نرخ آتی سکه تا 1500 تومان گران شد

گروه بورس کالا - سردار خالدی: طی معاملات هفته گذشته در رینگ آتی بورس کالا، قیمت سکه یک هزار تا ۱۵۰۰ تومان رشد کرد. بر اساس این گزارش، همزمان با رشد نسبی قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی در هفته گذشته و تثبیت این روند و همچنین رشد معاملات در آستانه عید سعید فطر، قیمت سکه‌های مبادلاتی بازار آتی نیز در مجموع نزدیک به یک هزار الی یک هزار و ۵۰۰ تومان گران‌تر از هفته قبل معامله شد؛ ضمن اینکه ارزش معاملات این بازار نیز با افزایش تقاضای نسبتا مناسبی، به ۴۲ میلیارد ریال رسید.

ظهر روز گذشته هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در حالی به یک هزار و ۲۴۶ دلار رسید که طی دو سه هفته گذشته افزایش تقاضای قابل‌ملاحظه‌ای برای این فلز گرانبها در بازارهای جهانی موجود بوده است. به باور تحلیل‌گران، یکی از دلایل اصلی روند صعودی بازار، اعلام داده‌های ضعیف به ویژه از جانب اقتصاد آمریکا و چین و بازگشت بدبینی نسبت به روند بهبود بحران اقتصادی بازارهای جهانی است که هر چند تداوم آن در آینده نزدیک چندان متصور نیست، اما امکان وقوع هر اتفاقی هم در این برهه زمانی وجود دارد.

دلایل رشد قیمت طلا در ایران

بازارهای جهانی در حالی روند نسبی رو به بالا و تا حدی ثابت را طی هفته گذشته سپری کردند که بازار طلا در ایران نیز به دلیل خرید و فروش در آستانه عید سعید فطر از حالت رکود خارج شد.

براساس این گزارش، نرخ سکه بهار آزادی در بازار آزاد در حالی طی هفته گذشته با افزایش دو هزار تومانی مواجه شد که هر سکه در روز شنبه ۳۱۲ هزار و ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و در روز پنج‌شنبه ۳۱۳ هزار و ۳۱۴ هزار تومان خرید و فروش شد.

به عقیده احمد وفادار، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بازار طلا و سکه در ماه رمضان به علت کاهش تقاضا برای خرید در رکود نسبی به سر برده بود؛ اما طی چند روز گذشته به دلیل عید فطر، بازار طلای ایران با افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا روبه‌رو بوده و به همین دلیل، معاملات این فلز گرانبها نیز افزایش یافته است.

دادوستد در بازار آتی بورس کالا نیز هماهنگ با رشد بازار آزاد با افزایش اندکی روبه‌رو بود؛ به طوری که قیمت تسویه روزانه سکه شهریورماه از روز شنبه تا چهارشنبه هفته گذشته با رشد یک هزار و ۷۱۸ تومان و دو ریال همراه بود. همچنین نرخ تسویه روزانه سکه تحویل آبان‌ماه در پایان هفته با افزایش ۷۱۸ تومان و ۵ ریال مواجه شد. این در حالی بود که قیمت تسویه روزانه سکه دی‌ماه نیز ۹۰۶ تومان و یک ریال رشد کرد.

رشد ۶۸ درصدی ارزش و حجم معاملات آتی سکه

در مجموع در بازار آتی سکه، در حالی یک هزار و ۳۲۹ موقعیت باز و بسته به ارزش ۴۲ میلیارد و ۲۲۲ میلیون و ۵۳۰ هزار ریال معامله شد که از لحاظ ارزش و حجم به ترتیب شاهد رشد ۲۸/۶۸ و ۸۷/۶۷ درصدی بود.

براین اساس در هفته منتهی به ۱۹ شهریورماه ۵۳۳ موقعیت باز و بسته به ارزش ۱۶ میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۷۹۰ هزار ریال برای سکه‌های تحویل شهریورماه، ۶۷۱ قرارداد به ارزش ۲۱ میلیارد و ۵۶۴ میلیون و ۳۸۰ هزار ریال برای سکه تحویل آبان‌ماه و ۱۲۵ قرارداد به ارزش ۴ میلیارد و ۱۲۷ میلیون و ۳۶۰ هزار ریال نیز برای سکه دی‌ماه ثبت شد.

به عقیده کارشناسان حجم و ارزش معاملات در حالی رشد اندکی را در هفته یاد شده سپری کرد که با پایین یافتن ماه مبارک رمضان انتظار معامله‌گران از بازار نیز در هفته‌های آینده متفاوت خواهد بود.

* شنبه: قیمت تسویه روزانه شهریورماه در این روز با افزایش یک هزار و ۵۸۹ تومان به ۳۰۹ هزار و ۶۱۲ تومان و یک ریال رسید. نرخ تسویه روزانه سکه آبان‌ماه نیز یک هزار و ۹۹۳ تومان و ۸ ریال افزایش یافت و به عدد ۳۲۱ هزار و ۲۷۳ تومان و سه ریال رسید. همچنین در این روز نرخ تسویه روزانه دی‌ماه در حالی ۳۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شد که معامله‌ای برای این موعد مبادلاتی انجام نشد.

* یکشنبه: نرخ تسویه روزانه سکه تحویلی شهریورماه در این روز با رشد ۳۹۹ تومان و یک ریال به ۳۱۰ هزار و ۱۲ تومان رسید. برخلاف افزایش نرخ سکه‌های شهریورماه، قیمت تسویه روزانه سکه تحویلی آبان‌ماه با ۵۵۹ تومان و ۵ ریال افت به ۳۲۰ هزار و ۷۱۳ تومان و ۸ ریال رسید. همچنین سکه تحویلی دی‌ماه با ۱۰۰ تومان کاهش به ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

* دوشنبه: سکه‌های تحویلی شهریورماه در روز مورد بررسی با نوسان بسیار اندک ۱۲ تومانی مواجه شد و با عدد ۳۱۰ هزار تومان ثبت شد. سکه تحویلی دی‌ماه نیز همانند روند کلی بازار با ۳۲۸ تومان و ۶ ریال کاهش به رقم ۳۲۹ هزار و ۹۷۱ تومان و ۴ ریال رسید. همچنین نرخ تسویه روزانه سکه‌های آبان‌ماه با ۲۵۰ تومان و ۸ ریال افزایش، ۳۲۰ هزار و ۹۶۴ تومان و ۶ ریال شد.

* سه‌شنبه: نوسان قیمت تسویه سکه تحویل شهریورماه در این روز با کاهش ۱۵۹ تومانی و ۶ ریالی مواجه شد و به عدد ۳۰۹ هزار و ۸۴۰ تومان و ۴ ریال رسید. این در حالی بود که سکه آبان‌ماه با افت ۵۳۹ تومان و دو ریال به ۳۲۰ هزار و ۴۲۵ تومان و ۴ ریال رسید. کاهش ۸۶۱ تومانی نرخ تسویه روزانه سکه‌های تحویل دی‌ماه، این نرخ را به ۳۲۹ هزار و ۱۱۰ تومان و ۴ ریال رساند.

* چهارشنبه: در این روز بیشترین افزایش قیمت طی هفته گذشته ثبت شد؛ به طوری که سکه دی‌ماه با بیشترین رشد دو هزار و ۱۹۵ تومان و ۷ ریال از مرز ۳۳۱ هزار تومان نیز فراتر رفت. همچنین سکه تحویلی آبان‌ماه یک هزار و ۵۶۶ تومان و ۴ ریال رشد کرد و نرخ تسویه روزانه آن به ۳۲۱ هزار و ۹۹۱ تومان و ۸ ریال رسید. این در حالی بود که نرخ معاملاتی تسویه سکه‌های شهریورماه نیز با یک هزار و ۴۹۰ تومان و ۷ ریال رشد به عدد مبادلاتی ۳۱۱ هزار و ۳۳۱ تومان و یک ریال رسید.