رکود نسبی در بازارآهن‌آلات

زهرا مسافر

با وجود رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر، اما در بازار داخل به علت کاهش تقاضا نرخ آهن‌آلات تثبیت و حتی در برخی موارد روند نزولی داشته است. در معاملات هفته گذشته، درپی حذف حقیقی‌ها از رینگ فولادی، تقاضا برای محصولات فولادی در بورس کالای ایران کاهش یافت و این موضوع یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش نرخ میلگرد در این بازار است. درمدت یاد شده، آهن‌آلات در بازار غیررسمی طی هفته گذشته نیز گاه با ثبات بوده و گاه روند نزولی قیمت‌ها را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که در این مدت در مجموع بازار آهن ساکت بود.

در این مدت، میلگرد در بازار غیررسمی به‌طور میانگین از ۸۶۸ تومان در ابتدای هفته به ۸۵۹ تومان در هر کیلو در پایان این مدت رسید که کاهش ۹ تومانی نرخ را تجربه کرد.

طی هفته گذشته، تیرآهن با نوسان نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت، به گونه‌ای که تیرآهن ۱۴،۲۰،۲۷ رشد نرخ داشت، اما هر شاخه تیرآهن ۱۶،۲۲،۲۴ با کاهش قیمت در این بازار عرضه شدند. در این مدت، به‌رغم رشد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی ناشی از تداوم رشد نرخ قراضه و پیش‌بینی افزایش حجم مبادلات، اما شمش فولاد تولید داخل بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.در مدت مورد بررسی، نبشی تولید داخل با کاهش قیمت برای هر کیلو در بازار غیررسمی مورد مبادله قرارگرفت.

شنبه و سردرگمی بازار آهن

در مبادلات روز شنبه ششم آذرماه جاری میلگرد در بازار تهران از ثبات قیمت برخوردار بود.درمدت یاد شده، سایزهای مختلف تیرآهن نوسان نرخ داشت، به گونه‌ای که تیرآهن سایز ۲۴ رشد یک هزار تومانی و مابقی سایزها نیز کاهش نرخ داشتند.

در این مدت، همچنین هر شاخه تیرآهن ۱۴،۱۸ با ثبات قیمت نسبت به روز چهارشنبه هفته ماقبل از آن در بازار تهران عرضه شد.طی روز مورد بررسی، میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی با کاهش قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفتند. در این روز، نبشی تولید داخل کاهش نرخ داشت، اما شمش فولادی بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

بازار آهن تحت تاثیر معاملات بورس در روز یکشنبه

طی روز یکشنبه هفته گذشته، در پی کاهش ۱۰ تومانی نرخ سبد میلگرد از سوی گروه ملی فولاد در بورس کالای ایران، قیمت آهن‌آلات در بازار تهران نیز با افت ۵/۰ درصدی در هرکیلو روبه‌رو شد.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز روند نزولی قیمت داشت؛ به گونه‌ای که این کاهش بین ۵۰۰ تومان تا ۶ هزار تومان در نوسان بود. در این مدت، میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی کاهش نرخ را در بازار غیررسمی تجربه کرد. در این روز، نبشی با کاهش و شمش فولاد تولید داخل با ثبات نرخ نسبت به روز ماقبل از آن در بازار غیررسمی عرضه شد.

در روز مورد بررسی، همچنین پروفیل فولادی با ثبات نسبی در بازار غیررسمی از سوی بخش خصوصی مورد مبادله قرار گرفت.

دوشنبه و ثبات نسبی قیمت‌ها

در معاملات روز دوشنبه هشتم آذرماه جاری میلگرد در بازار تهران بدون نوسان قیمت عرضه شد. درمدت یاد شده، تیرآهن از نوسان نرخ نسبت به روز ماقبل از آن در بازار تهران برخوردار بود.

در این مدت، هر شاخه تیرآهن ۱۴،۲۰،۲۷ رشد قیمت داشت، این درحالی است که تیرآهن شاخه ۲۲ با افت و تیر آهن‌های شاخه ۱۶،۱۸،۲۴ با ثبات نرخ در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند. در روز مورد بررسی، میلگرد اغلب فولادسازان با ثبات نسبت به روز ماقبل از آن در بازار غیررسمی قیمت خورد. در این روز، نبشی و شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی روبه‌رو شد.

توقف روند با ثبات نرخ میلگرد در روز سه‌شنبه

در معاملات روز سه‌شنبه نهم آذرماه جاری روند با ثبات قیمت میلگرد که از ابتدای هفته گذشته آغاز شده بود، متوقف شد.

درمدت یاد شده، میلگرد با افت ۵/۰ درصدی در هر کیلو در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت. در این مدت، تیرآهن همچنان از نوسان نرخ نسبت به روز ماقبل از آن در بازار تهران برخوردار بود.

طی روز سه‌شنبه هفته گذشته، میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد. در این روز، نبشی و شمش فولاد در بازار غیررسمی ثبات قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد.