گروه بورس کالا- بازار فولاد با نزدیکی به تعطیلات عید قربان هفته آرامی‌را پشت سر گذاشت. اگر چه دولت نیز در هفته‌های اخیر سعی در نگهداشتن قیمت‌ها داشت؛ اما با این حال خریدها در بازار فولاد با توجه به فرا رسیدن عیدقربان محدود شده است. از این رو مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی وضعیت بازار فولاد طی هفته گذشته پرداخته است که در پی می‌آید.

بازار بیلت صعودی اما آرام

به دنبال ثبات قیمت قراضه، بازار بیلت هم در هفته گذشته تقریبا آرام ماند. بیلت در بورس لندن که از اول هفته ۵ دلار بالا رفته بود در اواخر هفته ۳ دلار کاهش یافت و در روز چهارشنبه به ۵۱۲ دلار رسید. در چین قیمت بیلت ۱۵ دلار افزایش یافت و به ۶۳۰ دلار با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسید. در خاوردور قیمت‌ها به ۵۹۰ دلار در هر تن سی اف آر رسید که ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل بالاتر بود. در شمال آفریقا روند قیمت صعودی بود و تا ۲۰ دلار بالاتر از طرف فروشنده‌ها عرضه شد؛ ولی خریدار کم است که ناشی از تعطیلات عید قربان و رکود بازار مقاطع است. بیلت سی آی اس هم تا ۲۰ دلار گران‌تر عرضه شد و به ۵۵۰ دلار فوب دریای سیاه رسید؛ علت اصلی افزایش قیمت سی آی اس بالا رفتن قیمت قراضه عنوان شده است.

افت قیمت بیلت در ایران

قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در هفته گذشته ۵ تا ۱۰ تومان هر کیلو افت کرد. سایز ۱۵۰ تا ۷۱۰ تومان روی تریلی با ۳ درصد مالیات ارزش افزوده معامله شد. قیمت بیلت در بندر امام هم به ۷۲۰ تومان رسید. روز سه‌شنبه که بازار مقاطع با بهبود روبه‌رو شد قیمت بیلت کمی ‌بالا رفت؛ ولی حجم معاملات محدود است و تجار با احتیاط اقدام به معامله می‌کنند. در آخر هفته قیمت بیلت سایز ۱۵۰ در انزلی به ۷۱۰ تومان و بندرامام ۷۲۰ تومان رسید. اکثر دست‌اندرکاران معتقدند که قیمت بیلت احتمال دارد به زیر ۷۰۰ تومان هرکیلو در انزلی برسد؛ ولی افت قیمت زیاد نخواهد بود. هفته گذشته حداقل قیمت پیشنهادی بیلت ۶۲۰ دلار تحویل بنادرجنوبی ایران بود.

ثبات در بازار مقاطع

بازار مقاطع در خلیج فارس به علت در پیش بودن تعطیلات عید قربان تقریبا ثابت ماند؛ ولی رقابت بسیار شدید است. در عربستان قیمت روی ۷۷۳ دلار ثابت ماند در امارات کمی ‌بالا رفت که ناشی از خریدهای ایران است. در شمال آفریقا قیمت‌ها کمی ‌محکم شد که ناشی از افزایش قیمت قراضه و بیلت است نه افزایش تقاضا و در پایه ۶۶۰ دلار باقی ماند. در چین قیمت‌ها کمی ‌نوسان داشت و حدود ۱۰ دلار بالا رفت؛ اما علت آن به کف رسیدن قیمت در هفته قبل بود. کلا بازار مقاطع در خاوردور رونق ندارد که علت اصلی آن کاهش ساخت‌وسازها است. در اروپا کارخانه‌ها سعی کردند به دلیل بالا رفتن قیمت قراضه قیمت را تا ۲۰ یورو افزایش دهند؛ ولی تقاضای پایین با این آهنگ همساز نشد. با توجه به بالا بودن موجودی انبارها به نظر نمی‌رسد تا پایان نوامبر بهبودی در وضعیت بازار مقاطع دیده شود.

سفارش‌های محدود در بازار مقاطع ایران

از اول هفته مقاطع روند رو به کاهش را شروع کرد. روز شنبه تیرآهن ۵۰ ریال و میلگرد ۱۵۰ ریال تنزل یافت نبشی و ناودانی هم هفته را با ۱۰۰ ریال تخفیف در قیمت‌ها شروع کرد تا روز سه‌شنبه روند آرام تنزل قیمت ادامه داشت. روز سه‌شنبه قیمت نبشی و ناودانی ثابت شد. تیرآهن و میلگرد هم تا ۲۰۰ ریال بالا رفت. کلا در ماه‌های اخیر روند قیمت مقاطع به همین شکل بوده است، ولی در مجموع روند قیمت مقاطع با توجه به تعطیلی‌های در پیش و سرما نزولی خواهد بود. تجار هیچ دلیلی برای بهبود تقاضا عنوان نمی‌کنند، ضمن آنکه تلاش دولت برای پایین نگاه داشتن قیمت‌ها اجازه تغییر قیمت را نمی‌دهد. به همین دلیل سفارشات محدود است. قیمت پیشنهادی میلگرد ترک و امارات تحویل بنادر جنوبی ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار است‌.

ثبات قیمت ورق در خاور دور

قیمت ورق در دنیا در مجموع ثابت بود. در آمریکا به علت بالا رفتن قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها در تلاش بودند تا قیمت را ۳۰ دلار هر شورت تن بالا ببرند ولی با برخورد سرد بازار روبه‌رو شدند. در چین قیمت ورق گرم ۲۰ دلار بیشتر در پایه ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار پیشنهاد شد، ولی تقاضا در بازار محدود است. علت افزایش قیمت، بیشتر پایین بودن قیمت در هفته‌های قبل است. در اروپا بازار ورق با رکود روبه‌رو است و قیمت‌ها ثابت مانده است ورق گرم ۵۰۰ تا ۵۱۰ یورو و ورق سرد ۵۰۰ یورو هر تن دادوستد می‌شود. در تمام کشورهای اسلامی منطقه خلیج‌فارس تا شمال آفریقا بازارها به علت تعطیلات هفته آینده عملا متوقف مانده است و قیمت‌ها تغییر نکرده اتفاقی که در هفته گذشته خیلی به چشم می‌آمد، کاهش واردات به آمریکا و افزایش صادرات این کشور به دلیل تنزل ارزش دلار بود. پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان سال جاری میلادی ادامه داشته باشد. طبعا این امر باعث کاهش صادرات چین به آمریکا و افزایش موجودی ورق در کشور چین خواهد بود. از آنجا که چین موتور اقتصادی خاوردور است ثبات قیمت در این کشور باعث حفظ قیمت ورق در خاوردور خواهد بود.

تعادل در بازار ورق در ایران

هفته گذشته قیمت ورق به کف خود رسید. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی روزشنبه ۷۰۰ تومان روی تریلی معامله شد، ولی از روز دوشنبه قیمت تا ۷۲۰ تومان بالا رفت و در این نرخ ثابت ماند. دیگر اقلام ورق گرم هم تا روز یکشنبه با کاهش قیمت روبه‌رو بود، ولی بعد از آن افزایش قیمت داشت. ورق گالوانیزه و ورق سرد هم با همین روند روبه‌رو بود، اول کاهش قیمت، بعد ثبات و در آخر هفته بالا رفت تا به قیمت هفته قبل رسید. واردات ورق گالوانیزه در ماه‌های قبل به شدت افت کرده، ولی تقاضای آن پایین است. تولید ورق گالوانیزه هم به صرفه اقتصادی نیست، با این حال قیمت آن ثابت مانده است‌. بازار ورق سرد هم با تعادل روبه‌رو است. انواع محصولات مبارکه در بازار موجود است، ضمن آنکه تقاضا هم سر در گم مانده است. ورق سرد سی آی اس ۷۵۰ دلار، ورق گرم کویل ضخامت ۲ میلیمتر ۶۴۰ دلار و ورق گالوانیزه سی آی اس ۸۵۰ دلارسی اف ار بنادر شمالی عرضه می‌شود، ولی خرید محدود است.

قراضه در سربالایی

به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات عید قربان، خرید از سوی ترکیه هفته گذشته کمی محدود بود، ولی قیمت‌ها همچنان در سطح بالایی ماند. قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا ۳۹۵ دلار و قراضه خرد شده ۴۰۰ دلار سی اف آر بود و قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ اروپا ۳۹۰ دلار سی اف آر ترکیه می‌باشد. تجار ترکیه قراضه مخلوط آمریکا را ۳۹۰ دلار

سی اف آر خریداری نمودند. در بازار داخلی ترکیه قیمت‌ها از ۳۷۵ تا ۳۸۰ هفته قبل به ۳۹۰ تا ۴۰۰ دلار افزایش یافت. در ایتالیا قیمت‌ها ۵ تا ۱۰ یورو بالا رفت و قراضه خرد شده ۲۷۰ تا ۲۸۵ یورو و قراضه سنگین ۲۳۰ تا ۲۴۰ یورو می‌باشد. انتظار می‌رود با رسیدن زمستان و برای تامین نیاز تعطیلات، تقاضا بالا برود. قراضه آ۳ سی آی اس ۳۸۵ دلار سی اف آر ترکیه معامله شده نسبت به معاملات هفته قبل تا ۷ دلار رشد داشته، چون انتظار می‌رود با کاهش خرید ترکیه از آمریکا و اروپا خرید از دریای سیاه افزایش یابد.

در ژاپن قیمت نهایی مزایده قراضه سنگین کلاس ۲ نسبت به مزایده ماه قبل ۲۲ دلار رشد داشت به ۳۶۱ تا ۳۶۹ دلار کنار کشتی رسید. توکیو استیل قیمت خرید را ۱۲ تا ۱۹ دلار بالا برد به ۳۶۴ دلار رساند. کره‌ای‌ها قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن را ۳۵۵ تا ۳۵۶ دلار فوب خریدند و قیمت پیشنهادی ۳۵۸ دلار است. در خاور دور قراضه سنگین ۲۰-۸۰ آمریکا ۴۱۰ دلار سی‌انداف تایوان خریداری شده که نسبت به خرید‌های قبلی ۵ دلار رشد داشته است. در چین افزایش قیمت فولاد به ویژه میلگرد قیمت قراضه را بالا برد و کارخانه‌ها قیمت خرید از بازار داخلی را ۹ تا ۱۴ دلار افزایش دادند.

پیش‌بینی نرخ سنگ‌آهن در آینده

محدودیت عرضه هند و افزایش خرید فولادسازان چینی به علت پیش‌بینی بهبود تقاضای فولاد در آینده، این هفته نیز قیمت سنگ آهن را بالا برد. به طوری که بعید نیست تا چند روز آینده قیمت سنگ‌آهن به ۱۷۰ دلار هم برسد. در بورس سنگاپور قیمت‌ها ۱۳ تا ۱۵ دلار رشد داشته، قرارداد نوامبر و دسامبر ۱۶۴ دلار و قراردادهای فصل اول ۲۰۱۱ بالای ۱۶۰ دلار ثبت شد. قیمت پیشنهادی خلوص ۵/۶۳ درصد هند تا روز چهارشنبه ۱۶۷ دلار سی اند اف چین ثبت شده که ۷ تا ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشته است. رشد قیمت در هند تنها به دلیل بارش‌های شدید بوده و با بهبود شرایط جوی قیمت‌ها تصحیح خواهد شد. این در حالی است که واردات سنگ آهن به چین در اکتبرهم نزولی بوده و ۱/۱۳ درصد افت داشت و در کل ۱۰ ماه نخست سال، چین ۵۰۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن سنگ‌آهن وارد نموده که ۲/۲ درصد نسبت به سال قبل افت داشته است. موجودی بنادر چین این هفته در حدود ۶۸ میلیون تن ثابت بود و انتظار می‌رود با نزدیک شدن زمستان بالاتر برود.