تثبیت قیمت‌آهن در بورس‌، به ضرر یا نفع بازار؟

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: طی معاملات روز گذشته در بورس کالا در غیاب عرضه‌های ذوب‌آهن، سبدهای میلگرد با نظارت دوباره بورس، با نرخ ۷۸۰ تومان معامله شد و تنها سبد میلگرد مخلوط عرضه شده نیز با نرخ ۷۵۰ تومان به فروش رسید‌. بر اساس این گزارش دیروز سبد میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با قیمت ۷۸۰ تومان در حجم ۱۳ هزارو ۲۰۰ تن عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ عرضه شده معامله شد‌.

سبد میلگرد A۳ا، ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی نیز در این روز با قیمت ۷۸۰ تومان ۱۱ هزارتن عرضه شد که ۵ هزارو ۶۱۰ تن از این کالا معامله شد‌.

سبد میلگرد A۳ا، ۱۴ تا ۲۵ فولاد کویر نیز با نرخ ۷۸۰ تومان ۲۶ هزارو ۸۴۰ تن عرضه شد که کل این کالا با نرخ عرضه شده فروش رفت.

سبد میلگرد و تیرآهن مجتمع فولاد بناب دیروز با نرخ ۷۵۰ تومان ۵ هزارو ۹۴۰ تن عرضه شد که ۷ هزارو ۵۰۰ تن معامله شد‌.

میلگرد ۱۲اA۲- فولاد کرمان با نرخ ۷۸۰ تومان ۲ هزارو ۲۲۰ تن عرضه شد که ۲۲۰ تن فروش رفت.

تثبیت قیمت‌ها به هر قیمت صحیح نیست

اگرچه تثبیت نرخ‌ها در بورس باعث شده تا تجار در چرخه خرید و فروش باقی بمانند و با تبدیل کالاهایی که پیش تر با نرخ ۷۸۰ تومان خریده بودند مجددا با نقدینگی خود وارد بازار شوند، اما با توجه به اینکه تثبیت قیمت‌ها شرایط ثبت نرخ‌های واقعی را از بازار گرفته‌، از نظر بسیاری از فعالان بازار مورد انتقاد قرار گرفته است‌.

به عقیده فعالان بازار در حال حاضر نگرانی از این نیست که کالاها پایین‌تر از آنچه که ارزش دارند فروش می‌روند بلکه حتی در مواردی باز نبودن بازار باعث می‌شود تا برخی از سبدهای عرضه شده به لحاظ نوع ترکیباتی که دارند، بالاتر از ارزششان

معامله شوند‌.

علاوه بر اینکه در حال حاضر همه شرکت‌ها به یک اندازه از سوبسیدهای دولتی استفاده نمی‌کنند از این رو هزینه تولید در همه کارخانه‌ها به یک اندازه نیست؛ از این رو منطقی نیست که همه شرکت‌ها با یک نرخ محصول خود را در بورس عرضه کنند و این امر تنها به نفع یک تعداد عرضه‌کننده و به ضرر برخی دیگر شده و اجحاف می‌شود‌.

در همین حال گفته می‌شود یکی دو شرکت نیز به دلیل اینکه درخواست عرضه با نرخ بالاتر را دارند و بورس مانع می‌شود، فعلا از عرضه کالاهایشان منصرف شده و عرضه کالاهایشان را به تعویق انداخته اند‌.

اگرچه نگرانی از تاثیرگذاری طرح هدفمندسازی بر بازار و کاهش حجم کالاهای وارداتی‌، علت عمده پافشاری بر تثبیت نرخ‌ها در بورس محسوب می‌شود، اما برخی از تجار عقیده دارند با توجه به شرایط بازار و اینکه در حال ورود به فصل سرما هستیم، به مرور زمان مصرف کمتری را شاهد خواهیم بود و اگر رشد تقاضایی هم برای ماه‌های آینده ایجاد شود برای سلف ماه‌های پایانی است؛ چرا که تجار بیشتر به فکر مصرف سال آینده و اینکه تولیدات داخلی با توجه به کاهش واردات کفاف تقاضا را می‌دهد یا نه‌، هستند‌.

دیروز سبد میلگرد گروه ملی در زمان مچینگ در بورس کالا با نرخ ۷۸۰ تومان، به میزان ۱۷۶۰ تن معامله شد‌.