محمدحسین بابالو

شرایط کلی بازارهای جهانی پیچیده اما قیمت‌ها به آرامی در حال افزایش است. این شرایط که در خصوص فلزات پایه به خوبی خودنمایی می‌کند، ادامه روند صعودی قیمتی آنها را البته با چند استثنا نوید می‌دهد. اقتصاد جهانی هم‌اکنون روزهای مبهم و سرنوشت‌سازی را سپری می‌کند. این شرایط خاص و بحرانی سریعا به بازارها تزریق شده است. در این بین بازار سرمایه، بازارهای پولی و اوراق قرضه، بازارهای طلا و فلزات قیمتی، بازارهای آتی کالاها و فلزات و نهایتا بازارهای واقعی و معاملات فیزیکی را در بر گرفته است. به جرات می‌توان گفت کسی نمی‌داند در آینده چه رخ خواهد داد. با توجه به کمک‌های دولتی و تزریق پول به اقتصاد و افزایش شدید پایه پولی غالب ارزهای معتبر جهانی در کنار ماه‌ها رکود و آغاز به‌کار مجدد فعالیت‌های اقتصادی هم‌اکنون شاهد افزایش قیمت‌ها و تورمی جهانی هستیم.

نکته دیگر رقابت شدید دولت‌ها در بهبود شرایط کسب‌وکار داخلی، افزایش صادرات و کاهش واردات همچنین کاهش ارزش پول ملی کشور متبوع خود است. این فرآیند که به رقابت و جنگ ارزها معروف شده است نیز به خودی خود در کاهش ارزش پول و افزایش قیمت‌ها موثر خواهد بود. این روند؛ یعنی کاهش قدرت خرید به تضعیف سرمایه اغلب صاحبان سرمایه در جهان چه خرد و چه کلان منتهی می‌شود؛ بنابراین سعی در مقابله با این شرایط خواهند کرد. تاکنون بازار طلا امن‌ترین و جذاب‌ترین بازار بوده است و افزایش شدید و تاریخی آن نیز دلایل ذکر شده را دارد، اما هم‌اکنون و سطوح بسیار بالای قیمتی، این تردید را در ذهن ایجاد می‌کند که شرایط حبابی آن ممکن است به سرعت نابود شود.

با رونق گرفتن اقتصاد، هم‌اکنون تقاضا برای غالب مواد اولیه افزایش یافته و با افزایش قیمت نفت هزینه تولید و حمل و نقل در مسیر صعودی قرار گرفته است. با توجه به آغاز فصل‌های سرد سال و افزایش فعالیت واحدهای تولیدی و به اتمام رسیدن مراحل تعمیر و نگهداری کارخانجات و افزایش مصرف در اقصی نقاط جهان و پایان یافتن تعطیلات در اروپا و آسیا، می‌توان به افزایش شدید مصرف مواد اولیه با نظر مثبت نگریست. نکته دیگر آنکه با توجه به تغییرات آب و هوایی در سال‌های جاری و همچنین فصول سرد، احتمال افزایش مشکلات اقلیمی و متوقف ماندن استخراج و حمل‌ونقل و نهایتا کاهش حجم تولید، کاهش موجودی انبارها و نتیجتا افزایش هزینه تولید پیش‌بینی می‌شود.هم‌اکنون سرمایه‌گذاران نیز به بازار فلزات پایه روی خوش نشان می‌دهند.

نکته دیگر آنکه هم اکنون مثل گذشته موجودی انبارها نشان دهنده درصد وفور یا کمیابی کالاها و بالاخص فلزات پایه نیست. این عدد نشان‌دهنده درصد و حجم معاملات فیزیکی و نقل و انتقال واقعی کالاها است که تاثیر بسزایی بر بازار دارد، اما بسیاری از موجودی‌ها در گذشته معامله شده و هم‌اکنون اسناد آن در حال رد و بدل شدن است که به آن سفته‌بازی (Speculation) می‌گویند. این مبادلات الکترونیکی یا کاغذی یا به‌صورت آتی صورت می‌گیرد یا کالاهای موجود را مبادله می‌کنند. هزینه انبارداری نیز به نسبت سود این معاملات بالاخص در خصوص انواع گران‌قیمت تر فلزات پایه نیز چندان تاثیری ندارد. در گذشته غالبا در خصوص نفت این شکل معاملات رایج بود که پس از آن ارز و هم‌اکنون به فلزات و گاهی نیز فولاد تسری یافته است. در خصوص مس و آلومینیوم و بالاخص قلع موجودی انبارها در حال کاهش است و قیمت‌ها در مسیر صعود ولی در مورد نیکل یا روی موجودی‌ها به نسبت بالا یا رو به افزایش است، اما باز قیمت‌ها در مسیری با برآیندی صعودی در حال حرکت است. این موارد همگی از احتمال افزایش قیمت‌ها حکایت می‌کند.

آلومینیوم

این فلز پس از اوج قیمت در ۵ ماه گذشته مجددا در جهت صعود قرار گرفته و به افزایش خود ادامه می‌دهد. موجودی انبارها نیز در یکسال گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. با توجه به شرایط کلی و روند افزایش مصرف آن، افزایش قیمت و کاهش بیشتر موجودی انبارها طبیعی خواهد بود. رسیدن به قیمت‌های بیش از ۲۵۰۰ دلار به فرض ادامه روند فعلی پیش‌بینی می‌شود. اقدامات دولت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ و قیمت حامل‌های انرژی نیز در این امر موثر خواهد بود.

مس

این فلز شرایط خاص و حساسی دارد. توجه و جذابیت همچنین نوسانات این فلز به نسبت دیگر فلزات، آن‌را به فلزی سرنوشت ساز تبدیل نموده است. هم‌اکنون موجودی انبارها در حال کاهش شدید بوده، اما تاکنون به سطوح ۱ یا ۳ یا ۵ سال گذشته نرسیده است. در صورت ادامه این روند و کاهش بیشتر موجودی انبارها رسیدن به سطوح ۸۴۰۰ تا حداکثر ۸۵۰۰ دلار محتمل، اما در صورت کاهش موجودی انبارها به نسبت یکسال گذشته رسیدن به ۸۵۰۰ دلار و گذشتن از آن منطقی خواهد بود. با توجه به انرژی‌بر بودن تولید مس در صورت افزایش قیمت نفت به بیش از ۸۵ دلار و ثبات آن نیز افزایش قیمت‌ها در این سطح پیش‌بینی می‌شود. هنوز برای تثبیت قیمت‌ها در سطوح بالای ۸۶۰۰ دلار یا رکورد تاریخی آن زمان زیادی لازم است.

سرب

در بین فلزات پایه سرب یکی از بدترین شرایط را دارد. موجودی انبارها در حال افزایش، کاربرد و مصرف آن نیز در حال کاهش است. حداکثر حرکت این فلز بین ۲۳۵۰ تا ۲۴۰۰ دلار در هر تن خواهد بود. تثبیت در نرخ‌های کمتر از ۲۳۵۰ دلار منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

نیکل

این فلز که به فلز شیطانی معروف است دارای تغییر قیمت‌های شیطانی نیز می‌باشد. نوسانی بین ۸۰۰۰ تا ۵۴۰۰۰ دلار در طول ۵ سال. هم‌اکنون موجودی انبارهای این کالا در سطوح یکسال پیش است، اما چند ماهی است که در مسیر افزایش قرار دارد. به موازات این روند افزایشی، قیمت این فلز نیز در مسیر آرام صعود قرار داشته است. سطوح فعلی بالاترین سطوح در ۶۰ روز پیش بوده و با توجه به شرایط کلی بازار این فلز، ادامه روند صعودی البته بسیار آرام پیش‌بینی می‌شود. با توجه به وجود تجربه بالای ۲۷۰۰۰ دلار در هر تن برای یکسال گذشته آن هم در موجودی انبارهای بالاتر از شرایط فعلی رسیدن به سطوح بالاتر از ۲۵۰۰۰ دلار در هر تن منطقی خواهد بود. این در حالی است که در روزهای آتی مجددا قیمت نیکل کاهش خواهد یافت. در ذات این فلز تثبیت قیمت مفهومی نداشته و همیشه در نوسان است.

قلع

عجیب‌ترین حرکت را در چند ماه گذشته قلع به خود اختصاص داده است. هم‌اکنون بالاترین سطوح قیمتی را در ۵ سال گذشته برای این فلز شاهد هستیم. علت اصلی این امر کاهش شدید حجم موجودی انبارها است. در روزهای گذشته شاهد قیمت ۲۶۳۹۵.۰۰ دلار در هر تن برای این فلز بودیم که به معنای واقعی یک رکورد معنی دار به حساب می‌آید. موجودی این فلز هم‌اکنون در ۳ سال گذشته پایین‌ترین میزان نبوده، اما تاثیرات بسیار زیادی داشته است. با توجه به روند کاهشی موجودی انبارها احتمال تثبیت قیمت‌ها در کوتاه‌مدت در سطوح بالای ۲۴۰۰۰ دلار محتمل بوده و ادامه روند کاهشی موجودی انبارها می‌تواند قیمت‌های بالاتری را به ارمغان بیاورد. فعالیت بر این فلز هم‌اکنون بیش از یک تجارت، یک قمار محسوب می‌گردد که البته خالی از سود نیز نخواهد بود.

روی

فلز روی شرایط خاص و مبهمی را پشت سر می‌گذراند. موجودی انبارها بسیار بالا است. شرایط کلی آن از اصول اقتصادی فلزات تبعیت نمی‌کند. تولیدکنندگان آن متنوع و انسجام لازم را ندارند. موجودی انبارها نیز به نسبت ۵ سال گذشته در بالاترین سطح است. شرایط کلی قیمتی این کالا نیز صعودی است اما با سقف ۲۴۰۰ دلار نوسان خواهد نمود.