عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی حریف تقاضای بازار نشد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معامله سودکاستیک روز گذشته به رغم صحبت‌های جمشید محمدی، مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در خصوص افزایش تناژ این کالا با رقابت و سپس رشد قیمت روبه‌رو شد. روز سه‌شنبه جمشید محمدی به کارگزاران و مصرف‌کنندگان سودکاستیک گفت که عرضه این کالا روز چهارشنبه و به تبع آن در روزهای دیگر آنچنان افزایش خواهد یافت که با آن دوش بگیرید. در این روز بیشتر کارگزاران و مصرف‌کنندگان این موضوع را در رینگ پتروشیمی یادآوری کرده و خواستار افزایش عرضه سودکاستیک شدند، اما عرضه این کالا به‌رغم رشد تقاضا در این روز تغییری نیافت.

در این روز ۴ هزارتن سودکاستیک بندرامام عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۷ تومان رشد قیمت یافت و با نرخ ۲۰۴ تومان در رقابت توسط کارگزاران خریداری شد.

بیشتر فعالان بازار پتروشیمی در این روز برگشت نرخ‌ها در بازار را یادآوری کرده و از عدم امنیت در بازار داخلی خبر دادند.

این در حالی است که روز سه شنبه با ورود مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیرعامل بازرگانی پتروشیمی و با افزایش تناژها، نرخ محصولات پلیمری با کاهش روبه‌رو شد. بیشتر فعالان بورس این موضوع را به ضرر بازار داخلی عنوان کرده و گفتند: در ساعات کوتاهی نرخ‌ها کاهش یافت، اما خریدهای کلان بازار که انجام شد، دوباره قیمت‌ها برگشت و به این ترتیب فقط عده‌ای توانستند سودهای کلانی به جیب بزنند.به گفته فعالان اقتصادی، تنها می‌توان با کار کارشناسی و مطالعه روی وضعیت بازار، حوزه پتروشیمی‌ها را کنترل و تنظیم کرد.

اگرچه مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در روز سه‌شنبه از ورود کالاهای پتروشیمی اروند نیز سخن به میان آورد و رشد تناژها را در روزهای آینده یادآور شد، اما آگاهان بازار می‌گویند: از یک سال پیش تاکنون از راه‌اندازی پتروشیمی اروند سخن گفته می‌شود، اما در حال حاضر هنوز دستگاه‌های پتروشیمی اروند آماده تولید محصول نیستند.

به گفته فعالان اقتصادی، قرار بود که پتروشیمی اروند خوراک موردنیاز برخی پتروشیمی‌هایی که پی وی سی تولید می‌کنند را تامین کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

افزایش عرضه LAB در اثر اصرار فراوان کارگزاران

در این روز همچنین برای عرضه یک هزارتنی LAB، یک هزار و ۹۰۰ تن تقاضا روی تابلوی خرید بورس کالا ثبت شد.

به گفته فعالان بورس، با اصرارهای فراوان کارگزاران در این روز و یادآوری سخنان بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمشید محمدی، مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی، میزان عرضه این کالا تا یک هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافت. این کالا در این روز با نرخ یک هزار و ۵۲۳ تومان خریداری شد که به گفته بسیاری از فعالان بازار نرخ بالایی برای این کالا محسوب می‌شود.

آگاهان بازار می‌گویند: در حال حاضر الکیل بنزن خطی صنایع شیمیایی اصفهان که در بورس عرضه نمی شود با نرخ یک هزار و ۵۸۰ تومان معامله می‌شود که به لحاظ کیفیت و کرایه حمل بسیار بهتر از LAB پتروشیمی بیستون است.

در این روز نرخ ارتوزایلین، کربنات سدیم سنگین و اسید سولفوریک نسبت به هفته گذشته به ترتیب با رشد ۱۰۲، ۳۴ و ۶ تومانی روبه‌رو شد. ارتوزایلین رکوردشکن افزایش نرخ‌ها در این روز بود.

محدودیت برای خرید متانول

در این روز برای خرید متانول محدودیت‌هایی ایجاد شد. خرید حداکثر یک هزارتن متانول توسط هر کارگزاری سبب شد تا تنش‌هایی در رینگ پتروشیمی ایجاد شود.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته در مراسم بازرگانی پتروشیمی از ایران به عنوان اولین صادرکننده متانول به کشور چین نام برده شد و در حال حاضر نیز فعالان بورس با یادآوری این موضوع، خواستار افزایش عرضه این کالا هستند. در این روز کریستال ملامین نیز نسبت به هفته گذشته با رشد ۱۲۳ تومانی روبه رو شد و با نرخ یک هزار و ۵۲۷ تومان خریداری شد.