معاملات آهن، زیر ذره بین

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: طی معاملات روز گذشته در بورس کالا و در جریان عرضه محصولات ۶ شرکت‌،قیمت میلگرد بر روی ۷۷۰ تومان ثابت ماند و قیمت تیرآهن‌های عرضه شده نیز با میانگین نرخ‌های قبلی معامله شد. اگرچه فولادسازان بخش خصوصی هفته قبل رضایتی از کاهش قیمت از ۷۸۰ به ۷۷۰ تومان که بورس اعلام کرده بود‌، نداشتند؛ اما با توجه به شرایط فعلی بازار‌، به نظر می‌رسد چاره‌ای جز فروش با‌ این قیمت برای عرضه‌کننده‌ها وجود ندارد؛ چرا که از یکسو واردات قابل توجهی در ۲ هفته اخیر صورت گرفته که با توجه به فوری بودن نحوه تحویل‌این کالاها که نهایتا ۱۵ تا ۲۰ روز زمان می‌برد‌، در مقایسه با محصولات عرضه شده از سوی فولادسازان خصوصی که سلف ۳ ماهه است‌، خرید‌این کالاهای وارداتی توجیه بیشتری برای خریداران دارد و از سوی دیگر نظارت‌هایی که به لحاظ قیمتی و به خصوص بازرسی انبارها که به تجار و بنکداران گوشزد شده‌، تا حدودی بر تناژ تقاضای خریداران بورس تاثیرگذار بوده است. به طوری که گفته می‌شود خریداران با دقت بیشتری اقدام به خرید کالا می‌کنند تا مشکلی از ‌این بابت برایشان ‌ایجاد نشود. ‌این امر باعث شد تا عرضه‌هایی هم که آخرین فروششان در بورس ۷۸۰ تومان بوده با قیمت ۷۷۰ بر روی تابلو بیایند.

از‌ این رو به گفته کارگزاران بورس بخش عمده خریدهای دیروز به شکل معاملات از قبل تعیین شده و ظاهر مچینگ داشتند و از تقاضای خریداران و تجاری که حضور مستمر در تالار دارند، خبری نبود که‌ این امر باعث شد تا خریدها به آرامی ‌و به دور از هیجان‌های معمول بورس انجام شود؛ البته برخی نیز معتقدند آنچه باعث شده تا در آستانه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها‌، تجار به جای خرید بیشتر‌، با آرامش بیشتری خرید کنند و تقاضا به نسبت انتظارات کمتر باشد ‌این است که انتظار کاهش قیمتی در بازار‌ ایجاد شده که علل ‌این انتظار نیز موجودی کالا در بنادر و برخوردهای جدی با قیمت‌های بالا در بازارهای کالایی عنوان می‌شود؛ البته ‌این به معنای ‌این نیست که رشد قیمت‌ها در‌ آینده بلند مدت بازار نیز انجام نمی‌شود.

البته برخی از معامله‌گران نیز ‌این کاهش تقاضا را به عرضه‌های فولادسازان متعدد و متنوع شدن عرضه‌کننده‌های بورس نسبت می‌دهند که باعث شده تا خرید با نرخ ۷۷۰ تومانی میلگرد سلف که از سوی بسیاری از فعالان بازار‌، قیمت منطقی و خوبی محسوب می‌شود با استقبال کمتری از حد انتظار‌، روبه‌رو شود.

از ‌این‌رو برخی از کارگزاران معتقدند برای جلب توجه خریداران در بورس کالا بهتر است فولادسازان خصوصی نیز همانند ذوب‌آهن سلف یک ماهه کالای خود را عرضه کنند؛ علاوه بر‌اینکه از نظر بسیاری از آنها استفاده از اهرم‌های کنترل بازار از جمله تعرفه و ورادات نتایج بهتر و منطقی‌تری در مقایسه با نظارت بر انبارها دارد که نهادهای نظارتی می‌توانند برای جلوگیری از نوسان غیرمنطقی قیمت‌ها استفاده کنند؛ اما در همین حال برخی از معامله گران نیز در خصوص یکسان‌سازی قیمت‌ها در بورس ‌ایراداتی را مطرح می‌کنند؛ از جمله ‌اینکه از نظر آنها با توجه به تفاوت قیمتی که شمش مورد استفاده فولادسازان با یکدیگر دارد و همچنین تفاوت هزینه حمل و نقل مواد اولیه و محصول نهایی در کارخانه‌های مختلف‌، یکسان‌سازی نرخ‌ها برای همه شرکت‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد. به گفته کارگزاران، همین موضوع باعث شده تا خریداران در مورد برخی از عرضه‌ها انگیزه کمتری برای ثبت قیمت داشته باشند؛ چرا که هزینه انتقال کالاهای کارخانه‌ها با یکدیگر متفاوت است و خریداران از ‌این موضوع اطلاع دارند.

تمامی ‌این موارد باعث شده تا درخواست خریدها دیروز در اغلب موارد از حجم عرضه‌های انجام شده کمتر باشد.

فروش ۶ هزارو ۱۸۰ تن کالا در بورس

طی معاملات روز گذشته در بورس کالا سبد میلگرد A۳، ۱۰ تا ۲۵ مجتمع فولاد کویر با نرخ ۷۷۰ تومان،۳ هزارو ۹۶۰ تن عرضه شده که از‌ این حجم کالا ۱۷۶۰ تن معامله شد. زمان تحویل ‌این کالا ۳۰ بهمن ماه بود. سبد میلگرد A۲ ا،۱۰ تا ۲۰ فولاد سیادن روز گذشته ۵ هزارو ۲۸۰ تن عرضه شد که با قیمت ۷۷۰ تومان ۱۱۰۰ تن از آن معامله شد. زمان تحویل‌ این کالا ۳۰ بهمن ماه بود. سبد میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد یزد نیز دیروز با قیمت ۷۷۰ تومان ۷ هزارو ۲۰۰ تن عرضه شد که از ‌این حجم کالا ۱۱۰۰ تن معامله شد.

زمان تحویل ‌این کالا ۳۰ بهمن ماه بود. سبد تیرآهن سنگین مخلوط ذوب آهن با قیمت ۸۴۰ تومان ۲ هزار تن و سبد تیرآهن سبک‌ این شرکت نیز ۷۱۰ تومان ۲۲۰ تن معامله شد که به ترتیب تحویل‌این کالاها سلف ۳۰ آذر و نقدی ۱۰ مهر ماه بود سبد میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان که با قیمت ۷۷۰ تومان و تحویل ۳۰ بهمن عرضه شده بود و همچنین سبد میلگرد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز که با قیمت ۷۶۰ تومان برای سلف ۳۰ آذرماه عرضه شده بود، در معاملات دیروز بورس کالا معامله نشد. میلگرد A۲، ۱۲ فولاد کرمان نیز با قیمت ۷۷۰ تومان عرضه شده بود که معامله‌ای بر روی آن صورت نگرفت. قابل ذکر است در زمان مچینگ ۱۱ هزار تن سبد تیرآهن مخلوط ۸۴۰ تومانی ذوب‌آهن، ۸۸۰ تن میلگرد فولاد کویر، ۲ هزارو ۶۴۰ تن میلگرد سیادن و ۷۰۰ تن میلگرد فولاد یزد

تا ساعت ۱۴ معامله شد.