عملکرد و برنامه‌های شرکت بورس کالای ایران

پذیرش ۱۸ کالای جدید در بورس کالا از جمله شیر، مرغ، نفت کوره و نفت خام گروه بورس کالا- روز گذشته با گذشت ۶ ماه از سال جاری، نخستین نشست مطبوعاتی سیدعلی‌اکبر هاشمیان مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در ساختمان جدید بورس کالا با حضور رسانه‌ها برگزار شد. هاشمیان که ضمن تشریح عملکرد و برنامه‌های بورس کالای ایران همچنین از رشد مبادلات آتی گفت و با اعلام رشد

۶۰۰ درصدی مبادلات آتی در بورس کالا ارزش مبادلات آتی را نیز از ابتدا تا پایان شهریور ماه سال جاری ۳هزار و ۷۵۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۱۶۸ ریال عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران همچنین از رشد ۱۳ درصدی حجم و ۳۲ درصدی ارزش معاملات در تالار بورس کالا به رغم شرایط رکود در بازار امسال خبر داد.

وی با اشاره به پذیرش سیمان پس از ۳ سال وقفه در بورس کالا گفت: در حال حاضر ۷ شرکت سیمانی در بورس پذیرش شده‌اند که از این تعداد ۳ شرکت عرضه محصولات خود را آغاز کرده‌اند، ضمن آنکه ۶ شرکت نیز مدارک خود را ارائه داده‌اند که فرآیند پذیرش آنها در حال انجام است.

به گفته‌هاشمیان، سیمان هم‌اکنون در کشور از یک پتانسیل ۶۰ میلیون تنی‌ برخوردار است و به ۱۲۰ میلیون تن نیز می‌رسد و ما امیدواریم به تدریج این ظرفیت وارد بورس کالا شود.

وی در ادامه به پذیرش شیر و مرغ در بورس کالا اشاره کرد و گفت: به زودی شیر و انواع محصولات لبنی در بورس کالا قیمت خواهد خورد و با بسته‌بندی مرغ و بوجود آمدن شرایط استاندارد‌سازی مرغ نیز وارد بورس کالا خواهد شد. همچنین پذیرش نفت کوره در بورس کالا نیز در حال انجام است، همچنین اعلام آمادگی کرده ایم که در ۶ ماه دوم سال جاری بتوانیم مراحل پذیرش نفت خام را نیز انجام داده و به این ترتیب این کالا نیز در بورس عرضه شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین از برنامه پذیرش ۱۸ کالای جدید در بورس کالا خبر داد و افزود: نفت کوره، وکیوم باتوم، لوله و پروفیل، سیمان و میلگرد تولیدی چند شرکت خصوصی جدید از مهم‌ترین کالاهایی هستند که هم‌اکنون در دستور کار پذیرش بورس قرار دارند.

کاهش تضمین‌ها راهکاری برای جذب بخش خصوصی

هاشمیان با اشاره به کاهش تضمین‌های سنگین گذشته برای شرکت‌های خصوصی گفت: طی مذاکراتی که با مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد بندر انزلی انجام داده‌ایم، در خصوص استفاده از انبارهای این مناطق برای جایگزینی تضمین‌ها در بورس کالا توافقات خوبی حاصل شده است.

وی افزود: چنانچه این انبارها در اختیار بورس قرار بگیرد، نیازی به اخذ تضمین از شرکت‌ها را نخواهیم داشت و مانند بسیاری از بورس‌های کالا در جهان، کالاهای عرضه‌کنندگان در انبار تحت کلید بورس قرار می‌گیرد.

وی همچنین از معافیت‌های مالیاتی به عنوان یکی دیگر از ابزارهای تشویق و حمایت از معامله‌گران بخش خصوصی فعال در بورس کالا نام برد که در اواخر سال گذشته در چارچوب یک قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی‌رسید.

کنترل قیمت‌های حبابی در بورس

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به کنترل قیمت‌های محصولات فولادی در بورس کالا گفت: بورس توانست ماه پیش رشد حبابی قیمت‌های فولادی را کنترل کند، این در حالی بود که قیمت‌های جهانی در سال جاری فقط ۵ درصد رشد داشت.

وی در ادامه گفت: یکی از تفاوت‌های بورس‌های کالا با بورس‌های اوراق بهادار شناسایی مرز حباب قیمت است، یعنی در هر لحظه می‌توان قیمت واقعی فولاد، آلومینیوم و سایر کالاهای قابل معامله را در بورس تعیین کرد. در حالی که بورس اوراق بهادار از این چنین مزیتی برخوردار نیست.

به همین دلیل زمانی که قیمت‌های داخلی به طور بی‌رویه‌ای بالا رفت، بورس کالا با همفکری وزارت صنایع و معادن، وزارت بازرگانی و سازمان بورس و اوراق بهادار جلوی حبابی شدن قیمت‌ها را گرفت و سقف قیمت ۷۸۰ تومان را برای معاملات نقدی فولاد

تعیین کرد.

هاشمیان با اشاره به اینکه مرز حباب تعیین شده در بورس به معنای قیمت‌گذاری دستوری نیست، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد جهانی در شرایط رکودی به سر می‌برد، قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده است و اگر قیمت‌های داخلی بخواهد به طور غیرمنطقی بالا برود، طبیعی است که جلوی آن را خواهیم گرفت.

وی همچنین از تعادل در بازار پتروشیمی‌ خبر داد و گفت: به دلیل اینکه نظام توزیع در بازار کشاورزی و پتروشیمی‌همواره دولتی بوده شبکه توزیع خصوصی در این بازار شکل نگرفته، لذا مشکلاتی وجود دارد و زمان می‌برد تا بازار این محصولات نیز به تعادل برسد.

ممنوعیت خرید توسط افراد حقیقی

هاشمیان همچنین در خصوص ممنوعیت خرید توسط افراد حقیقی در بورس کالا که اخیرا از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده است، گفت: براساس توافق صورت گرفته محصولات سیمانی و کشاورزی تا پایان امسال از این دستورالعمل مستثنی شده‌اند، اما این تصمیم با توجه به شرایط کنونی کشور، در آستانه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و تحریم‌ها علیه دولت صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: به هر حال شرایط فعلی کشور سبب شده تا چنین سیاستی در پیش گرفته شود، ولی بعد از عبور از این شرایط، بورس کالای ایران هم مانند سایر بورس‌های جهان به سمت توسعه فعالیت شخصیت‌های حقیقی خواهد رفت و ما هم مایل به ایجاد چنین محدودیت‌هایی نیستیم.

سیدعلی اکبر‌هاشمیان همچنین از فعالیت ۶۳ کارگزار خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۳ کارگزار در بورس کالا در حال فعالیت هستند و ۱۷۹ شرکت داخلی و خارجی در بورس کالا پذیرش شده است.

بورس کالا on line و شبانه‌روزی می‌شود

مدیر عامل بورس کالا از شبانه روزی شدن مبادلات به صورت الکترونیکی خبر داد و اظهار داشت: در صورتی که بانک‌ها با ما تعامل خوبی داشته باشند و محدودیت زمان در تسویه وجوه از بین برود، این بورس می‌تواند مبادلات را به صورت الکترونیکی در تمام ساعات شبانه روز انجام دهد. البته در حال حاضر از سیستم ساتنا استفاده می‌کنیم که اگر بانک مرکزی سیستم پایا را در اختیارمان قرار دهد، امکانات بیشتری می‌توانیم در اختیار فعالان بورس قرار دهیم.