار دیگر به‌ این موضوع اشاره کرده و معتقدند محرابیان وزیر صنایع و معادن پیش‌تر موافقت خود را با خروج محصولات پتروشیمی‌ عنوان کرده است و به‌ این ترتیب در تلاش است تا فروش کالاها را از طریق بورس لغو کند.

به گفته فعالان بازار، برخی از مدیران در وزارت صنایع معتقدند که بورس کالا تنها سبب افزایش قیمت محصولات پتروشیمی‌ شده است و به ‌این ترتیب خروج‌ این محصولات می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر محصولات پتروشیمی‌با نرخ فوب مردادماه برخلاف افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی عرضه شده است و کارگزاران با درج ۵ درصد بالاتر از فوب مردادماه قادر به خرید کالاها هستند.

آگاهان بازار در‌این روز و در پی رشد قیمت نفت، از وعده دولت در خصوص فروش نفتا به مجتمع‌های پتروشیمی ‌با تخفیف ۳۵ درصدی خبر دادند. البته برخی از فعالان بازار‌ این موضوع را رد کرده و می‌گویند: دولت عنوان کرده است که تنها می‌تواند نفتا را با تخفیف ۵ درصدی به مجتمع‌های پتروشیمی‌تحویل دهد.

در ماه‌های اخیر فروش محصولات پتروشیمی ‌با فوب مردادماه برای مجتمع‌های پتروشیمی ‌گران تمام شده است؛ چرا که آنها در هفته‌های اخیر با رشد قیمت نفت و محصولات پتروشیمی ‌در بازارهای جهانی مواجه بودند و خوراک مجتمع‌ها را نرخ روز خریداری کرده، اما در بورس کالا به اجبار محصولات خود را با فوب مردادماه عرضه کردند. بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی ‌نیز به واسطه فروش محصولات با فوب مردادماه در حال ضرردهی هستند و برخی از آنها نیز نمادشان در بورس اوراق بهادار بسته شده است. به گفته آگاهان بازار، تفاوت فاحش اختلاف نرخ‌ها در بورس کالا و بازار داخلی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و بازار را از حالت عادی خارج کرده است.

کمبود نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده، مشکل همیشگی بازار

در‌ این روز، کمبود نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده نیز موضوعی بود که برخی از فعالان بازار به آن اشاره کردند. اگرچه در ماه‌های اخیر بورس کالا با تشدید اعمال محدودیت‌های خرید کوشید تا واسطه‌ها را از میدان بورس خارج کند، اما در ‌این روز بیشتر کارگزاران به اعلام نام واسطه‌ها از سوی شرکت‌های تولیدکننده به عنوان نماینده خبر داده و می‌گویند: تولیدکنندگان به دلیل عدم نقدینگی به اجبار از واسطه‌ها استفاده کرد و آنها را به عنوان نماینده شرکت خود در بورس کالا معرفی کرده‌اند.