تغییرات محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی در بازار آسیا - ۲۳ شهریور ۸۹

طی مبادلات هفته گذشته وضعیت بازار محصولات پتروشیمی در بازار آسیا از سوی کارگزاری سی‌ولکس کالا مورد بررسی قرار گرفته است که این تغییرات به‌شرح ذیل است: نفتا: قیمت نفتا در بازار آسیا در هفته مورد بررسی، به علت تقویت قیمت نفت، از روند صعودی برخوردار بوده است، قیمت معاملاتی نفتا در تاریخ ۶/۹/۲۰۱۰ برای تحویل در ماه اکتبر، حدود ۶۸۰ دلار/تن، سی اف آر ژاپن، گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۲۲ دلار/تن افزایش نشان می‌دهد.

اتیلن: قیمت اتیلن در بازار آسیا، تحت تاثیر رشد تقاضا برای تحویل فوری و محدودیت عرضه در بازار اسپات، در هفته مورد بررسی بالغ بر ۱۰ دلار/تن

افزایش یافت و به سطح ۹۸۰ دلار/تن، سی اف آر شمال شرق آسیا رسید. فعالان بازار بر این عقیده‌اند که در هفته‌های پیش رو میزان عرضه از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه، به ویژه ایران افزایش خواهد یافت.

پروپیلن: قیمت پروپیلن نیز در بازار آسیا، به علت محدودیت عرضه ناشی از توقف‌های غیرمنتظره تولید در برخی از تولیدکنندگان، در هفته مورد بررسی به سطح ۱۲۰۰ دلار/تن، فوب کره‌جنوبی رسید که نسبت به هفته گذشته حدود ۵ دلار/تن رشد نشان می‌دهد.

پلی اتیلن سنگین و سبک: با توجه به رشد قیمت اتیلن، قیمت پلی‌اتیلن سنگین در تاریخ ۶/۹/۲۰۱۰ در بازار آسیا ، به ۱۱۸۰ دلار/تن، سی اف آر چین رسید که نسبت به هفته قبل حدود ۱۰ دلار/تن رشد داشته است. قیمت پلی اتیلن سبک در سطح ۱۳۶۵ دلار/تن رسید که در مقایسه با هفته قبل حدود ۳۰ دلار/تن افزایش نشان می‌دهد. محدودیت دسترسی در بازار اسپات و رشد قیمت داده‌های تولید علت این رشد ذکر شده است. پیشنهادهای جدید قیمت بر مبنای سی اف آر چین در حدود ۱۵۱۰ دلار/تن بالاتر از قیمت‌های معامله شده گزارش شده است.

پلی پروپیلن: قیمت پلی‌پروپیلن درآسیا در تاریخ ۶/۹/۲۰۱۰ معادل ۱۲۸۵ دلار/تن، سی اف آر چین اعلام شده که نسبت به هفته قبل حدود ۲۰ دلار/تن افزایش داشته است. رشد تقاضای چین از علل اصلی این افزایش بوده است. پیشنهادهای جدید قیمت از سوی فروشندگان کره‌جنوبی معادل ۱۳۴۰ دلار/تن و از سوی فروشندگان تایوانی بالغ بر ۱۳۰۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر چین، اعلام شده است.

پلی استایرن: قیمت پلی استایرن در هفته مورد بررسی معادل ۱۲۴۵ دلار/تن اعلام شده است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. در حال حاضر تقاضای خریداران کاهش یافته و انتظار کاهش قیمت وجود دارد.

ABS : این محصول در بازار آسیا در تاریخ ۶/۹/۲۰۱۰ معادل ۱۹۴۰ دلار/تن، سی اف آر چین معامله شد که نسبت به هفته قبل، تغییر نداشته است. خرید از سوی چینی‌ها ضعیف گزارش شده است. قیمت پیشنهادی فروشندگان معادل ۱۹۷۵ دلار/تن، سی اف آر چین اعلام شده است.

استایرن منومر: قیمت استایرن منومر در آسیا به سطح ۱۱۱۰ دلار/تن رسید که نسبت به هفته قبل حدود ۵ دلار/تن کاهش داشته است. قیمت بنزن نیز با حدود ۵ دلار/تن کاهش به سطح ۸۵۰ دلار/تن رسید.

پی وی سی: قیمت PVC در بازار آسیا در تاریخ ۶/۹/۲۰۱۰ معادل ۹۵۵ دلار/تن، سی اف آر چین اعلام شده است که نسبت به هفته قبل، تغییر چندانی نداشته است. تقاضای خرید از سوی چین و هند مطلوب توصیف شده است.

بازار الفین‌ها در آسیا

قیمت معاملاتی مربوط به واردات پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در آسیا در ماه سپتامبر در مقایسه با ماه آگوست افزایش قابل توجهی در حدود ۱۰۰ دلار/تن داشته است و این افزایش در حالی اتفاق افتاده است که تقاضا دارای ضعف بوده است. لکن کاهش عرضه به دلیل توقف و کاهش تولید برخی از کارخانجات منطقه به همراه افزایش قیمت اتیلن و پروپیلن از علل موثر در رشد قیمت بوده است. با توجه به تعطیلات پیش رو در چین و کشورهای جنوب شرق آسیا و ماه مبارک رمضان در مالزی و اندونزی، تقاضا از ضعف برخوردار بوده است و خریداران به دلیل عدم اطمینان به تحولات آتی بازار تنها به میزان نیاز خود خرید می‌نمایند. مضافا اینکه موضوع جیره بندی برق در چین نیز در کاهش تقاضا موثر بوده است.

احتمال کاهش تولید محصولات پتروشیمی در چین

به عقیده تحلیلگران بازار، با توجه به محدودیت در نظر گرفته برای مصرف برق در چین که تا پایان سال ۲۰۱۰ ادامه خواهد یافت، انتظار می‌رود که تولید محصولات پتروشیمی تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد. طی برنامه دولت چین مقرر شده بود که مصرف برق کشور طی دوره ۲۰۱۰۲۰۰۶ حدود ۲۰ درصد کاهش یابد که تاکنون ۵۹/۱۶ درصد محقق شده است.

افزایش عرضه اتیلن در اروپا

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که افزایش عرضه اتیلن در اروپا، قیمت این محصول را تحت تاثیر قرار داده است. از طرف دیگر تقاضا هم ضعیف است. هر چند تقاضا پس از تعطیلات آگوست بهتر شده است، لکن این بهبود تقاضا کمتر از حد انتظار بوده است. در هفته مورد بررسی قیمت اتیلن در بازار اسپات اروپا معادل ۶۰۵۵ یورو/تن کاهش داشته است.