در هفته گذشته وضعیت بیلت در بازارهای اروپا کمی آرام شد. اگرچه بیلت در بورس لندن روند افزایشی داشت، اما در پایان هفته قیمت بیلت در اروپا آرام شد و از ۵۰۰ یورو در کارخانه به ۴۸۰ یورو هر تن رسید. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران این در حالی است که قیمت میلگرد هم در هفته گذشته ۱۰ تا ۲۰ یورو هر تن پایین آمد. در خاوردور بیلت بازار چندان باثبات و گرمی نداشت، حجم معاملات پایین بود و میانگین قیمت ۵۸۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بنادر خاوردور در تناژهای پایین معامله شد. این در حالی است که بیلت محصول سی‌آی‌اس تحویل بنادر خاوردور ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار هر تن پیشنهاد می‌شود. تفاوت نظر خریداران با فروشندگان ۲۰ دلار هر تن می‌باشد و با توجه به احتمال کاهش قیمت قراضه به نظر می‌رسد، خریدارها برنده خواهند بود.

احتمال کاهش قیمت بیلت در ایران

در هفته گذشته بیلت در ایران سیر نزولی داشت. اوایل هفته قیمت بیلت تا مرز ۷۸۰ تومان هم رسید، اما پس از آن به دلیل افت قیمت مقاطع و رکود بازار،قیمت بیلت هم روند نزولی به خود گرفت تا روز پنج‌شنبه که بیلت را ۷۳۵ تومان در انزلی روی تریلی برای سایز ۱۵۰ هم عنوان کردند. با توجه به سیاست‌های دولت و کاهش تقاضای بیلت احتمال دارد که روند کاهش قیمت بیلت در هفته آینده ادامه یابد. در حال حاضر بیلت تحویل بندر انزلی ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر با اعتبار اسنادی پیشنهاد می‌شود.

بازار مقاطع در تضاد خواسته‌های خریداران و فروشندگان

بازار مقاطع در دنیا در تضاد بین افزایش قیمت مواد اولیه و رکود تقاضا دست و پا می‌زند.

ژاپنی‌ها هفته گذشته قیمت میلگرد را ۵۹ دلار هر تن بالا بردند؛ اما خریداری نبود. در چین قیمت مقاطع ۱۵ تا ۳۰ دلار در خلال سه روز افزایش پیدا کرد، اما همه اعتقاد دارند که این افزایش قیمت پایدار نیست. علت افزایش قیمت، کاهش تولید کارخانه‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه عنوان شده است؛ اما تقاضا، کشش این افزایش قیمت را ندارد. در اروپا مقاطع ۱۰ تا ۱۵ یورو هر تن افزایش یافت؛ اما تقاضا بسیار محدود است. اکثر تجار بزرگ معتقد هستند که رشد قیمت‌ها در ۶ ماه اول سال به اندازه کافی بوده است و نیمه دوم سال فضایی برای افزایش بیشتر قیمت‌ها ایجاد نمی‌کند. در ترکیه هم قیمت میلگردتا ۴۰ دلار هر تن افزایش پیدا کرد. علت این امر افزایش قیمت کارخانه‌ها از یک سو و موجودی‌سازی برای بعد از تعطیلات عید فطر است. در آمریکا به علت افزایش قیمت قراضه همه انتظار دارند قیمت مقاطع افزایش یابد، آنها فکر می‌کنند که قیمت‌ها باید بین ۲۰ تا ۳۰ دلار هر شورت تن بالا برود؛ اما مشخص نیست که آیا تقاضا جوابگوی تغییرات قیمت خواهد بود یا نه؟

کاهش ۸ درصدی قیمت مقاطع در ایران

قیمت مقاطع در اوایل هفته به بالاترین حد قیمت رسید؛ اما از روز یکشنبه با جلسه‌ای که در وزارت صنایع برگزار شد، همه چیز تغییر کرد. رینگ بورس بسته شد و از روز دوشنبه قیمت همه مقاطع شروع به تنزل کرد. فشار دولت برای کاهش قیمت تا آنجا بود که بر خلاف همیشه روز دوشنبه ذوب‌آهن و مبارکه در یک روز به بورس آمدند و همراه آنها یکی دو کارخانه دیگر. در کنار این تصمیمات، مصاحبه معاون وزیر صنایع از یک طرف و وزیر مسکن و شهرسازی از سوی دیگر همراه با رکود اقتصادی بسیار وحشتناک هفته آخر ماه رمضان باعث شد تا قیمت مقاطع در طول این هفته تا کیلویی ۷۰ تومان تنزل کند که این به معنای ۸ درصد تنزل قیمت در طول یک هفته می‌باشد. با توجه به اصرار دولت برای کاهش قیمت‌ها به نظر می‌رسد که این روند در هفته آینده ادامه یابد. از آنجا که بسیاری از خریدهای ماه قبل به انبارها سرازیر شده، احتمال دارد که با از دست رفتن خوش‌بینی به روند بازار مسابقه فروش و تبدیل کالا به پول سرعت بگیرد. این امر در نهایت سرعت تنزل قیمت را تشدید خواهد کرد. با توجه به اینکه اکثر مقاطع در ایران تولید می‌گردد قیمت مقاطع بستگی به قیمت بیلت دارد. میلگرد محصول امارات در ۶۰۰ دلار تحویل بندرعباس و میلگردترک هر تن ۶۶۰ دلار تحویل مرز سرو عرضه می‌شود که شرایط همگی پرداخت نقدی است.

قیمت ورق جهانی در اوج

خبرهای هفته گذشته نشان می‌داد که قیمت ورق تا پایان سال آینده روند صعودی داشته باشد. ژاپنی‌ها به دنبال افزایش ۵۰ دلاری ورق گرم تا پایان سال هستند، در آمریکا نیز کارخانه‌های تولید ورق گرم به دنبال افزایش قیمت تا ۴۵ دلار هر تن می‌باشند. علاوه بر این در چین قیمت ورق گرم افزایش یافت که علت آن کاهش تولید ورق گرم بود. همین امر باعث شده است، قیمت ورق گرم تا ۱۵ دلار هر تن افزایش یابد و به دنبال آن قیمت ورق سرد هم حدودا ۱۵ دلار هر تن افزایش یافت. در اروپا به‌رغم رکود اقتصادی بازار ورق در ابهام می‌چرخد که علت آن این است که قیمت مواد اولیه افزایش یافته است. در سی‌آی‌اس قیمت ورق به علت افزایش قیمت اسلب از یک سو و انتظارات تولیدکنندگان ورق از سوی دیگر نوید بالا رفتن قیمت را می‌دهد.

تنزل قیمت ورق در بازار ایران

قیمت ورق که هفته قبل از تعطیلات به شدت بالا رفته بود، با جهت‌گیری‌های دولت برای پایین آوردن قیمت و عرضه مبارکه در بورس شروع به تنزل کرد.

از روز یکشنبه ورق گرم افت قیمت خود را شروع کرد و تا پایان هفته این افت قیمت تا ۴۰ تومان هر کیلو هم رسید. در مورد ورق‌های گرم ضخامت ۱۵ میلیمتر به بالا هم محصولات کاویان با کاهش قیمت روبه‌رو بود. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر که اوایل هفته هر کیلو ۷۳۰ تومان معامله می‌شد، در پایان هفته به ۶۸۰ تومان هر کیلو در بندرانزلی روی تریلی رسید. اما در مورد ورق سرد به علت رکود بازار، قیمت‌ها در طول هفته تا هر کیلو ۳۰ تومان پایین آمد و ورق گالوانیزه هم به همین نسبت افت قیمت داشت. با توجه به شروع فعالیت‌های کارخانه‌های لوازم خانگی و اتومبیل‌سازی پیش‌بینی می‌شود، قیمت ورق در هفته‌های آینده صعودی باشد یا حداقل به ثبات برسد. در حال حاضر قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر تحویل

بندر انزلی ۶۶۰ دلار هر تن، ورق سرد ۷۶۰ دلار هر تن و ورق گالوانیزه ۸۹۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بندر انزلی می‌باشد. به نظر می‌رسد که با افت قیمت در بازار ایران عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس هم قیمت‌های پیشنهادی خود را پایین بیاورند.

روند نزولی قیمت سنگ‌آهن

در هفته گذشته، سنگ‌آهن روند نزولی داشت. سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد که اول هفته ۱۴۴ دلار سی‌اند‌اف بنادر چین معامله می‌شد، در پایان هفته به ۱۴۱ دلار رسید. تمام خبرها حاکی از آن است که روند قیمت سنگ‌آهن تا پایان سال نزولی خواهد بود. روز پنج‌شنبه اعلام شد که ژاپنی‌ها با شرکت ریوتینتو برای ۱۳ درصد کاهش در قیمت پایه سنگ‌آهن به توافق رسیدند. به این ترتیب قیمت پایه سنگ‌آهن ۱۲۷ دلار فوب تعیین شده است. یک علت اصلی افت قیمت سنگ‌آهن در اوایل اکتبر، کاهش فعالیت‌ها در چین به علت تعطیلات ۱۵ روزه ماه اکتبر می‌باشد. قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی چین نیز تا ۹ دلار هر تن کاهش یافت. با توجه به رکود فعلی در بازار سنگ‌آهن و از سوی دیگر در بازار فولاد ساخته شده، بعضی از کارخانه‌ها در چین زمزمه تعیین قیمت ماهانه را سر دادند. به نظر می‌رسد که روند نزول قیمت سنگ‌آهن ادامه داشته باشد، چون تولید فولاد چین به شدت کاهش یافته و این امر باعث پایین آمدن تقاضای سنگ‌آهن شده است.

محدودیت عرضه در آمریکا و رشد قیمت قراضه

قیمت قراضه در هفته گذشته در آمریکا ۲۸ دلار هر لانگ تن افزایش یافت. علت این امر محدودیت عرضه قراضه در آمریکا است. این یک معما است که در شرایطی که قیمت سنگ‌آهن رو به کاهش گذاشته است؛ قیمت قراضه همچنان رو به صعود است. البته یک علت آن تداوم خریدهای تر ک‌ها است و امیدواری به ادامه خرید‌های آنها پس از ماه رمضان. از سوی دیگر به علت اینکه اروپایی‌ها به تازگی به کار بازگشته‌اند و نیاز به خرید قراضه برای پر کردن انبارهای خود دارند، قیمت قراضه رو به بالا بوده است. در کره قیمت قراضه داخلی ۴ تا ۸ دلار هر تن کاهش یافت. علت این امر آن است که قیمت مواد ساخته شده بالا نرفته است؛ اما از آنجا که موجودی قراضه در انبارهای کارخانه‌ها کافی نیست، قیمت قراضه کاهش پیدا نکرده است. قراضه صادراتی ژاپن هم به علت کمبود تقاضا، بازار راکدی داشت و به نظر می‌رسد که قیمت در هفته آینده کاهش خواهد یافت. در ترکیه هم قیمت قراضه ثابت ایستاده بود، اما به علت تعطیلات عید فطر معامله‌ای صورت نمی‌گرفت. آخرین معامله گزارش شده ۲۰ هزار تن مخلوط ۷۰-۳۰ در قیمت ۳۸۸ دلارسی‌اف‌آر بنادر ترکیه بوده است . بازار قراضه در ترکیه تقریبا از نظر موجودی انبار کارخانه‌ها به حد اشباع رسیده و به همین علت احتمال افزایش بیشتر قیمت بسیار بعید است؛ اما در کنار آن انتظار می‌رود، قیمت کمی کاهش یابد قراضه آمریکا ۴۰۰ دلار، اروپا ۳۹۵ دلار و قراضه آ۳ روس سی‌اف‌آر بنادر ترکیه ۴۰۰ دلار معامله می‌شود. گزارش‌هایی می‌رسد که ترک‌ها تلاش دارند، قیمت قراضه را پایین بیاورند، این در حالی است که شرایط بازار اروپا خبر از احتمال افزایش قیمت قراضه را می‌دهد.