گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: با فروکش کردن تب خرید در بازار آهن، معاملات فولادی‌ها در بورس با تثبیت نرخ آهن‌آلات به پایان رسید. بر اساس این گزارش، به دنبال عرضه‌های هفته قبل که با تناژ پایین؛ اما حجم بالا و با نرخ‌های پایین‌تری نسبت به بازار آزاد صورت گرفت، تقاضای بازار آهن تا حدی کاهش پیدا کرد در نتیجه قیمت‌ها به آرامی برگشت. البته حجم بالای عرضه‌های دیروز نیز تاثیر بالایی در تثبیت نرخ داشت؛ چراکه بیش از ۸۰ هزار تن کالا در معاملات دیروز عرضه شد.

به گفته فعالان بازار، شروع ماه مبارک رمضان و بالارفتن موجودی بازار عوامل اصلی بازار است. به عقیده آنها رشد تقاضا در هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی بازار از کاهش موجودی و شایعاتی که از کند شدن روند بازگشایی اعتبارات بانکی برای واردات کالا مطرح شده بود ایجاد شد که این امر تجار را ترغیب کرد تا برای خرید کالا و پر کردن انبارها وارد بازار شوند؛ اما با توجه به اینکه این مدت خریدهای زیادی از بورس و بازار شده؛ به طوری که گفته می‌شود موجودی‌ها به حد بالایی رسیده، در روز‌های اخیر قیمت‌ها در بازار نیز تعدیل شد. از آنجا که حجم بالایی از خریدهای انجام شده از بورس نیز هنوز به سررسید تحویل نرسیده بسیاری از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند تثبیت نرخ‌ها پس از ماه رمضان نیز ادامه خواهد یافت؛ اما با توجه به نگرانی‌هایی که همچنان در مورد واردات وجود دارد، بعید است که تقاضا در حد زیادی کاهش پیدا کند. خصوصا اینکه تجاری که هنوز سررسید تحویل کالاهایشان فرا نرسیده سعی می‌کنند از کاهش نرخ در بازار جلوگیری کرده و مانع ریزش زیاد نرخ‌ها شوند؛ خصوصا اینکه به دنبال افزایش نرخ شمش در بازارهای جهانی تولیدکننده‌ها نیز با تعدیل نرخ‌ها موافقتی ندارند و احتمالا در برابر کاهش نرخ‌ها مقاومت خواهند کرد.

البته تعدادی از فعالان بازار معتقدند در صورت گسترش رکود در یک ماه آینده در عین حال کاهش محدود نرخ‌ها نیز دور از ذهن نیست.

همان طور که بسیاری از کارگزاران نیز با توجه به حجم عرضه‌ها در بورس احتمال می‌دادند که معاملات دیروز به آرامی و بدون رقابت انجام شود؛ البته در عین حال تعدادی نوع ترکیب کالای ذوب‌آهن را که بیشتر تیرآهن بود عامل رقابتی نشدن معاملات می‌دانستند؛ چراکه تقاضا برای میلگرد بیشتر از تیرآهن است و بازار رغبت بیشتری برای میلگرد دارد.

دیروز علاوه بر اینکه ذوب‌آهن یک سبد میلگرد و تیرآهن را در بورس عرضه کرد دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده نیز کالای خود را در بورس عرضه کردند.

اما با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ میلگرد بالاتر از تیرآهن است و سبد ذوب آهن نیز نزدیک به ۸۰ درصد با ترکیب تیرآهن عرضه شده بود؛ بنابراین نرخ سبد‌های میلگرد شرکت‌های دیگر از ذوب‌آهن بالاتر ثبت شد.

فروش ۶۷ هزار تن کالا در بورس

در معاملات روز گذشته در بورس کالا ذوب‌آهن اصفهان تیرآهن و میلگرد خود را با نرخ ۷ هزارو ۴۲ ریال عرضه شد؛ در حالی که نرخ هفته قبل این کالا ۷۱۱ تومان بود. حجم این کالا دیروز ۶۳ هزارو ۵۸۰ تن بود که برای آن ۵۸ هزارو ۹۶۰ تن تقاضا وارد سیستم شد در نهایت کل تقاضا با همین نرخ به معامله منجر شد. تحویل این کالا ۳۱/۶/۸۹ بود.

سبد میلگردA-۳ ، ا۱۴ تا ۲۵ فولاد خراسان در معاملات دیروز با نرخ ۷ هزارو ۳۵۰ تومان عرضه شد که از ۷ هزارو ۷۰۰ تن تقاضا، ۷ هزارو ۴۸۰ تن معامله شد. سبد میلگرد A-۳ ا۱۴ تا ۲۵ گروه ملی با نرخ ۷ هزارو ۱۸۰ ریال عرضه شد که ۴۴۰ تن از آن معامله شد. سبد میلگرد فولاد آذربایجان نیز دیروز با نرخ ۷ هزارو ۲۶۰ ریال عرضه شد ۲۲۰ تن از آن معامله شد. دیروز مجموعا در بورس کالا ۸۰ هزار تن کالا عرضه شد که ۶۷ هزار و ۱۰۰ تن فروش رفت.