فولادسازان در انتظار بهبود تقاضا

اکثر محصولات فولادی هفته گذشته با رشد قیمت‌ها همراه بودند. این در حالی است که تقاضا در بازار همپای رشد قیمت‌ها پیش نرفته و میزان تقاضا پایین بود. در همین حال، رشد نرخ‌ها سبب شد تا فعالان بازار به پایان ماه رمضان و بهبود تقاضا در ماه آینده امیدوار باشند و در انتظار فصل بهتری به سر برند. از این رو، مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی بازار فولاد در هفته گذشته پرداخته است که در پی می‌آید.

بیلت دستخوش نوسان در ماه سپتامبر

بیلت در هفته گذشته روند صعودی داشت. بیلت سی‌آی‌اس فوب دریای سیاه به ۵۵۰ دلار هر تن هم رسیده است. به‌رغم افزایش قیمت، تقاضا بسیار کم است. علت اصلی بالا رفتن قیمت بیلت، افزایش قیمت قراضه و پایین بودن سطح تولید کارخانه‌ها است؛ اما همه انتظار دارند این روند ثابت بماند یا قیمت‌ها کمی پایین بیاید چون تقاضای واقعی محدود است.قیمت مقاطع بالا نرفته است و مهم‌تر از همه خریدهای ایران از سی‌آی‌اس به شدت محدود شده است؛ البته تولیدکنندگان بیلت هم اعتقاد دارند که قیمت بیلت نمی‌تواند کاهش داشته باشد، چون قراضه در فصل آخر سال با کمبود و افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد. بنابراین باید قیمت مقاطع افزایش یابد. در هر حال همه انتظار یک نوسان را در ماه سپتامبر دارند تا بازار متعادل شود.

رشد ۵ درصدی نرخ بیلت در ایران

در هفته گذشته بیلت از مرز ۷۱۵ تومان هر کیلو در انزلی گذشت که به معنای حدود ۵ درصد افزایش قیمت در یک هفته است. این افزایش قیمت چند دلیل دارد: اول واردات شمش به شدت محدود شده است، علت این امر آن است که واردات بیلت به علت ثبات نسبی قیمت آن در ایران سودآور نبوده است. دلیل دیگر افزایش قیمت مقاطع در ایران است که اجازه می‌دهد بیلت هم در قیمت بالاتری معامله شود؛ ولی سطح معاملات بیلت محدود است. چون با توجه به حذف یارانه‌ها در آینده نزدیک اکثر کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند عرضه کالای خود را کاهش دهند.یک دیدگاه هم این است که قیمت بیلت به اوج خود رسیده و باید در سپتامبر کاهش یابد. باید صبر کرد و در انتظار بعد از رمضان ماند.

کاهش تقاضا در بازار مقاطع

بازار مقاطع به لحاظ تقاضا با رکود همراه بود، ولی در بعضی موارد قیمت‌ها افزایش یافت. علت آن هم بالا رفتن قیمت قراضه بود. در شمال اروپا کارخانه‌ها پایه قیمت را تا ۵۰ یورو هر تن بالا بردند و به ۶۰۰ یورو هر تن رساندند. در جنوب اروپا هم قیمت‌ها ۲۰ یورو هر تن بالا رفت. در ترکیه قیمت‌ها تا ۲۷ دلار هر تن افزایش یافت، ولی در کل تقاضا نیست. در اوکراین یک کارخانه قیمت میلگرد را ۱۰ دلار هر تن کاهش داد و ۵۶۵ دلار فوب دریای سیاه عرضه کرد تا بتواند برای اکتبر سفارش بگیرد، ولی موفق نبود.در کشورهای حوزه خلیج‌فارس وضع مقاطع خوب نیست، در اکثر کارخانه‌های جنوب اروپا و سی‌آی‌اس هم ظرفیت خالی وجود دارد و در صورتی که تقاضا بهبود یابد، آنها می‌توانند تولید را بالا ببرند، همه از شرایط شکننده موجود خبر دارند به همین دلیل حجم معاملات محدود است و تولید‌کننده‌ها برای تعیین قیمت فروش بیشتر به هزینه‌های خود توجه دارند تا به تقاضا.

افزایش ۸ درصدی نرخ مقاطع در بازار داخلی

هفته گذشته بازار مقاطع در ایران بسیار حساس شده بود. روز شنبه فروشنده‌ها با احتیاط قیمت می‌دادند. با مشخص شدن عدم عرضه از طرف ذوب آهن دوباره قیمت‌ها محکم ایستاد و روند افزایش قیمت مقاطع در طول هفته ادامه یافت تا روز چهارشنبه که صحبت از عرضه ذوب‌آهن در بورس شد. به همین دلیل قیمت‌ها با ثبات ایستاد، ولی ابطال معامله ذوب‌آهن در بورس باعث اوج گرفتن قیمت شد و از آخر وقت چهارشنبه دیگر معامله‌ای روی مقاطع نمی‌شد انجام داد.علت افزایش قیمت مقاطع که تا ۸ درصد در طول یک هفته هم رسیده این است که عرضه از طرف تولیدکنندگان داخلی به شدت محدود است و از طرف دیگر تجار اعتقاد به حفظ موجودی یا بالا بردن موجودی انبار دارند تا با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، کالای مورد نظر را در انبار داشته باشند. محدودیت خرید از خارج هم در شرایط فعلی به نگرانی‌ها دامن زده است. عده‌ای معتقدند که دولت می‌داند قیمت فولاد باید افزایش یابد به همین دلیل به بازار اجازه می‌دهد تا خود را با شرایط آینده روبه‌رو کند. ابهامات موجود در سیاست‌های دولت مهم‌ترین علت افزایش قیمت است؛ چراکه تقاضای واقعی بسیار کم است و خریدها بیشتر برای انبارسازی است.

رشد نرخ ورق در اروپا

قیمت ورق در شمال اروپا رو به بالا بود. علت آن تمام شدن تعطیلات و خرید برای حفظ موجودی انبار توسط تجار است. ورق گرم هر تن ۲۰ یورو افزایش قیمت داشت و به ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو هر تن رسید. ورق سرد هم تا ۶۲۰ یورو هر تن پیشنهاد شد. البته تقاضا بسیار محدود است. در آمریکا قیمت ورق وارداتی کمی گران‌تر از نوع داخلی شده؛ در حالی که زمان تحویل کارخانه‌های آمریکایی به ۵ هفته رسیده که خیلی کوتاه است.

تقاضای پایین ورق در ایران

در اوایل هفته ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی با کاهش قیمت روبه‌رو بود، ولی روز پنج‌شنبه این کالا ۷۱۰ تومان در انزلی روی تریلی هم گفته شد. ورق سرد اول هفته با افزایش قیمت روبه‌رو شد و در طول هفته تقریبا ثابت ماند، ولی از روز چهارشنبه نشانه‌های افزایش قیمت در بازار دیده شد. به همین دلیل فروشنده‌ها محتاط‌تر عمل کردند. ورق گالوانیزه هم در همین شرایط است. در حال حاضر به علت رکود ماه رمضان و تعطیلی فصلی بسیاری از کارخانه‌های لوازم خانگی و غیره، تقاضای ورق پایین است. جو عمومی بازار این است که کارخانه‌های تولید ورق به خصوص مبارکه علاقه‌ای به عرضه کالای خود ندارند؛ چراکه در ماه آینده با افزایش قیمت مواد اولیه روبه‌رو خواهند شد. واردات از خارج هم فعلا محدود است بنابراین باید سیاست حفظ موجودی انبار را دنبال کرد. این در حالی است که کالای موجود هم با محدودیت عرضه روبه‌رو است. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر تحویل انزلی ۶۳۵ دلار هر تن و آخرین قیمت پیشنهادی قزاق‌ها برای ورق سرد ۷۸۰ دلار تحویل انزلی بوده است.

قراضه با ثبات و کم نوسان

قراضه همچنان بازار با ثبات و کم نوسانی دارد. در ترکیه کارخانه‌ها، قیمت خرید قراضه داخلی را کاهش دادند علت این امر ثبات نسبی قیمت قراضه در خارج از ترکیه و پایین بودن تقاضا برای فولادهای ساخته شده است، اما در آمریکا، عرضه قراضه محدود است به همین دلیل احتمال دارد قیمت افزایش یابد. عرضه‌کنندگان از۱۰ تا ۳۰ دلار افزایش هر لانگ تن را انتظار دارند.در ژاپن قیمت خرید قراضه توسط کارخانه‌های داخلی ۶ تا ۱۲ دلار افزایش یافت. به‌رغم این مطلب بازار قراضه در خاوردور در حال آرام شدن است. قراضه مخلوط از آمریکا ۴۲۵ تا ۴۳۰ دلار سی‌اف‌ار خاوردور عرضه می‌شود و خلوص ۸۰-۲۰ از آفریقا یا آمریکای لاتین ۳۹۵ دلار هر تن. بازار قراضه در اروپا تمایل به افزایش قیمت دارد، چون کارخانه‌ها پس از تعطیلات شروع به تولید و جایگزینی موجودی می‌کنند به همین دلیل هفته قبل قراضه در جنوب اروپا تا ۲۰ یورو افزایش یافت. همه انتظار دارند بعد از رمضان و بازگشت کشورهای اسلامی به بازار، قیمت‌ها باز هم بالا برود، ولی دو مساله افزایش قیمت قراضه را به شدت محدود کرده است.