تداوم رشد نرخ بیلت در چین و خاورمیانه
در هفته گذشته، قیمت بیلت در بخشی از بازارهای جهانی دارای روند تقریبا باثبات و در بخشی دیگر از آنها از روند صعودی برخوردار بوده است.

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد، با توجه به توقف رشد قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی به همراه تعطیلات عید فطر در کشورهای مسلمان و سردی تقاضای خرید بیلت، در حال حاضر شرایط تقریبا مبهمی بر بازار جهانی بیلت حاکم است و فعالان بازار بر این عقیده اند که در هفته دوم ماه سپتامبر شرایط شفاف‌تر خواهد شد.
ثبات قیمت بیلت ترک و CIS
تازه‌ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، از روند تقریبا ثابتی برخوردار بوده است و به علت تعطیلات عید فطر فعالیت دادوستد کاهش داشته است. در هفته مذکور، آخرین قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به‌طور متوسط ۵۷۰-۵۶۰ دلار/تن، (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. در بخش صادرات نیز قیمت بیلت برای تولید ماه سپتامبر بالغ بر ۵۷۰-۵۶۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته ثابت بوده است. قیمت واردات بیلت ترکیه از اوکراین معادل ۵۷۰-۵۶۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر گزارش شده است.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS معادل 550-540 دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به قیمت هفته گذشته تغییری نداشته است و در سه هفته گذشته قیمت بیلت کشورهای CIS در سطح 550-540 دلار/تن،فوب ثابت بوده است و گفته می‌شود که در حال حاضر تولیدکنندگان این کشورها از ارائه قیمت جدید خودداری می‌کنند و منتظر برطرف شدن ابهام در بازار و به ویژه مشخص شدن قیمت آهن قراضه هستند و در مجموع انتظار می‌رود که از هفته دوم ماه سپتامبر، قیمت بیلت تقویت شود.
رشد ۲۰ دلاری نرخ بیلت پیشنهادی به منطقه خلیج فارس
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس 620-610 دلار/تن، سی‌اف‌آر خلیج فارس گزارش شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود 20 دلار/تن رشد نشان می‌دهد. در حال حاضر فعالیت خرید بیلت توسط کشورهای منطقه ضعیف گزارش شده است.
بیلت صادراتی کشورهای CIS به مقصد ایران معادل ۶۴۰-۶۳۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی گزارش شده است، قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان اوکراین، ترکیه و کره جنوبی بر مبنای سی‌اف‌آر بندرعباس معادل ۶۲۰-۶۱۰ دلار/تن اعلام شده است. گزارشات موجود نشان می‌دهد که تقاضای خریداران ایرانی برای خرید بیلت به‌شدت کاهش یافته است. همچنین، اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیلت وارداتی (ترخیص شده) آماده تحویل فوری در بنادر شمالی معادل ۷۳۰-۷۲۰ دلار/تن و بنادر جنوبی ۷۱۵-۷۱۰ دلار/تن است.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در اغلب مناطق چین از روند صعودی بالایی برخوردار بوده است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید 20mnsi،ا4213 یوآن/تن (621 دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود 197 یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت بیلت با کیفیت Q235 و Q195، 4090 یوآن/تن(603 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با هفته قبل حدود 195 یوآن/تن رشد نشان می‌دهد. آخرین قیمت بیلت صادراتی چین معادل 740-730 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل 25-20 دلار/تن افزایش داشته است.
قیمت بیلت وارداتی کشورهای جنوب شرق آسیا از مناطق مختلف جهان معادل ۵۸۰-۵۶۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر گزارش شده است که نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشته است.
بازار آرام اسلب
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی اسلب کشورهایCIS،ا۵۳۰-۵۱۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است، بازار صادراتی اسلب ساکت و قیمت پیشنهادی برخی تولیدکنندگان مثل Severstal در حال افزایش است.
قیمت اسلب صادراتی کشورهای آمریکای جنوبی در هفته مورد بررسی،530-520 دلار/تن، فوب درج شده است که نسبت به هفته قبل بالغ بر 20-10 دلار/تن کاهش داشته است.