گروه بورس کالا- طی هفته گذشته قیمت فولادی‌ها با دو مسیر جداگانه در بازارهای جهانی و داخلی دنبال شد. براین اساس در هفته مورد بررسی روند تمامی محصولات فولادی به تاثیر از رشد نرخ قراضه با افزایش قیمت روبه‌رو شد؛ اما در بازارهای داخلی نرخ‌ها مسیر متفاوتی را در پی گرفت؛ به طوری‌که قیمت پیشنهادی بیلت و مقاطع از سوی کارخانه‌ها به دلیل افزایش عرضه با افت مواجه شد. مر کز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار‌های داخلی و جهانی پرداخته است که در پی می‌آید:

افزیش قیمت بیلت به دنبال گرانی قراضه

قیمت بیلت به‌دنبال رشد نرخ آهن قراضه افزایش یافت تا جایی که حتی بیلت در بورس لندن نیز به ۵۳۵ دلار هر تن رسید. در

سی آی اس قیمت بیلت تا ۲۰ دلار در هر تن افزایش یافت. اکثر کارخانه‌ها تولید ژانویه را پیش فروش کرده‌اند و بعضی از آنها تا اواخر فوریه را؛ به همین دلیل بیلت تحویل فوب دریای سیاه تا ۶۳۰ دلار در هر تن هم عرضه شد. بالا رفتن قیمت قراضه بهترین دلیل برای کارخانه‌ها جهت افزایش قیمت بود.

بیلت در ایران؛ رو به پایین

قیمت بیلت در ایران آن چنان که پیش‌بینی می‌شد رو به تنزل بود. علت اصلی آن رکود بازار مقاطع و کاهش قیمت آنها بود. اول هفته بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر تحویل در انزلی هر کیلو ۷۳۵ و در بندر امام ۷۲۰ تومان معامله می‌شد؛ ولی در آخر هفته همین کالا در انزلی به ۷۱۵ و در بندر امام به ۷۰۰ تومان رسید.

گذشته از رکود بازار مقاطع، بسیاری از تجار که بیلت را در قیمت حدود ۶۰۰ دلار خریده‌اند در حال عرضه آن با چند دلار سود هستند. ضمن آنکه اعتبارات ریفاینانس برای بیلت باز است و اکثر سفته بازها از این کالا برای نقد کردن اعتبارات مدت دار خود استفاده می‌کنند. با توجه به نیاز به نقدینگی کارخانه‌ها و کنترل قیمت مقاطع در بورس کالا و واردات زیاد این کالا در آذرماه انتظار نمی‌رود قیمت بیلت بهبود یابد. در حال حاضر قیمت بیلت از طرف صادرکننده‌ها ۶۶۰ تا۶۷۰ دلار تحویل بنادر شمالی عرضه می‌شود.

قیمت مقاطع بالا رفت

قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها برای مقاطع هفته گذشته رو به بالا بود. علت آن افزایش قیمت قراضه و بیلت بود. قیمت میلگرد در اروپا به ۷۲۴ دلار در هر تن در آلمان و شمال اروپا رسید. تقاضای مقاطع در اروپا ضعیف است؛ ولی اکثر کارخانه‌ها برنامه تعطیلات طولانی برای سال جدید در نظر گرفته‌اند در نتیجه با شروع تولید احتمالا انبارهای تجار خالی خواهد بود. در ترکیه کارخانه کاردمیر که پیشرو تولید مقاطع است، قیمت میلگرد را ۱۴ دلار افزایش داد. این کارخانه قیمت دیگر مقاطع مثل تیرآهن و ناودانی را هم ۲۰ تا ۲۶ دلار هر تن بالا برد. در عربستان قیمت میلگرد ثابت ماند؛ اما احتمالا بعد از تعطیلات ژانویه آنها باید قیمت را بالا ببرند؛ چون قیمت خریدشان افزایش دارد.

در چین قیمت تیرستونی ۱۵ دلار افزایش یافت. در خاوردور قیمت میلگرد وارداتی تا ۳۰ دلار بالا رفت و به ۶۸۰ دلار سی اف آر رسید. قیمت میلگرد تنها در چین کاهش نشان داد که به‌علت بالا رفتن نرخ بهره و مشکل تامین نقدینگی کارخانه‌ها بود. در سی آی اس هم قیمت مقاطع تا ۲۵ دلار هر تن بالا رفت قیمت فوب دریای سیاه به ۶۵۰ دلار هر تن برای میلگرد رسید در امارات قیمت میلگرد تا ۴۰ دلار هر تن بالا رفت به ۶۹۴ دلار رسید.

مقاطع هم تنزل کرد

آنچنان که پیش‌بینی می‌شد قیمت مقاطع در هفته گذشته شروع به تنزل کرد. به‌رغم آنکه قیمت‌ها در بازار خارجی رو به بالا بود، ولی عرضه زیاد از طرف کارخانه‌های داخلی، کنترل قیمت در بورس کالا، کاهش قیمت بیلت و مهم‌تر از همه ضعف تقاضا، دلایل اصلی کاهش قیمت بود. در بازار ایران به غیر از میلگرد داخلی، از ۱۲ کشور دیگر میلگرد وارد شده است که اکثر آنها در مبادی ورودی عرضه می‌شود. در هفته گذشته اکثر مقاطع از روز شنبه تا روز سه شنبه با تنزل قیمت روبه‌رو بود، ولی از روز سه‌شنبه به‌رغم آنکه تقاضا در بازار ضعیف بود قیمت‌ها ایستاد و روز چهارشنبه بعضی از اقلام با ۱۰ تومان افزایش قیمت روبه‌رو بود. در مورد تیرآهن کاهش قیمت تا آخر هفته ادامه داشت، نبشی و ناودانی هم تا آخر هفته با کاهش قیمت مواجه بود. میلگرد وارداتی تحویل بنادر جنوبی تا ۷۰۰ دلار هر تن اعلام می‌شود، ولی میلگردهای موجود در بنادر خریدهایی است که حداقل ۴۰ روز پیش با قیمت ارزان معامله شده، با توجه به روند قیمت‌ها در خارج از ایران باید شاهد کاهش واردات میلگرد در ماه‌های آینده باشیم.

ورق در بازارها گران شد

افزایش قیمت قراضه باعث بالا رفتن قیمت ورق هم شد. قیمت ورق گرم در بازار آمریکا ۱۱ دلار هر شورت تن افزایش یافت و به ۷۹۷ دلار هر تن رسید ورق سرد هم ۲۰ دلار بالا رفت و به ۸۹۷ دلار هر تن رسید. قیمت ورق در چین رو به بالا بود. ورق گرم ۱۰۰ تا ۲۰۰ یوآن (۱۵ تا ۳۰ دلار هر تن) افزایش یافت. بازار ورق به‌علت کاهش موجودی انبارها فعلا رونق دارد در ژاپن کارخانه‌های فولاد با سازندگان کشتی و اتومبیل در مذاکره هستند تا قیمت ورق را ۳۰ تا ۶۰ دلار هر تن بالا ببرند. در سی آی اس هم قیمت‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ دلار فوب دریای سیاه افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود قیمت ورق سی آی اس بین ۸ تا ۱۵ درصد در خلال فصل اول سال آینده بالا برود علت اصلی آن افزایش قیمت برق و گاز روسیه است که تا ۱۵ درصد هم می‌رسد. در خاوردور قیمت ورق ۲۰ تا ۳۰ دلار هر تن افزایش یافت. ورق گرم کویل ضخامت ۲ میلیمتر به ۶۷۰ دلار هر تن رسیده است که احتمالا ۲۰ دلار دیگر هم بالا خواهد رفت. در شمال اروپا به‌رغم سرما و تعطیلات، کارخانه‌ها در انتظار بالا رفتن قیمت بعد از تعطیلات هستند. پیش‌بینی می‌شود قیمت ورق در اروپا ۲۵ تا ۴۰ دلار هر تن افزایش یابد.

محدودیت عرضه ورق در ایران

نزدیک به دو ماه است که عرضه ورق در بازار ایران محدود شده است، ولی قیمت آن به‌علت محدودیت تقاضا تغییری نکرده است. البته تلاش دولت برای حفظ قیمت‌ها سهم موثری در این امر داشته است.

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول از اول هفته شروع به تنزل کرد تا روز سه‌شنبه که به ۷۲۰ تومان روی تریلی در انزلی رسید ۲۰ تومان نسبت به اول هفته پایین آمده بود، ولی روز چهارشنبه به ۷۳۰ تومان افزایش یافت. ورق گرم محصول مبارکه و اکسین هم در طول هفته ۱۰ تومان کاهش قیمت نشان دادند. ورق سرد و گالوانیزه در بازار نوسان زیادی نداشتند و عملا در هفته بی‌تغییر باقی ماندند ضمن آنکه دوره پرداخت این دو کالا کمتر شده است.

در طول هفته گذشته فولاد مبارکه روی ورق سرد بازار را تغذیه کرده است روش این مجموعه فعلا در کنترل قیمت‌ها موثر بوده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم کویل ضخامت ۲ میلیمتر از طرف صادرکننده‌ها ۶۶۵ تا ۶۷۰ دلار و ورق سرد ۷۵۰ دلار تحویل بنادر شمالی است ضمن آنکه فعلا پیشنهاد قیمت از طرف کارخانه‌های سی آی اس محدود است احتمالا بازار در اواخر هفته آینده با قیمت‌های جدید شاهد پیشنهادهای آنها خواهد بود.

قراضه و تداوم روند صعودی

قیمت قراضه در هفته قبل همچنان به روند صعودی خود ادامه داد. قراضه مخلوط ۸۰-۲۰ تحویل بنادر خاوردور از آمریکا به ۴۵۰ دلار هر تن رسید. هنوز فروشندگان قراضه امیدوارند که قیمت تا ۲۰ دلار دیگر افزایش یابد ولی علت اصلی افزایش قیمت قراضه کاهش شدید عرضه است که ناشی از سرما است. در آلمان قراضه به ۳۱۴ یورو (حدود ۴۱۲ دلار) رسید، در ترکیه قیمت قراضه داخلی به ۴۵۴ دلار هر تن رسید که نسبت به هفته قبل ۲۶ دلار افزایش یافت. قراضه صادراتی آمریکا به ترکیه هم در قیمت ۴۸۵ دلار برای کیفیت ۸۰-۲۰ تحویل ترکیه رسید. در مصر قراضه ۸۰-۲۰ داخلی به ۴۴۰ دلار هر تن رسید. همین کالا تحویل بنادر مصر از خارج ۴۷۰ دلار معامله شد.

در ژاپن توکیو استیل قیمت خرید قراضه را تا ۱۰۰۰ ین هر تن بالا برد. به نظر می‌رسد بازار قراضه در سال ۲۰۱۱ با نوسان روبه‌رو باشد، ولی تقاضا برای آن جدی است. چینی‌ها باید سال آینده ۲۷ میلیون تن قراضه بیشتر از سال‌های قبل وارد کنند. سرمای امسال هم عرضه قراضه را تا سه ماه آینده محدود کرده است، در حالی که خریداران قراضه به روسیه روی آورده‌اند تقاضای قراضه در این کشور در حال افزایش است. بعضی از تحلیلگران معتقدند قراضه احتمالا تا ۵۰۰ دلار هر تن هم برسد؛ در حالی که دسته‌ای دیگر با توجه به محدودیت تقاضای مقاطع انتظار دارند قیمت کاهش یابد. در هر حال احتمال کاهش قیمت قراضه را هر دو گروه تا ماه آینده ضعیف می‌دانند.