قیمت خرید تضمینی گندم 360 تومان شد

گروه بورس کالا- قیمت‌های کشف شده گندم و جو دامی در بورس کالا در شرایطی ثبت می‌شود که دیروز قیمت خرید تضمینی بیشتر کالاهای کشاورزی طی مصوبه دولت اعلام شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، بازار دیروز رینگ کشاورزی از نظر عرضه و حجم معاملات نسبت به روز قبل با کاهش اندکی روبه‌رو شد، براین اساس از مجموع ۵۵ هزار و ۴۹۰ تن جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی ۴ هزار و ۹۵ تن محصول به صورت حضوری در تالار خریداری شد، همچنین ۲۰۰ تن نیز به صورت مچینگ مورد دادوستد قرار گرفت. دادوستدهای جو در حالی دنبال می‌شود که آگاهان از نرخ ۳۰۰ تومانی جو دامی تحویل بندر خبر می‌دهند و به نظر می‌رسد با عرضه جو خرید تضمینی با نرخ ۲۹۰ تومان نیز بازار دستخوش تغییر قرار گیرد که همین مساله در نوسان حجم مبادلات نیز تاثیرگذار خواهد بود.

این در حالی است که قبلا معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی پس از بررسی در کمیته‌های تخصصی با حضور کارشناسان خبره تعیین شده و این مصوبه در اسرع وقت جهت اطلاع تولید کنندگان و کشاورزان به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

بر این اساس، قیمت جو خرید تضمینی ۲۹۰ تومان، ذرت دانه‌ای ۳۰۰ تومان، چغندر قند ۹۰ تومان و یک کیلوگرم کلزا و گلرنگ به ترتیب ۶۵۰ و ۶۰۰ تومان است.

همچنین قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۰-۸۹ برابر ۳۶۰ تومان تصویب شده است. به عقیده فعالان، بازار طی هفته‌های آینده قطعا واکنش نشان خواهد داد و با این اوصاف فروشندگان در پی تعدیل یا تغییر قیمت‌ها برای فروش محصولاتشان در بازار هستند. این در حالی است که از فعالان بازار معتقدند اگر تمامی این خرید‌ها و فروش‌ها از طریق بورس انجام بگیرد با کشف قیمت‌ها، نرخ‌ها شفاف خواهد شد.

همچنین در دیگر نوبت‌های معاملاتی ۱۰۰ تن شکر و ۱۰۰ تن تفاله چغندر قند تولیدی کارخانه قند اصفهان به ترتیب با قیمت ۸۵۴ و ۲۷۰ تومان وارد بازار شد که به دلیل نبود تقاضا دادوستدی برای آن‌ها انجام نشد.

۱۲۵ تن انواع ذرت دانه‌ای با نرخ ۳۳۷ الی ۳۸۲ تومان روی تابلو آمد که ۷۵ تن آن با نرخ‌های متفاوتی به فروش رسید. ۱۷۰ تن انواع کنجاله نیز از سوی مشتریان در بازار دادوستد شد.