پیمان ارمغان- در حالی که اکثر فلزات اساسی متاثر از اخبار منتشر شده در ارتباط با اعمال سیاست‌های تزریق پول بانک مرکزی آمریکا، اوایل هفته پیش را با روند صعودی آغاز کردند، در اواخر هفته این روند صعودی با اخبار منتشر شده از سوی چین به روند نزولی تبدیل شد.

هفته پیش مس برای تحویل سه ماهه به قیمت 8966 دلار در هر تن در بازار فلزات لندن (LME) رسید که رکورد جدیدی در قیمت این فلز به شمار می‌رفت. آخرین قله قیمتی این فلز 8940 دلار در هر تن بود که در ماه جولای سال 2008 به ثبت رسیده بود. در میان سایر فلزات نیز، سرب تا قیمت 2650 دلار در هرتن صعود نمود که بیشترین مقدار از ماه ژانویه امسال تا کنون به شمار می‌رفت. همچنین آلومینیوم موفق به فتح قله قیمتی 2 ساله خود شده و به قیمت 2500 دلار در هر تن رسید.
با نزدیک شدن به اواخر هفته چند عامل ریزش فلزات اساسی را موجب شد. یکی از این عوامل تقویت دلار بود. از ابتدای هفته پیش ارزش دلار در مقابل یورو شروع به افزایش کرد که این امر در نهایت سبب ایجاد فشار بر قیمت فلزات اساسی شد. نکته دیگر، مباحثی بود که پیرامون میزان تاثیرگذاری سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) مطرح شد. اکنون این سوال در بین فعالان بازار ایجاد شده که آیا تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار به بازار از سوی فدرال رزرو می‌تواند چاره گر مشکلات اقتصادی آمریکا باشد؟
اما آنچه که در انتهای هفته بیشترین اثر را در کاهش قیمت فلزات داشت ایجاد شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی چین بود. انتشار آمارها نشان داد شاخص بهای مصرف‌کنندگان در چین با رشد 4/4 درصدی در ماه اکتبر مواجه شده است و اکنون این امکان وجود دارد که چین برای کنترل تورم اقدام به افزایش نرخ بهره نماید.
چین اکنون بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات اساسی در جهان به شمار می‌رود و افزایش نرخ بهره این کشور که به منزله اتخاذ سیاست انقباضی می‌باشد می‌تواند تقاضا برای فلزات اساسی را با چالش مواجه کند.